Energi Midt <> TDC
Fra : Harald

Dato : 19-08-07 23:49

Jeg har spurgt i dk.edb.internet.udbydere men jeg tror det må være et
netværks problem.

Jeg har en Energi Midt forbindelse på 6/6 Mbit, på den har jeg bla. en HTTP
server og en FTP server.
Nu sidder jeg her på en TDC 4096/256 forbindelse og hvis jeg gå ind på en
hjemmeside på min server og vil downloade en fil kommer den kun med ca. 176
og den burde jo ligge på ca. 400. Det samme gælder hvis jeg prøver at hente
via FTP.
På min server har jeg også en Skype kørende, hvis jeg sender en fil fra den
her til TDC forbindelsen så kommer den med de ca. 400 så den burde.
Nogle ideer?

Det skal lige nævnes at en jeg kender der også har en Energi Midt 6/6
forbindelse godt kan hente med fuld hastighed fra min server.

/HK

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-08-07 06:40

On Mon, 20 Aug 2007 00:48:38 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> [...]
> og den burde jo ligge på ca. 400. Det samme gælder hvis jeg prøver at hente

Forbindelsen mellem Energi Midt og TDC kan være overbelastet. Prøv at
lave en traceroute fra begge ender til den anden og send resultatet
her.

> På min server har jeg også en Skype kørende, hvis jeg sender en fil fra den
> her til TDC forbindelsen så kommer den med de ca. 400 så den burde.

Når man bruger Skype, bliver filen ikke nødvendigvis overført direkte
mellem de to hosts. Den kan altså blive overført via en forbindelse,
der ikke er overbelastet.

-A

Fra : Harald

Dato : 20-08-07 09:20

> Forbindelsen mellem Energi Midt og TDC kan være overbelastet. Prøv at
> lave en traceroute fra begge ender til den anden og send resultatet
> her.

Kommer her:

Fra TDC til Engergi Midt
Host Name IP Address
Hop Ping Time Ping Avg % Loss Pkts r/s Ping
best/worst
* Unknown Host * 192.168.0.1
1 1ms
lo1.arcnxx8.ip.tele.dk
80.166.136.109 2 17ms
ge1-0-40.1000M.arcnxg4.ip.tele.dk 83.88.10.1
3 17ms
pos6-0.2488M.arcnxg1.ip.tele.dk 83.88.14.114
4 18ms
pos1-0.2488M.arcnxg2.ip.tele.dk 83.88.13.2
5 18ms
so-0-0-0.2488M.albnxu1.ip.tele.dk 83.88.13.10
6 22ms
so-0-0-0.2488M.albnxu7.ip.tele.dk 83.88.25.162
7 22ms
kbn-b1-link.telia.net
213.248.67.37 8 21ms
telianetworks-110578-kbn-b1.c.telia.net
213.248.97.54 9 22ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
10 0ms
* Unknown Host * 194.255.7.35
11 25ms
* Unknown Host *
217.198.208.130 12 25ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
13 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
14 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
15 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
16 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
17 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
18 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
19 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
20 0ms

------------------------------------

Fra Energi Midt til TDC
Host Name IP Address
Hop Ping Time Ping Avg % Loss Pkts r/s Ping
best/worst
* Unknown Host * 10.0.0.1
1 0ms
* Unknown Host *
217.198.208.32 2 3ms
* Unknown Host *
217.198.208.139 3 2ms
dk-hc-a3-serial4-0-4-0-access.hasselager.dk.telia.net
194.255.53.41 4 7ms
ge-1-1-0.1000M.arcnxj7.ip.tele.dk
195.215.109.45 5 12ms
pos4-2.622M.arcnxg2.ip.tele.dk
83.88.22.249 6 11ms
pos2-0.2488M.arcnxg5.ip.tele.dk
83.88.14.117 7 11ms
fe0-0-50.100M.arcnxx8.ip.tele.dk 83.88.10.79
8 15ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
9 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
10 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
11 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
12 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
13 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
14 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
15 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
16 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
17 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
18 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
19 0ms
* Unknown Host * 0.0.0.0
20 0ms

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-08-07 16:04

On Mon, 20 Aug 2007 10:19:58 +0200, "Harald" <nomail@noname.dk> wrote:

> Kommer her:

Det ser ellers meget pænt ud.

Så vidt jeg kunne finde ud af, har Energi Midt også kun Telia som
uplink, så det dræber lidt teorien om, at Skype-trafik sendes en anden
vej.

Så kan det være en opsætningsfejl på en af pc'erne eller routerne, der
begrænser ftp og http. (Måske har du forsøgt at lave noget QoS eller
en form for begrænsning?) Har du dobbelt-checket al opsætning, og evt.
prøvet med andre maskiner?

Ellers er det svært at mene noget fornuftigt om det uden et sniffer-
trace fra begge ender og helst samtidig.

-A

Fra : Harald

Dato : 20-08-07 17:38

Jeg har checket al opsætning og QoS er slået fra, men som jeg skrev:
"Det skal lige nævnes at en jeg kender der også har en Energi Midt 6/6
forbindelse godt kan hente med fuld hastighed fra min server."
så derfor syntes jeg det er meget mærkeligt at jeg kun henter med ca. 177
her fra en 4096 TDC forbindelse.

Men det bliver endnu mærkeligere, jeg har en php fil på min server som
lister en masse data fra en DB, nå den er færdig fylder denne php fil ca. 21
MB. Hvis jeg igen som med andre filer i FF/IE vælger "Gem som/til disk" på
denne fil så kommer den med fuld hastighed, altså ca. 400, men andre filer
kommer stadig kun med 177.

/HK

Fra : Harald

Dato : 20-08-07 19:33

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på denne fil så kommer den med fuld hastighed, altså ca. 400, men andre

Har lige testet mail og fundet ud af at mail med store vedhæftede filer
kommer med fuld hastighed dvs. ca. 400

/HK