Gode råd til køb af printer?
Fra : desktop

Dato : 16-08-07 11:05

Jeg skal have mig en printer (behøver IKKE at være en farve).

Jeg har set at der er en del maskiner med indbygget scanner, kopimaskine
og printer. Men fungere disse løsninger overhovet?

Mit forbrug er at jeg højst skal udskrive et par sider om måneden og
scanne endnu mindre. Dog skal jeg indimellem udskrive ret mange sider
50+ som dog sker ret sjældent.

Jeg har altid fået afvide at laser er bedre end blæk i selv billige
maskiner så jeg går at det skal være en laser, der gerne må kunne
udskrive mindst 8 sider i min.

Yderligere skal den også fungere med Ubuntu Linux.

Nogen der kan give nogle anbefalinger til en "3 i ´en"
(scanner,kopi,printer) maskine hvis de findes i ordentlig kvalitet.

Prisen skal ikke overskride 1500 kr og det skal ikke være for dyrt at
udskifte laser-patronen.

Fra : J

Dato : 16-08-07 11:43

On Thu, 16 Aug 2007 12:05:13 +0200, desktop <fff@sss.com> wrote:

> [...]
>(scanner,kopi,printer) maskine hvis de findes i ordentlig kvalitet.
>
>Prisen skal ikke overskride 1500 kr og det skal ikke være for dyrt at

Printerdialogen i Ubuntu kan fortælle dig hvilke printere, af et givet
mærke, der direkte understøttes. Men jeg har eksempelvist en canon
i865. Den er kun på menuen i Xubuntu, men for K/Ubuntu har jeg ikke
set det. Men søgning på nettet fortalte mig, at den skal erklæres som
S630, - og så printer den fint.

For Linux printerkompatibilitet kan du også kigge her:
http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/Database/DatabaseIntro
og her
http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/Database/SuggestedPrinters

Den kan man ikke købe mere, i865. Men en tilsvarende er Canon 5200R
til 1600: 5 blæktroner (2 sorte), A4, netværk trådet og trådløst, usb
2.

Jeg vil da anbefale en blækprinter. Måske er det en god regel, at
bruger man den ikke, så udskriv en testside pr. uge.

Min canon i865 anvender ikke chip på patronerne. Men det gør dagens
printere:

Det fører til 2 kategorier priser:
http://www.mediecentralen.dk/?page=inkfinder&show=list&model_id=478

men det skulle ikke være svært at flytte chip over. Der er vejledning
med. Men som du kan se: 133 kr. for et komplet sæt blæk er altså
muligt.

Du kan også få en samsung farvelaserprinter for 1600 kr. og et komplet
sæt tonere koster ca. det samme som printeren.

Den har trådet netværk og usb.

Søger jeg på en sort-hvid laser får jeg ingen hits.

Jeg har ingen erfaring med all-in-ones, især ikke i Linux.
Men er der er f.eks. denne Canon:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=162835

der præsterer samme blækpriser som den anden Canon:
http://www.mediecentralen.dk/?page=inkfinder&show=list&model_id=899

mvh

John

Fra : J

Dato : 16-08-07 11:52

On Thu, 16 Aug 2007 12:43:07 +0200, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Du kan også få en samsung farvelaserprinter for 1600 kr. og et komplet
>sæt tonere koster ca. det samme som printeren.
>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237925
>
>Den har trådet netværk og usb.

får også 3 pingviner !

>Jeg har ingen erfaring med all-in-ones, især ikke i Linux.
>Men er der er f.eks. denne Canon:
>http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=162835

Den får 3 pingviner ! (fuldt kompatibel)

på denne site:
http://www.openprinting.org/printer_list.cgi?make=Anyone

Så denne all-in-one og en farvelaserprinter skulle køre godt med
Linux.

Fra : desktop

Dato : 16-08-07 14:01

J wrote:

> [...]
> http://www.openprinting.org/printer_list.cgi?make=Anyone
>
> Så denne all-in-one og en farvelaserprinter skulle køre godt med

Ja den ser ikke tosset ud. Men kan det virkelig passe at man kun kan
finde den i en Zitech forretning? Kan ikke finde den på edbpriser.dk og
jeg har ikke gode erfaringer med Zitech

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 12:08

J wrote:

> Printerdialogen i Ubuntu kan fortælle dig hvilke printere, af et givet
> mærke, der direkte understøttes. Men jeg har eksempelvist en canon

Og?
Producenterne har drivere, hvis de understøtter Linux. Min Xerox har
Ubuntu ikke driver til.

