MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Mystisk problem ved opstart af XP
Fra : Ole Hetland

Dato : 21-08-07 12:52

Jeg har et mystisk problem med min computer.
Når jeg starter maskinen dukker der noget tekst frem, hvor jeg kan se min
bestykning.
En linie forneden fortæller at min primære disk er: "BAD".

Nu får jeg to valg:
Tryk på F1 - så kommer jeg i BIOS. (Men aner ikke hvad jeg skal gøre.)
Tryk på F2 - så starter indlæsning af Windows XP.
Efter en lidt langsom opstart kører maskine nogenlunde normalt.

Er der nogen der har et godt råd, som kan løse mit problem.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-08-07 12:59

On Tue, 21 Aug 2007 13:52:27 +0200, "Ole Hetland"
<ole@ingenspambredeole.dk> wrote:

> [...]

>Efter en lidt langsom opstart kører maskine nogenlunde normalt.
>
>Er der nogen der har et godt råd, som kan løse mit problem.

Din BIOS checker harddisken via SMART systemet, og det fortæller
åbenbart om problemer...

Kør en regulær diagnostik på harddisken - programmer til den slags
finder du f.eks på www.ultimatebootcd.com - Hvis der er fejl (syge
sektorer) på disken skal den udskiftes umiddelbart. Enten over
garantien, eller mod kolde kontanter.....

<mlr>

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-08-07 15:04

"Ole Hetland" <ole@ingenspambredeole.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter en lidt langsom opstart kører maskine nogenlunde normalt.
>
> Er der nogen der har et godt råd, som kan løse mit problem.

Som Michael også skriver, tyder det på at din HD synger på sidste vers. Se
at få taget en kopi af vigtige data så længe det er muligt. Var ude for
samme situation, i fredags, hvor en brugers pc brokkede sig over manglende
ide disk ved boot. Jeg flåede den ud, og fik taget et image, der selv om der
var flere læsefejl undervej, var godt nok, til at han kom op og køre igen på
en ny harddisk.
En efterfølgende check med WD diagnostic program, sagde da også at der for
mange bad sektore til at det kunne køre færdigt,

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 21-08-07 18:40

Bjarne K. wrote:

> [...]
> En efterfølgende check med WD diagnostic program, sagde da også at
> der for mange bad sektore til at det kunne køre færdigt,

Hej Bjarne.
Tak for svaret, men hvordan laver man et "image", og hvordan bruger man det
efterfølgende?

--
Med hilsen
Ole

Fra : Ole C

Dato : 21-08-07 18:46

Ole Hetland skrev blandt andet:

> Tak for svaret, men hvordan laver man et "image", og hvordan bruger
> man det efterfølgende?

Man skal have et særskilt program til det - for eksempel Norton Ghost eller
Acronis True Image.
Image't lægges på et andet medie - harddisk, DVD eller CD'er - og kan derfra
føres tilbage til en ny harddisk.
--
vh
Ole C.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-08-07 19:16

> Hej Bjarne.
> Tak for svaret, men hvordan laver man et "image", og hvordan bruger man
> det efterfølgende?
>

> --
> Med hilsen
> Ole
> www.hetland.it
> www.bredeole.dk
> www.fuglegalleriet.eu

Har ikke prøvet programmet, men der er et gratis clone program "hdclone" på
den også gratis Ultimate Boot CD. Ved som sagt ikke hvordan det virker, men
tror at det er ren hd til hd kopiering. d.v.s at du skal have fat i en ny
harddisk først.
http://www.ultimatebootcd.com/

Image er som som Ole også skriver en kopi af ens harddisk, men gemt som en
image fil. Det kan bruges som et backup program ud på f.eks extern usd disk.
Når man har sat en ny hd i, booter man op på en cd med imageprogrammet på,
og restore data fra imagefilen over på den nyisatte harddisk.
Jeg bruger selv True Image fra Acronis.

Du kan jo selvfølgelig også bare kopier de vigtigste dokumenter mm. ud på
f.eks dvd skiver, checke om disken virkelig er kaput med diag programmet.
Hvis den er så lave en ny installation på anden hd af Xp og dine programmer.
En større omgang.

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 21-08-07 20:03

Bjarne K. wrote:

> Jeg bruger selv True Image fra Acronis.

