Rygerlunger
Fra : Martin

Dato : 20-08-07 15:33

Er der nogen der ved hvor slemt man skal hoste / opleve åndenød før man
betragtes som uarbejdsdygtig og må på førtidspension osv?

Fra : Holst

Dato : 20-08-07 15:51

Martin wrote:

> Er der nogen der ved hvor slemt man skal hoste / opleve åndenød før man
> betragtes som uarbejdsdygtig og må på førtidspension osv?

Når det er så slemt, at du ikke er i stand til at påtage dig et arbejde.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-08-07 18:05

> Når det er så slemt, at du ikke er i stand til at påtage dig et arbejde.

Og så går der ikke så lang tid for det er lige meget med pensionen
alligevel.

Mvh Maria

Fra : bj

Dato : 20-08-07 22:33

> Og så går der ikke så lang tid for det er lige meget med pensionen
> alligevel.
>
> Mvh Maria

rolig nu, der er nu altså langt fra at have rygerlunger og så til at stille
skoene, så klap lige hesten, ik´

min far har rygerlunger og han lever faktisk rigtigt flot med det og det er
jeg da vildt glad for. Han har det da megahårdt i varmt vejr. Det medfører
også ofte nogle følgesygdomme, som jeg ikke vil komme nærmere ind på, men
han ved hvad han skal gøre og IKKE gøre for at klare sig.

han kan ikke magte et arbejde, det er sikkert. Han puster, nej, pruster når
bare han skal tage bad eller når han står op om morgenen. bevares han ved da
godt, at han selv har pålagt sig sin byrde, men det ændrer intet ved, at
fordi man måske har rygerlunger (eller KOL) så kan man jo godt leve et liv
på de betingelser det nu medfører. Det er langt sværere for omgivelserne at
se på det!

Livet handler jo om at finde værdier og kvalitet ud fra det man er i stand
til!

Så pensionen skal vedkommende da nok nå at bruge, og det håber jeg da også.
Jeg håber derimod ikke for nogen, at de skal få denne sygdom for den er
skræmmende lige såvel som kræft, aids, HIV osv...

med ønsket om et godt helbred til alle

bj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-08-07 06:54

> rolig nu, der er nu altså langt fra at have rygerlunger og så til at
> stille skoene, så klap lige hesten, ik´

Jo, du har ret. Jeg mistede bare min svigermor i søndags som følge af
rygerlunger (lungekræft) og det er en træls omgang at skulle igennem.

Mvh Maria

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-07 08:17

On Mon, 20 Aug 2007 23:33:25 +0200, "bj" <b_hoejgaard75@mail.dk>
wrote:

>rolig nu, der er nu altså langt fra at have rygerlunger og så til at stille
>skoene, så klap lige hesten, ik´

Der er vist desværre noget kortere end du forestiller dig...

Rygerlunger er en alvorlig sygdom der ikke alene medfører en svært
nedsat livskvalitet, men som desværre også forkorter den
gennemsnitlige levealder med 15 - 20 år

<mlr>

Fra : Lyrik

Dato : 21-08-07 09:34

Den 21.08.2007 kl. 09:16 skrev Michael Rasmussen <mlr@invalid>:

> [...]
>
> Rygerlunger er en alvorlig sygdom der ikke alene medfører en svært
> nedsat livskvalitet, men som desværre også forkorter den
+++++++++++++++++++++++++++
Så i stedet for at blive et senildement gammelt røvhul på 95, så bliver
man "kun" 80 med sin forstand intakt!

Rygere bliver sjældent senildemente, idet nikotin stimulerer hjernen og
forebygger demens.

Meget imod den politisk korrektnes der hersker fandt man ud af dette ved
videnskabelige undersøgelser. Men da man var igang med en sortsværtning af
tobakken, forlangte man censur på resultaterne! Ak! Ja! Så langt ud af den
forkerte vej er Danmark og danskerne kommet i deres forsøg på at indføre
meningstyranni.

Danmarks motto er stadig:"Hellere brække en arm på langs end indrømme at
en sag kan have flere synsvinkler!-Ensretning fremfor alt!"

Hilsen
Jens som er ikkeryger.

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Martin

Dato : 21-08-07 10:34

Hmmm jeg mener da at have læst at mangeårig rygning netop øger risikoen for
demens?

news.txeh2cxbcof222@lyriks-computer.local...

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-08-07 10:40

On Tue, 21 Aug 2007 11:34:00 +0200, Martin wrote:

> Hmmm jeg mener da at have læst at mangeårig rygning netop øger risikoen for
> demens?

Du har helt ret.

http://www.cancer.dk/Cancer/Nyheder/nyheder2004/Rygninggordummere.htm

--
Rent-A-Troll.