> Jeg vil da anbefale en blækprinter. Måske er det en god regel, at
> bruger man den ikke, så udskriv en testside pr. uge.

Hvorfor vil du anbefale en blækprinter?
Blækprintere skal bruges, ellers tørrer de ud. Blæk er desuden dyrere en
lasertoner.

> Du kan også få en samsung farvelaserprinter for 1600 kr. og et komplet
> sæt tonere koster ca. det samme som printeren.
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237925

Den har jo ikke scanner... Han ønsker en multifunktionsmaskine.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 11:52

desktop wrote:
> Jeg skal have mig en printer (behøver IKKE at være en farve).

Har du kigget på noget i forvejen?

> Jeg har set at der er en del maskiner med indbygget scanner, kopimaskine
> og printer. Men fungere disse løsninger overhovet?

Hvorfor skulle de ikke det?

> Mit forbrug er at jeg højst skal udskrive et par sider om måneden og
> scanne endnu mindre. Dog skal jeg indimellem udskrive ret mange sider
> 50+ som dog sker ret sjældent.

Det er laser du skal ha', så.

> Jeg har altid fået afvide at laser er bedre end blæk i selv billige

Lasertoner tørrer ikke ud. En laserprinter er derfor altid klar til brug

> Yderligere skal den også fungere med Ubuntu Linux.

Det kræver blot en CUPS-driver til Linux. Min Xerox Phaser 6120N virker
i både Ubuntu32 og Ubuntu64 med standard Linux-driveren fra Xerox'
hjemmeside.

> Nogen der kan give nogle anbefalinger til en "3 i ´en"
> (scanner,kopi,printer) maskine hvis de findes i ordentlig kvalitet.
> Prisen skal ikke overskride 1500 kr og det skal ikke være for dyrt at

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=201319
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=343817

Men husk på at det er absolutte entry-level maskiner. De fås ikke
billigere hvis du skal kunne honorere dine udskriftsbehov, samt dit OS-krav.

Jesper Poulsen

Fra : desktop

Dato : 16-08-07 14:10

Jesper Poulsen wrote:

> Har du kigget på noget i forvejen?

Ja jeg har kigget på:

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=162835 (som anbefalet af "J")

og

http://www.computerbutik.dk/product.asp?product=3881&sub=47&page=1

Men som du beskriver skal jeg holde mig fra blæk da jeg ikke kommer til
at bruge den til daglig.

> Det kræver blot en CUPS-driver til Linux. Min Xerox Phaser 6120N virker
> i både Ubuntu32 og Ubuntu64 med standard Linux-driveren fra Xerox'
> [...]

tror det bliver xerox'en har kun hørt godt om dem. Det undre mig dog at
den kun har en max opløsning på 600x600. En tilsvarende Dell:

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx/allinone?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

har en opløsning på 4800 x 1200 dpi det er jo væsentlig bedre! Kan
blækprintere håndtere højere opløsninger?

> Men husk på at det er absolutte entry-level maskiner. De fås ikke
> billigere hvis du skal kunne honorere dine udskriftsbehov, samt dit
> OS-krav.

Dette forstår jeg ikke, hvad mener du med entry-level og honorering af
udskriftsbehov? Maskinen koster jo ca kun 1500 og en ny toner omkring
800 kr så det kan vel fint betale sig?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 15:20

desktop wrote:

> Men som du beskriver skal jeg holde mig fra blæk da jeg ikke kommer til
> at bruge den til daglig.

Præcis. Blæk er kun rentabelt når man udskriver ofte, men helst ikke for
meget. I det lange løb er laser billigst...

> [...]
>
> har en opløsning på 4800 x 1200 dpi det er jo væsentlig bedre! Kan
> blækprintere håndtere højere opløsninger?

Der er stor forskel på blæk og laser. Laser har større nøjagtighed,
hvilket kompenserer fint for den manglende opløsning. Min Xerox-printer
laver nydelige udskrifter med Anti-Aliasing (2400dpi enhanced).

Laserprintere med høj opløsning koster kassen (den kræver utroligt store
mængder RAM at håndtere udskrifter med mange punkter i).

> Dette forstår jeg ikke, hvad mener du med entry-level og honorering af
> udskriftsbehov? Maskinen koster jo ca kun 1500 og en ny toner omkring
> 800 kr så det kan vel fint betale sig?

Udskrifterne bliver billigere pr. stk. ved dyrere maskiner og
opløsningen er også en del højere ved dyrere maskiner. Men hvis dit
budget er 1500,- må du leve med de muligheder det medfører.

