Indsprøjtning på to-takt?
Fra : kasper_egebo@hotmail~

Dato : 19-08-07 23:53

Hej.
Jeg har diskuteret lidt frem og tilbage med en kammerat om hvorledes
det ville kunne lade sig gøre at få mappet en to-takters AFR, så man
kunne montere indsprøjtning.
Vi kunne ikke helt frembringe nogen konklusion så ville lige høre om
nogle kloge mennesker her har en holdning til emnet?

For mig ligger det største problem i at to-takteren bruger
udstødningen som tryklader.
Dvs både forbrændt og uforbrændt gasblanding er til stede samtidigt.
Inden for resonansområdet burde det dog ikke være et problem, men
udenfor det vil gasserne blandes og give forkerte lambda målinger.

Dernæst vil det også være nødvendigt at kunne regulere den mængde
oxygen ECU'en mener giver et støkiometrisk blandings forhold, da
olieblandet benzin afviger noget fra ren benzin.
En del to-taktere kører også på alternative brændstoffer.
Ved dog ikke om det normalt kan reguleres i de kit man køber, fx med
software.

Fra : Per

Dato : 20-08-07 07:46

kasper_egebo@hotmail.com wrote:
> [...]
> Vi kunne ikke helt frembringe nogen konklusion så ville lige høre om
> nogle kloge mennesker her har en holdning til emnet?

Der er da lavet fabriks 2-takts mc med indsprøjtning: Bimota V-due - ok de
havde vist lidt problemer med den, men alligevel.

http://en.wikipedia.org/wiki/V_Due

Og jeg mener da også at have hørt om andre motorer (ikke motorcykler) med
fænomenet, kan dog ikke huske hvilke

/Per

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 20-08-07 08:17

> Og jeg mener da også at have hørt om andre motorer (ikke motorcykler) med
> fænomenet, kan dog ikke huske hvilke

Der er da en del Scootere der sælges med det. Bla. Peugeot
http://www.scooterparts.dk/product.asp?product=44159
Selvom jeg melder pas på "luftassisteret direkte indsprøjtning".

Peugeot har jo osse en 125 scooter med kompressor. Sejt.

Men hvordan søren kan det være at de sådan "sviner" med teknologien på så
billige maskiner?

Fra : Anders Majland

Dato : 20-08-07 09:35

> Peugeot har jo osse en 125 scooter med kompressor. Sejt.
>
> Men hvordan søren kan det være at de sådan "sviner" med teknologien på så
> billige maskiner?

- Fordi der bliver solgt uhyrligt mange af dem i sydeuropa så
udviklingsomkostninger nemt kan tjenes hjem
- Fordi emissionkravene hvis har været mindre strenge for maks 125ccm
- Fordi de ikke kan få det til at virke på en "rigtig" mc der skal have et
større arbejdsområder (På en scooter med kilrem og slyngkobling behøver
motoren kun være anvendelig mellem 6000 og 8000rpm

Og så skal man ikke undervurdere køberne - de går også op i lir og nu er
stålarmerede bremseslanger osv jo ikke så sexet mere som det hare været ...

Fra : Per

Dato : 20-08-07 08:32

Per wrote:

> [...]
>

> Og jeg mener da også at have hørt om andre motorer (ikke motorcykler)
> med fænomenet, kan dog ikke huske hvilke

Kom lige i tanke om det: Bådmotorer.

Mercury Optimax har fx. 2-takts indsprøjtning......

/Per

Fra : Bo Armand

Dato : 20-08-07 20:23

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/V_Due
> Og jeg mener da også at have hørt om andre motorer (ikke motorcykler) med

Franske Motobecane havde i 1978 en 3 cylindret 350cc 2-takter på programmet.
Modellen havde elektronisk indsprøjtning i skyllekanalerne.

Der er masse fransksprogede sider om den, bare søg på Motobecane 350.

Her er linket til en tysk side, endda med oversigt over systemet :
http://www.zweitakte.de/modelle/strasse/motobec350.htm

Hilsen Bo Armand

Fra : kasper_egebo@hotmail~

Dato : 20-08-07 10:52

On 20 Aug., 09:32, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Per wrote:

> Kom lige i tanke om det: Bådmotorer.
>
> Mercury Optimax har fx. 2-takts indsprøjtning......

Den og DITECH systemet ser rigtig spændene ud.
Kendes der noget til evt konstruktions tegninger?

Der må som jeg lige ser det være olieindsprøjtning også.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 20-08-07 23:43

On 20 Aug., 21:23, "Bo Armand" <bo_arm...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Modellen havde elektronisk indsprøjtning i skyllekanalerne.
>
> Der er masse fransksprogede sider om den, bare søg på Motobecane 350.

Kreidlers 50cc hastighedsrekord maskine benyttede samme princip.

Mon sådanne systemer kan gavne på max effekt fronten?

Fra : Kasper Egebo

Dato : 21-08-07 10:50

Fik idag tilsendt rigtig gode digrammer og info over systemet.
Det besvarer en del af mine spørgsmål.

Specielt spørgsmålet om systemet kan være karburatoren overlegen hvad
angår topeffekt.
Ud fra tegningerne jeg har fået synes jeg det virker ret klart at
systemet er bygget op udelukkende efter ønske om minimum forurening.
Dvs, systemet bestreber sig på at få motoren til at køre så magert som
muligt (30:1 - 50:1), hvilket set med "performance øjne" må siges at
være alt andet end idealt.

Desuden er dele af systemet meget kompleks og tror det bliver svært at
ændre i en sådan grad at det kan udkonkurerre karburatoren.

Har lige snuppet et billede af DITECH systemet (aSDI)
http://img211.imageshack.us/my.php?image=asdiqd5.jpg

Hvad jeg kunne ønske af sådant et system var at kunne fintune AFR
efter rpm, og "trotthle opening" eller indsugningstryk.
Altså kunne mappe ECU'en således at den uanset rpm og gasgivning,
holder sig på en ønsket AFR.
Det behøver ikke ske i "real-time" som på fx fire-takt motore med
permanent lambda sonde i udstødningen som realtime kalkulere ind på en
given AFR.
Hvis bare man kan mappe ECU'en med information, vil man kunne teste
sig frem til en passende informations/data kurve.

Dertil har jeg stadig krav om øliesmøring at top og bundleje, samt
cylindervægen.
Plus, at systemet ikke må mindske effektiviteten ved brug af
ekspansionsudstødning (Trykladning) i forhold til et karburatorsystem.

Nogen der har gode idér?

PS. Opdagede her til morgen at der faktisk står en total skadet
Aprilia Scooter med DITECH systemet hos min udlejer.
Måske han var villig til at gå af med den til billige penge, så kunne
jeg måske snuse lidt til konstruktionen