PVC-svejsning af vandtank
Fra : SørenH

Dato : 18-08-07 18:09

Min plastvandtank - formstøbt til min Oceanis 320 - lækker fra en revne
(obs ikke et hul)oppe på kanten.
Gammel skade, som den tidligere ejer har forsøgt at lukke med noget
sikalignende, men det hæfter ikke ordentligt på plasten.
Jeg tror den er af PVC (blødt mælket plast med godstykkelse på ca 2mm)
og den er fra '88.
Kan man PVC-svejse sådn en, hvor går man typisk hen og får det gjort, og
er der evt. andre måder, - feks. lapning med Tec-7 eller tilsvarende ???
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-07 09:02

Hej Søren,

Uden at have se hvordan reparationen er lavet kan jeg forstille
mig at det anvendte sikaflex bare er lagt oven på revnen og ikke
kommet ned i brudfladerne. Desuden tror jeg ikke at der er lavet
stopboring hvorfor revnerne fortsat vil vil blive længere under
påvirkningerne under bådens bevægelser.
Det er muligt at skære revnen op og svejse det kan Rias gøre;
men som regel anvendes ultralydssvejsning og måske er der ikke
plads til at udføre en sådan rep. måske kan der udfyldes
ogsvejses med en varmepistol.
Alle disse øvelse er sikker dyre at få udført.
Et alternativ er at købe en Plastimo flexibel vandsær og putte
den ned i tanken. Prøv at se i Nautisk katalog der er mange
modeller fra 50 - 200 liter og der er mange former svarende til
tankenes form.
Alternativet er at pille tanken ud og erstatte den med en
rustfri tank bygget efter forholdene. En rustfri tank nedlægges
og der sprøjtes skum helevejen rundt om den. Det isolere og
vandet som fyldes på tanken stilge langsommere i temperatur end
uden skum, desuden nedsætter skummet skvulpelyde fra tanken.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 19-08-07 11:02

Hej Harding
Ja, - sika'en er bare smurt på i et tykt lag, som jeg nu har fjernet
efter at have tømt og afmonteret tanken.
Revnen (ca 5cm) ser ikke ud til at være vokset, og der er ikke lavet
"stophuller".
Jeg tror jeg smider tanken i bilen og kører til Rias i Roskilde og får
et bud. Det er jo ikke nogen kæmperep så måske er det overkommeligt?!
De kan så osse bedømme om der stadig er blødgører nok i materialet til
at det ikke vil sprække igen ved bådens rystelser.
Hvis de ikke kan/vil, tror du så at Tec7 kunne bruges, da jeg synes at
poseløsningen er lidt bøvlet, og den ideelle løsning med rustfrit stål
nok for dyr.
Mvh
SørenH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-07 12:27

Hej Søren,

Hvis Rias ikke vil svejse revnen så er TEC7 sikkert være bedre
end Sikaflex for lukning af revnen.
Er det muligt at trykke siderne lidt (helst indefra) således at
brudkanterne åbnes lidt opad, er det muligt st presse noget TEC7
ind i revnen. Efterfølgende et lag oven på.

Ja blødgøreren er bestemmende for en plasttanks levetid.
Det er rigtigt at poseløsningen er, om ikke bøvlet, så kræver
den nye gennemføringer o.s.v.

En rustfri tank koster nok i området af 5.000,- for en
standardtank en individuel tilpasset tank kan på landet nok
fremstilles for .... ("grøn økonomi").

Fordelen ved den rustfrie tank er at den er lystæt og der derfor
ikke vil gro alger på indersiden af tanken.
Plasttanke på nær de sorte vil tillade lidt lys at komme igennem
og det afstedkommer dannelsen af alger. Selvfølgelig skal de
tilsluttede slanger også være lystætte.

Fra : HO

Dato : 19-08-07 18:21

"SørenH" <soren@SLETDETTEhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikalignende, men det hæfter ikke ordentligt på plasten.
> Jeg tror den er af PVC (blødt mælket plast med godstykkelse på ca 2mm)
Hejsa
Den er med 99% sikkerhed fremstillet af polyetylen PEHD 500 - og intet kan
"limes" på dette.
Men det er meget nemt at lægge en PEHD svejsning i revnen, såfremt det ikke
er brugt PEHD1000.
Hilsen
Hans

Fra : SørenH

Dato : 20-08-07 18:13

Hej Hans
Du havde ret. Jeg var hos RIAS i Roskilde idag.
Det er en PEHD, men om det var 500 eller 1000 ku de ikke se på stående hånd.
De påstod dog at de sagtens ku svejse en 1000, de er uddannet til det
siger de!
Det er dog ikke helt billigt. De to revner er på ca 7 cm hver, og de
anslog det samlede arbejde til at tage ca 2 timer, så det kommer til at
koste mig en tusse (øv).
Det er dog langt billigere og nemmere end en ny såvel pose- som
kasseløsning, så RIAS laver det for mig.
De bemærkede osse, at det eneste som duer er en svejsning.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : HO

Dato : 20-08-07 18:38

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hans
> Du havde ret. Jeg var hos RIAS i Roskilde idag.
> Det er en PEHD, men om det var 500 eller 1000 ku de ikke se på stående
> hånd.
Hejsa
Så er det PEHD 500 - HD 1000 kan ikke svejses.
Det er helt urimelig meget tid, vi ville kunne lave det på en halv time, da
jeg svejsede HD, men sådan er det jo meget.
Hilsen
Hans