Holdbarhed på Yamaha xj 750
Fra : Carsten A

Dato : 19-08-07 09:42

Hvordan er holdbarheden på en Yamaha XJ 750 Seca
Jeg går og lurer på en gl. kardanmc, jeg ved Honda CX 500 holder fantastisk
godt (ved alm vedligeholdelse) men hvordan er det med XJ 750.
Har de nogle typiske fejl som man skal være særlig opmærksom på?

Fra : JimR

Dato : 19-08-07 16:09

"Carsten A" <fidola@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> godt (ved alm vedligeholdelse) men hvordan er det med XJ 750.
> Har de nogle typiske fejl som man skal være særlig opmærksom på?

Seca'en holder mindst lige så godt som en CX, jeg ville endda vove pelsen og
sige den kan køre flere km før motorrenovering.

Jeg kan ikke finde på typefejl, min Seca kørte uden andre fejl end en
knækket fjeder ved gearpedalen, billig og hurtig at skifte.

Den gamle, trofaste XJ serie (550, 650, 750, 900) var (er) bare en solid
cykel. Jeg har hørt om mange 750 og 900 der havde gået 100-150.000 uden
større problemer.

Det der vil komme med en stor 4 cyl motor er udgifter til motorjustering, de
kører supergodt når de er justeret og mindre godt efter bare et par år.
Udstødningerne ruster og karburatorerne skal nok have nye membraner på et
tidspunkt (4 stk og de er dyre)

Endelig er det ikke verdens stiveste stel, man wobler hurtigt og mærker de
hvide streger.

Seca'en er en superfed cykel ellers, man sidder godt og den trækker bare
solidt uden så meget vrøvl!

mvh

JimR

Fra : MORTEN VIND

Dato : 19-08-07 16:47

"Carsten A" <fidola@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt (ved alm vedligeholdelse) men hvordan er det med XJ 750.
> Har de nogle typiske fejl som man skal være særlig opmærksom på?

Ja, XJ750-motoren tilhører jo samme serie som XJ900, som nok er en af de
mest pålidelige MCer fra Yamaha, når det drejer sig om luftkølede cykler.
Politiet havde jo osse XJ900 engang - og dét på et tidspunkt hvor de ellers
kun havde kørt BMW i årtier. Vel osse en slags "cadeau" til Yamaha'en.

/
Morten

Fra : Myrhøj

Dato : 20-08-07 22:13

Carsten A wrote:

> [...]
> godt (ved alm vedligeholdelse) men hvordan er det med XJ 750.
> Har de nogle typiske fejl som man skal være særlig opmærksom på?

Tjae... hvis man går ud fra 7½'eren er meget ála 6½'eren så kan jeg nok
kun finde godt at sige. Da jeg for afhændede min xj650 havde den ganske
vist kun 93 kilo på klokken, hvoraf jeg selv havde kørt de ca 40.000.
Vedligehold koste blot olie/filter og tændrør, og den kører stadig og
tjener nuværende ejer godt. Dog ville den gerne voble noget ved
forholdsvis høj hastighed (hvad det så ellers er for sådan en), men den
var også monteret med styrkåbe og store hepko becker. Bundsolid trækker
med go´kørestilling.

Myrhøj

Fra : JimR

Dato : 21-08-07 15:39

""Myrhøj"" <centerfield@12move.dk> wrote in message

> [...]
> forholdsvis høj hastighed (hvad det så ellers er for sådan en), men den
> var også monteret med styrkåbe og store hepko becker. Bundsolid trækker

Min 650 var uden tasker og den woblede også fra 160....

JimR

Fra : Myrhøj

Dato : 21-08-07 20:22

JimR wrote:

> ""Myrhøj"" <centerfield@12move.dk> wrote in message

> Min 650 var uden tasker og den woblede også fra 160....

> JimR
ja sådan er de. Har en perifer bekendt der løste problemet efter en
ferietur....købte en 900. he. Men dermed ikke noget særskildt negativt om
6½ eller for den sags skyld 7½'eren. Stadig IMO bundsolide og uden
dikkedarer.

Myrhøj
(der 1 år efter at ha' byttet xj6½ for en intruder savnede yam'en
frygteligt, og gik derfor senere "back to basis" med en k75......)

Fra : H. Brønd

Dato : 21-08-07 18:23

> [...]
> godt (ved alm vedligeholdelse) men hvordan er det med XJ 750.
> Har de nogle typiske fejl som man skal være særlig opmærksom på?

Tanken kan ruste indefra, benzin hanen sidder over det laveste punkt på
tanken, og i den laveste del af tanken kan så stå vand.
Ellers er det nok en dejlig maskine, har haft 2 * 900.

Brønd