omdøbe filer
Fra : Leonard

Dato : 21-08-07 11:46

Jeg har en mængde filer, hvor jeg gerne vil skifte alle mellemrum ud med
underscore i filnavnene. Det kan gøre på en meget smart måde, men
hvordan?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Jan Birk

Dato : 21-08-07 13:54

> Jeg har en mængde filer, hvor jeg gerne vil skifte alle mellemrum ud med
> underscore i filnavnene. Det kan gøre på en meget smart måde, men
> hvordan?

Et af mange forslag kunne være:

ls | while read line ; do
nytnavn=`echo $line | sed s"/ /_/g"`
mv "$line" $nytnavn
done

/Jan

Fra : ulrik nielsen

Dato : 21-08-07 14:56

Leonard wrote:
> Jeg har en mængde filer, hvor jeg gerne vil skifte alle mellemrum ud med
> underscore i filnavnene. Det kan gøre på en meget smart måde, men
> hvordan?

rename 's/ /_/g' *

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------
from bofh | http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-08-07 15:36

ulrik nielsen <un.spam@tiscali.dk> writes:

> rename 's/ /_/g' *

Det antager at spørgeren anvender Debian eller en anden unix hvor
rename kommer fra perl og ikke fra util-linux. Jeg har ikke lige en
util-linux rename på mig, men den dokumentation jeg lige kan finde
siger at util-linux rename kun udskifter første forekomst af en
delstreng, så vil det være lidt svært at løse problemet.

Jan Birks forslag burde dog virke og ikke gøre alt for ondt med mindre
man har aliaset mv til 'mv -f' eller 'mv -i'.

//Makholm

Fra : Leonard

Dato : 21-08-07 15:46

On Tue, 21 Aug 2007 14:35:58 +0000, Peter Makholm wrote:

> Det antager at spørgeren anvender Debian eller en anden unix hvor

Nu er det tilfældigvis en Debian det kører på, og det virker fint og
tager begge mellemrum med.