For højt stofskifte og overvægt
Fra : Tim Andersen

Dato : 18-08-07 15:02

Hej er der nogen sammen hæng ?

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 16:09

Tim Andersen wrote:
> Hej er der nogen sammen hæng ?

Man taber ofte vægt, hvis man lider af for HØJT stofskifte
(hyperthyreoidisme).

Du tænker formentlig på LAVT stofskifte (hypotyreoidisme), som medfører
vægtøgning og ja, der er bestemt en sammenhæng.

Fra : Tim Andersen

Dato : 18-08-07 16:39

tak for dit svar, men det svar jeg søger er om hvis man er overvægtig, kan
det så forsage at man for, for højt eller lavt stofskifte ? eller virker det
kun omvendt, altså sådan som du skrev ?

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-08-07 18:28

Tim Andersen skrev den 18-08-2007 16:02:
> Hej er der nogen sammen hæng ?

Tja, for højt stofskifte betyder vel bare, at "grundforbrændingen" (dvs.
den energi der bruges på bare at eksistere) er noget højere, når man
samligner med folk med almindelig stofskifte.
Det betyder så også samtidig, at man med for højt stofskifte kan indtage
flere kalorier før /kalorieindtag vs. kalorieforbrug/-balancen
tipper til kalorieindtagets fordel, da "grundforbrændingen" er en del af
kalorieforbruget.

Overvægt skyldes at man har indtaget flere kalorier end man forbrænder.

På jævnt dansk: nej, der er ikke nogen decideret sammenhæng mellem det
forhøjede stofskifte og overvægten. Men man kan naturligvis spise så
meget, at man overskrider den "grundforbrænding" man har og på den måde
får overvægt.

Prøv at læse om forhøjet stofskifte på:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/stofskiftehoejt.htm

der står faktisk, at vægttab er en af symptomerne ved forhøjet stofskifte.

Det er snarere ved for lavt stofskifte, at man tager på i vægt:
http://www.sundhed.dk/wps/alias?alias=artikel%3FtsId%3D2092050808122334

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-08-07 11:06

"Tim Andersen" <newsgroupe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogen sammen hæng ?

Egentligt burde jeg sige nej, men jeg siger ja. Alle jeg kender, med
stofskifte for højt, er svært overvægtige.
Altså om det er en følge af stofskiftet, at de også har en ubeskrivelig
madglæde, skal jeg ikke kunne sige.

Kender kun en, med stofskifte for lav, og han har en rimelig normal figur,
og modsat de andre, ser meget yngre ud, end han er, og modsat alle de andre,
fysisk stærk.... Men til gengæld også, modsat alle de andre, helt afhængig
af sin medicin, og den korrekte dosering, for at have det godt.... Samt at
han har, et ganske almindeligt sundt forhold til mad.

M.V.H....Benny..

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-08-07 15:42

"Tim Andersen" <newsgroupe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej er der nogen sammen hæng ?

Nej.
Overvægt skyldes udelukkende man spiser mere end man
forbrænder.
Motion udvikler muskler i stedet for fedt - man taber ikke nødvendigvis
i vægt ved motion - muskler er tungere end fedt. Men større muskelmasse
forbrænder mere energi.
Mange mener at overvægten skyldes et lavt stofskifte. Det er som regel
forkert - målinger viser oftes normal forbrænding. Problemet skyldes ofte,
at overvægtige
ofte småspiser mellem måltiderne - i følge en Tv-udsendelse fra USA, hvor
man har
målt forbrændigen meget præcist.

Per A. Hansen