Fra : Martin

Dato : 21-08-07 11:43

Ja jeg mente nok...! Jeg tror ikke på - på trods af jeg selv er ryger fra
jeg var 8 år - at der er nogen som helst sundhedmæssige gevinster ved
rygning som nogle påstår med små daglige indtagelser af alkohol.

Faktisk burde både alkohol og tobak være forbudt helt fra starten af - i
guder vi kunne spare mange penge i sundhedvæsenet så! Men begge dele fås på
ethvert gadehjørne - og helt lovligt! - altså bare man ikke ryger i
offentlige lokaler ( må man indtage alkohol på dem lokale kommune fx mens
man står i kø????)

Der er vist noget om at hver anden ryger dør af netop rygning og som direkte
konsekvens af rygning. Hvordan ser det så ud for dem som både ryger og har
et overforbrug af alkohol? Fx dem "på bænken" hvis hele kontanthjælp går til
smøger og øl? 15 øl or dag og 20 smøger og meget lidt fysisk aktivitiet?

Dør de eller i 40´ erne eller hvad?

Fra : Peter

Dato : 21-08-07 12:25

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Faktisk burde både alkohol og tobak være forbudt helt fra starten af - i
> guder vi kunne spare mange penge i sundhedvæsenet så!

Ja. og forbyde sport, tænk bare på hvor meget sportsskader koster
sygehusvæsnet.
Forbyde mennesker at spise andet end grønsager.
Eller forbyde dem i det hele taget at leve ved at indføre en lov, der
påbyder mennesker at afgå ved døden umiddelbart efter fødslen, så har man
slet ingen udgifter udover en begravelse.

Peter

100% hensynsløs ryger

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 21-08-07 13:57

On Tue, 21 Aug 2007 13:25:04 +0200, Peter wrote:

> [...]
> påbyder mennesker at afgå ved døden umiddelbart efter fødslen, så har man
> slet ingen udgifter udover en begravelse.

Tag en kiks.

--
Rent-A-Troll.

Fra : preben nielsen

Dato : 25-08-07 14:07

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lov, der påbyder mennesker at afgå ved døden umiddelbart efter
> fødslen, så har man slet ingen udgifter udover en begravelse.

Jeg synes skam rygere skal have lov at ryge at det de vil bare vi
andre slipper for at lugte til det. Helbredsrisikoen ved rygning
er jeg ligeglad med idet jeg ikke omgås rygende rygere i
dagligdagen og ikke har en eneste ryger i familien så langt øjet
rækker - og det på trods af at min mor døde af lungekræft.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Holst

Dato : 21-08-07 14:09

Martin wrote:

> [...]
> smøger og øl? 15 øl or dag og 20 smøger og meget lidt fysisk aktivitiet?

Nogle gør nok. Jeg har mødt børn, som allerede i 10-årsalderen eller så
har mistet begge deres forældre på grund af druk (og i den sociale
klasse har de sikkert også røget stort, så rygning har måske også været
en medvirkende årsag).

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-08-07 10:54

"Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Tænk, jeg var slet ikke klar over, at Anders Fogh Rasmussen røg.... Der kan
man bare se ))

M.V.H....Benny..

Fra : preben nielsen

Dato : 25-08-07 14:03

> [...]
>
> +++++++++++++++++++++++++++
> Så i stedet for at blive et senildement gammelt røvhul på 95, så
> bliver man "kun" 80 med sin forstand intakt!

Ah.... så du tror man kan forvente en levealder på 80 med
rygerlunger ? Tjae....det er da muligt, men du skal nok ikke
forvente det. Min mor var overbevist om at hun ville blive 88, men
det var så et fejlskud på 19 år... Lungekræft som klarede sagen på
5 uger fra det blev opdaget til det var forbi.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-08-07 18:21

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det var så et fejlskud på 19 år... Lungekræft som klarede sagen på
> 5 uger fra det blev opdaget til det var forbi.

Jeg ved ikke, hvad man kan forvente... At min svigermor havde lungekræft,
vidste hverken hun, eller familien. Det blev opdaget, ganske tilfældigt, da
hun var indlagt, med et brækket lårben... Hun var da 84 år gammel. Hun
frabad sig behandling for det, og bad om, at det ikke blev oplyst til
familien. Om det var kræften, eller alderdommen, der tog livet af hende, i
en alder på små 91 år. Jeg vælger at tro det var alderdommen. Men en gæv
tøs, det var...

M.V.H....Benny..

Fra : Brian Olesen

Dato : 21-08-07 18:10

> Og så går der ikke så lang tid for det er lige meget med pensionen
> alligevel.
>
> Mvh Maria

Lmao du har sguda humor! *gg*

Mvh. brian