Hej Bjarne.
Jeg har lige hentet True Image fra Acronis i en 15-dages udgave.
Tror du jeg kan bruge den til det nødvendige?

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-08-07 22:40

> [...]
> Jeg har lige hentet True Image fra Acronis i en 15-dages udgave.
> Tror du jeg kan bruge den til det nødvendige?

Jeg ved faktisk ikke om der er nogen begrænsninger i trail versionen. Den
information burde dog kunne findes på Acronis hjemmeside.

Mener at kunne huske, at man under install, kan vælge at danne en bootcd,
uden at installere hele programmet (måske jeg husker forkert). Men hvis man
kan, skal du vælge det. Efterfølgende boote på cd'en og vælge backup af hele
din computer. Ud på dvd'er, eller ekstern USB. Den kan dog også clone en
harddisk over på en ny.
Når du har en backup, så gå igang med diagnostics programmet fra fabrikanten
af din harddisk.

Det kan godt være jeg er for forsigtig og man bare skal gå igang med diag,
men det er jo dejligt at vide at man har en backup, hvis der nu skulle ske
noget.

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 22-08-07 09:17

Bjarne K. wrote:

> [...]
>
> Det kan godt være jeg er for forsigtig og man bare skal gå igang med
> diag, men det er jo dejligt at vide at man har en backup, hvis der nu

Hej Bjarne.
Tak for et udførligt svar.
Jeg vil straks gå igang.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Ole Hetland

Dato : 22-08-07 13:15

Bjarne K. wrote:

> Det kan godt være jeg er for forsigtig og man bare skal gå igang med
> diag, men det er jo dejligt at vide at man har en backup, hvis der nu
> skulle ske noget.

Hej Bjarne.
Jeg har prøvet at lave et "image", men programmet fortæller, at det vil tage
11 timer, så det må blive i nat.
Det drejer sig om 98 GB som skal over på en extern disk via USB.
Måske er det fordi det skal via USB, at det tager så lang tid.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-08-07 13:23

"Ole Hetland" <ole@ingenspambredeole.dk> wrote in message

> [...]
> Det drejer sig om 98 GB som skal over på en extern disk via USB.
> Måske er det fordi det skal via USB, at det tager så lang tid.

Det er vel ikke USB 1.1 du bruger.

True Image er desuden lidt langsomere, hvis man vælger høj compressions
faktor. Kan prøve lidt senere hvor lang tid min vil tage på min. Tror også
jeg har omkring 100gb på min primære disk.

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-08-07 08:24

Bjarne K. wrote:

> [...]
> compressions faktor. Kan prøve lidt senere hvor lang tid min vil tage
> på min. Tror også jeg har omkring 100gb på min primære disk.

Nu har jeg fået lavet en boot-cd og jeg har dannet en MyBackup.tib på ca.
43GB på min externe disk.
Det tog dog ikke 11 timer. Da den var 5% igennem sagde den 6 timer tilbage.
Så gik jeg i seng, og til morgen var den færdig.

HVAD GØR JEG NU!

Jeg havde forestillet mig, at jeg pillede den dårlige primære harddisk uf og
er stattede med en ny tom disk.
Så ville jeg starte op på min boot-cd, og så finde ud af hvordan jeg fik fat
i MyBackup på den externe disk.

Er det korrekt?

--
Med hilsen
Ole

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-08-07 09:42

> [...]
> tilbage.
> Så gik jeg i seng, og til morgen var den færdig.

Fint.

> [...]
> og er stattede med en ny tom disk.
> Så ville jeg starte op på min boot-cd, og så finde ud af hvordan jeg fik

Ja, nu skal du lave en "Recovery". Du burde uden problemer finde din tib fil
på den eksterne disk, og vælge filen som Source, og din nye harddisk som
destination.
Måske du først skal "adde", den nye disk. Kan ikke huske det helt nøjagtigt.
Men ellers er der et hjælpe punkt der hedder "How to restore your data"

Hvis du ikke kan finde de rigtige oplysninger, så skriv lige igen, så kan
jeg prøve at lave en restore på en virtual maskine, for lige at opfriske
hukommelsen.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-08-07 10:07

"Ole Hetland" <ole@ingenspambredeole.dk> wrote in message
> Bjarne K. wrote:
>
> Jeg havde forestillet mig, at jeg pillede den dårlige primære harddisk uf
> og er stattede med en ny tom disk.

