Hent en dato ?
Fra : Is

Dato : 20-08-07 21:58

Hej
Det er snart nogle år siden jeg har lavet det, og har egentlig glemt
meget af det jeg lærte dengang, men nu vil jeg gerne ændre lidt i det,
derfor prøver jeg om der er lidt hjælp at hente her.

Det er noget aldersberegning i måneder med javascript.

Jeg henter dags dato her:

// henter fuld tid
var nu = new Date;

Derefter omregner jeg det hele til måneder:

//uddrager år
var nuyy = nu.getYear();

//uddrager mdr
var numm = nu.getMonth();
numm = numm + 1;

// udregner nutid til antal mdr
var nutidyy = nuyy * 12;
var nutidmd = nutidyy + numm;

Og der virker godt nok - Men så er det at jeg i stedet for :new Date,
gerne vil anvende en dato som jeg har fundet frem til i en fil, som er
inkluderet i siden, og skrives, men hvordan får jeg den med i
beregningen ???

formatet er dd-mm-åååå 29-08-2007

Og den udskrives i en .aspfil sådan:
<% response.write OpStartDag %>

Håber mit sp giver mening ??

Erik Isager

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 21-08-07 18:24

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> writes:

> [...]
> gerne vil anvende en dato som jeg har fundet frem til i en fil, som er
> inkluderet i siden, og skrives, men hvordan får jeg den med i

Det nemmeste er at teksten direkte ind i dit script som en streng, og
så parse den:

var dateText = '<% response.write OpStartDag %>';
var date = new Date(Number(dateText.substring(6)),
Number(dateText.substring(3,5))-1,
Number(dateText.substring(0,2)));

Hvis du ikke har den mulighed, men blot kan tilføje scripts til siden,
så skal du på en eller anden måde have fundet og isoleret
dato-teksten. Det bliver nemmere hvis den står et sted der er simpelt
at finde, som fx inden i et element med en id. Ellers kræver det lidt
viden om sidens opbygning for ikke at blive nødt til at udtrække hele
sideindholdet og måske andre tekster der også ligner, eller er, datoer.

/L

Fra : Is

Dato : 21-08-07 23:37

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hele
> sideindholdet og måske andre tekster der også ligner, eller er,

hmmm, jeg er ikke helt med.

ved at lave denne:
var dateText = '<% response.write OpStartDag %>';

document.write(dateText);

får jeg skrevet 29-08-2007, hvilket er rigtigt

det næste du så laver, er vel at opdele i dd, mm, & yyyy, men det kan
jeg så ikke få til at virke.

Erik Isager

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-08-07 01:58

> [...]

> får jeg skrevet 29-08-2007, hvilket er rigtigt

> det næste du så laver, er vel at opdele i dd, mm, & yyyy, men det kan

Hvordan virker det ikke? Får du en fejlbesked, eller en forkert
dato?

Hvis "dateText" indeholder strengen "29-08-2007", så skulle
dateText.substring(6) give "2007", og Number-funktionen laver det
om til et tal. På samme måde laves de to første tegn om til dato
og nummer fire og fem om til måned.

/L

Fra : Is

Dato : 22-08-07 16:54

> [...]
> dateText.substring(6) give "2007", og Number-funktionen laver det
> om til et tal. På samme måde laves de to første tegn om til dato

Det er som om scriptet slet ikke køre, jeg får ingen fejlmeddelser.

Jag har senere lavet følgende:

var dateText = '<% response.write OpStartDag %>';
var std = dateText.substring(0,2);
var stm = dateText.substring(3,5);
var sty = dateText.substring(6,10);
var styy = sty * 12;
var stmm = styy + stm * 1;

//document.write(dateText);
//document.write(std);
//document.write(stm);
//document.write(sty);
document.write(stmm);

hvilket så gir et antal måneder, som jeg så håber at kan anvende til
en aldersberegning i måneder. Det bliver først senere i aften jeg får
tid til at kigge lidt mere på det.

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 22-08-07 22:39

> [...]
>

> hvilket så gir et antal måneder, som jeg så håber at kan anvende til
> en aldersberegning i måneder. Det bliver først senere i aften jeg

Det ser ud som om jeg har fået det til at virke med ovenstående.

Tak for hjælpen.

Erik Isager