Jesper Poulsen

Fra : desktop

Dato : 16-08-07 16:49

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
>
> Laserprintere med høj opløsning koster kassen (den kræver utroligt store
> mængder RAM at håndtere udskrifter med mange punkter i).

Ok, så man kan ikke nødvendigvis sige at en laser med 600x600 dpi laver
dårligere udskrifter end den der Dell blæk med 4800x1200 dpi?

Iøvrigt så jeg lige at en ny toner til samsung'en kun koster knap 500 kr
i stedet for de 800 til xerox'en plus at samsungen er et par hundrede
kroner billigere - så nu tror jeg det bliver samsung i stedet

Men tak for linkene ikke kunne slet ikke finde multifunktions maskinerne
igennem edbpriser.dk!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 17:12

desktop wrote:
> Ok, så man kan ikke nødvendigvis sige at en laser med 600x600 dpi laver
> dårligere udskrifter end den der Dell blæk med 4800x1200 dpi?

Nej, det er to forskellige teknologier.

> Iøvrigt så jeg lige at en ny toner til samsung'en kun koster knap 500 kr
> i stedet for de 800 til xerox'en plus at samsungen er et par hundrede
> kroner billigere - så nu tror jeg det bliver samsung i stedet

Er der så samme mængde i de to?
Hvad koster en ny tromle?

> Men tak for linkene ikke kunne slet ikke finde multifunktions maskinerne
> igennem edbpriser.dk!

Du skal finde dem via "Kontormaskiner" på forsiden.

Logisk, ikk'?

Jesper Poulsen

Fra : electrobreed@gmail.c~

Dato : 16-08-07 19:04

On Aug 16, 12:05 pm, desktop <f...@sss.com> wrote:
> [...]
> (scanner,kopi,printer) maskine hvis de findes i ordentlig kvalitet.
>
> Prisen skal ikke overskride 1500 kr og det skal ikke være for dyrt at

Hej Desktop, Hvis du har brug for en printer til at udkskrive i ny og
næ, samt mange sider en gang i mellem og du ikke nødvendigvis behøver
farver, syntes jeg du skal se efter en sort hvid laser printer.
Der er mange at vælge imellem, men HP og Brother laver nogle rigtig
gode printere.
der er ting mange man måske ikke er opmærksom på når man vælger
printer er 1. toneren og og 2. hastigheden

Nolge laserprintere har ikke bare en toner man skal skifte men også en
beholder til toner spild og en Trommle. disse er ofte ikke nævnt når
du ser på hvad det koster at skifte toneren, Så selvom HP og Brother
måske har dyere tonere er de ofte billigere da de har tromle spil
beholder og toner i i en samlet kassete, så undgår du også at det
"griser" inde i maksinen. og du skal kune købe en dims hver gang.
Hastigheden. Du ser på specs at der står eks 12 sider i min eller 15.
sider, i miuntet, hvilken af de 2 er hurtigst til at printe ud? 15
sider ikke? Nej, ikke nøgvendigvis. se på hvor lang tid der går før
første side kommer ud. som du siger er de flete af dine print på
omking 1-3 sider, hvis du hver gang skal vente på op til 50 sek før
printeren går i gang med første side, så er den lige pludselig ikke 12
eller 15 sider i min. Andre printere såsom HP har en keramisk toner,
hvor de derfor kan leveere første side ud af printeren på under 10
sek.

HVis dit budget er 1500 kr. ville jeg se efter eks. en laserjet 1022
fra HP.

just my 2 cents

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-08-07 20:28

electrobreed@gmail.com wrote:

> HVis dit budget er 1500 kr. ville jeg se efter eks. en laserjet 1022
> fra HP.

Den har ikke Linux-understøttelse.

Jesper Poulsen

Fra : electrobreed@gmail.c~

Dato : 17-08-07 13:32

On 16 Aug., 21:28, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Den har ikke Linux-understøttelse.
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Hej Jesper, Jo den kan sørme køre Linux uden problemer

http://hplip.sourceforge.net/supported_devices/laser.html

http://hplip.sourceforge.net/supported_devices/index.html

mvh

Storm

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-08-07 15:47

electrobreed@gmail.com wrote:
> Hej Jesper, Jo den kan sørme køre Linux uden problemer
> http://hplip.sourceforge.net/supported_devices/laser.html

Ok. Jeg var inde på HP's hjemmeside og der var ingen Linux-driver.

Jesper Poulsen