Har du prøvet med en diag på den harddisk som du mistænker for at være
dårlig, eller har du bare besluttet dig for at købe en ny.
(Det kan du jo tillade dig at gøre nu, hvor du har en backup af disken)

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-08-07 12:38

Bjarne K. wrote:
> [...]

> dårlig, eller har du bare besluttet dig for at købe en ny.
> (Det kan du jo tillade dig at gøre nu, hvor du har en backup af

Hej Bjarne
(Min livline)

Øh! Hvad er en "diag", og hvordan?

Godt at jeg stadig har forbindelse med omverdene.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-08-07 13:25

> Bjarne K. wrote:
> Hej Bjarne
> (Min livline)
>
> Øh! Hvad er en "diag", og hvordan?
>
> Godt at jeg stadig har forbindelse med omverdene.
>
> Med hilsen
> Ole
> www.hetland.it
> www.bredeole.dk
> www.fuglegalleriet.eu

Det er er en forkortelse for diagnostisering.

Altså når du kører diagnose programmet fra fabrikanten af din gamle
harddisk. Den vil sikkert kunne fortælle dig om den vitterlig er kaput.

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-08-07 16:36

Bjarne K. wrote:

> Det er er en forkortelse for diagnostisering.
>
> Altså når du kører diagnose programmet fra fabrikanten af din gamle
> harddisk. Den vil sikkert kunne fortælle dig om den vitterlig er
> kaput.

Hej Bjarne.
Det drejer sig om en HP-maskine, og jeg har prøvet mig lidt frem.
Når jeg klikker ind på C-drevet så siger den "Enheden kører korrekt."

Jeg kan dog også få dette frem:
Diskpartition Brug Hjælp
Lokal disk (J:) 82% (Høj) Flere oplysninger
Lokal disk (G:) 96% (Kritisk) Flere oplysninger
Lokal disk (E:) 53% (Langsom) Flere oplysninger
Lokal disk (D:) 83% (Høj) Flere oplysninger
Lokal disk (C:) 51% (Langsom) Flere oplysninger

Her kan man se, at C kører langsomt.
D og J er partitioner på den originale disk - sammen med C.
E og G er partitioner på en slavedisk.

Jeg er ved at have gennemført en defrakmentering.
Den sagde efter en analyse, at det behøvede jeg ikke.
Jeg gjorde alligevel, og det kan nok være at den flytter filer.

Jeg i fire år ikke defrakmenteret fordi den sagde, at det ikke var
nødvendigt.
Måske er det en falsk melding.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-08-07 19:03

> [...]
> Jeg gjorde alligevel, og det kan nok være at den flytter filer.
>
> Jeg i fire år ikke defrakmenteret fordi den sagde, at det ikke var

I forhold til det du skriver herover, går jeg ud fra, at det er en Dansk XP
du har. I givet fald, kan du se hvilken type hd det er her.

Højreklik på "Denne computer" > administrer > diskhåndtering > højreklik på
c: øverst > kig under fanebladet hardware.

Her vil der stå hvilken type disk det er. Herefter gå du ind på fabrikantens
hjemmeside, og finder det program vi "talte" om. Normalt skal der genereres
en boot floppy eller cd, hvorfra programmet kan køres.

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-08-07 20:11

Bjarne K. wrote:

> [...]
> fabrikantens hjemmeside, og finder det program vi "talte" om. Normalt
> skal der genereres en boot floppy eller cd, hvorfra programmet kan

Hej Bjarne.
Det eneste jeg kan se er at den hedder ST380021A.
Alle drev får karakteren " I orden".

Det eneste sted jeg får fejl er ved opstart.

Her står ved primær disk: Bad, backup and restore.
Jeg forstår ikke ret meget af dette.
Når jeg vælger F2 så starter alt normal - omend lidt langsomt.

Hav tålmodighed med mig

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-08-07 21:07

> [...]
> Jeg forstår ikke ret meget af dette.
> Når jeg vælger F2 så starter alt normal - omend lidt langsomt.

No problemo. ST er en Seagate. Gå ind på Seagate og find omtalte program:

Du kan finde "Seatool" på deres hjemmeside. Du skal bare lige skrive din
email, så kan du downloade programmet, ententil floppy, eller til cd (iso).
Til cd, skal du have et program der kan skrive en iso fil til cd.

Hvor langt er du ellers kommet. Du har fået taget backup, men har vel ikke
sat en ny hd i endnu og kørt recovery (eller ?).

Har forøvrigt aldrig set omtalte fejl før.

Du er sikker på at du ikke får en fejl ala dette

http://hardware.mcse.ms/archive131-2005-5-193921.html

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-08-07 22:34

Bjarne K. wrote:

> [...]
> Hvor langt er du ellers kommet. Du har fået taget backup, men har vel
> ikke sat en ny hd i endnu og kørt recovery (eller ?).

Hej igen Bjarne.
Nej - jeg har ikke sat ny disk i endnu.
Jeg har hentet SeaTools for Windows, men jeg fik ikke lov til at installerer
den før jeg havde hentet og installeret NET Framework 2.0
Nu har jeg kørt to test i SeaTools:
Short DST = Pass
Long DST = Pass (Den sidste tog "long" tid.)

Pass må betyde at den er OK eller hyr?

Det er - som sagt tidlige - kun ved opstart, at jeg får den skræmmende
meddelse BAD - BACKUP and RESTORE.

Jeg er vist alvorligt ude og svømme.
Synes du jeg skal prøve med en ny disk - jeg har faktisk en liggende - og så
forsøge mig med min backup?
Når jeg piller den primære disk ud, så har jeg jo ikke True Image fra
Acronis-programmet mere på maskinen.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-08-07 08:27

> [...]
> så forsøge mig med min backup?
> Når jeg piller den primære disk ud, så har jeg jo ikke True Image fra

Jeg har som sagt aldrig set den fejl før, så måske andre kan komme med et
mere kvalificeret bud på om du bør erstatte disken.

Du kan inde fra True Image, brænde en recovery CD, som du kan boote på, og
som har næsten de samme funktioner som det installerede program.

Bjarne K.

Fra : Ole Hetland

Dato : 24-08-07 09:39

Bjarne K. wrote:
> [...]
>
> Du kan inde fra True Image, brænde en recovery CD, som du kan boote
> på, og som har næsten de samme funktioner som det installerede

Hej Bjarne.

Allerførst tusind tak for din udholdenhed.
Jeg forstår godt, at du kan have svært ved at hjælpe mere, når du aldrig er
stødt på et problem som mit.
(Min overskrift passer vist meget godt

Den "recovery CD" du taler om, det er vel den jeg allerede har lavet, som
kan boote maskinen?
Jeg har mest lyst til at prøve med en ny harddisk, og hvis alt går galt, kan
jeg jo sætte den gamle i maskinen igen.

Lige en ting.
Hvad er dette NET Framework 2.0 for noget?
Den er begyndt at hente en masse opdateringer til det.

Med hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk
www.fuglegalleriet.eu

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-08-07 10:04

> [...]
>
> Lige en ting.
> Hvad er dette NET Framework 2.0 for noget?
> Den er begyndt at hente en masse opdateringer til det.

Det sker jo ikke noget ved at forsøge, hvis du allerede har en hd til at
ligge. De kan jo eventuelt bruge den gamle til at tage backup'er på

..net frameworket er som jeg forstår det er slags bibliotek af procedure, som
man kan gøre brug af, når man udvikler programmer. Når programmerne så skal
kører på din pc er du nød til at have dette bibliotek liggende, for at
programmer skal virke (ret mig hvis jeg tager fejl)

Bjarne K.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 24-08-07 22:24

"Ole Hetland" wrote

> Lige en ting.
> Hvad er dette NET Framework 2.0 for noget?
> Den er begyndt at hente en masse opdateringer til det.

..Net framework er den metode som Microsoft anbefaler at lave programmer
på, i øjeblikket er de nået til version 3 af rammeværket.

Nogle mennesker synes at teknologi som har behov for opdateringer er
noget skidt, andre synes at det er fint og tegn på teknologien er ved
at være så udbredt at det er værd at beskæftige sig med den.