lakeret teak, der har fået fugt
Fra : Lindstroem

Dato : 18-08-07 14:43

Her i ferien lykkedes det mig (nogen vil næppe tro at vejret tillod det) at
få fuget nogle steder, hvor der har sneget sig lidt fugt ind i min
teakaptering. D.v.s vundt ved beslag, v/ vask o. lign.
Men desværre har min lakerede teakaptering fået en lidt mælkehvid overflade
de steder, hvor fugten er trængt ind.
Det er en næsten umulig opgave at slibe de store teakoverflader ned, hvor
skaden er sket. Iøvrigt er jeg bekymret for om teaktykkelsen på krydsfineren
overhovedet er tyk nok til at nedslibning kan gøres (Beneteau First
sejlbåd).
Har nogen et godt råd til at fikse de små mælkehvide pletter, så interiøret
gør et lidt pænere indtryk?
Taler vi bejse+lak? Let slibning og efterfølgende pletlakering? Eller hur?
Gode råd modtages meget gerne.

Gode hilsner
IB

Fra : Klaus H

Dato : 18-08-07 15:50

"Lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interiøret gør et lidt pænere indtryk?
> Taler vi bejse+lak? Let slibning og efterfølgende pletlakering? Eller hur?

Så på TV hvordan man kunne gøre på en bordplade. Hældte lidt sprit ud på
pletten og satte en tændstik til og lod spritten brænde ud. Gentog
proceduren til pletten var væk.
Om dine pletters placering tillader at prøve fremgangsmåden, ved jeg ikke.

Klaus H

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-08-07 20:26

Det var Flemming Leth der kom med det råd, og han pointerede kraftigt at
spritten kun måtte brænde få sekunder, så skulle ilden blæses ud. Processen
skal så gentages til lakken er fin igen. Lakken må ikke blive for var, så
vær hurtig.
Om det kan lade sig gøre på en vertikalplade skal være usagt, jeg har kun
prøvet det på en horisontal bordplade.
Hilsen Steffen

Fra : Henning

Dato : 18-08-07 22:01

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spritten kun måtte brænde få sekunder, så skulle ilden blæses ud.
> Processen skal så gentages til lakken er fin igen. Lakken må ikke blive

Det lyder som om et varmt strygejern kunne bruges istedet og derved styre
processen bedre.

mvh Henning

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-08-07 08:42

Det ved jeg ikke, det var da værd at prøve.Men mon ikke vi så havde hørt om
det. Uden at gøre mig klog kunne jeg forestille mig at det har noget at gøre
med selve det at sptitten skal brænde.
Hilsen Steffen

Fra : Lindstroem

Dato : 19-08-07 12:08

Hej

Tak for rådet med sprit. Desværre er de fleste lyse pletter på lodrette
flader eller i loftsområdet.
Men i området ved vasken og vandhaner, vil jeg forsigtigt prøve jeres råd.
mvh
IB

Fra : Henning

Dato : 19-08-07 20:00

> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Jeg vil ikke gøre mig klog på om der er forskellige virkningsmåder på de 2
metoder. Jeg har selv kun prøvet strygejernet ved et sofabord, hvor der var
kommet "flaskerande" i lakken og det er jo ikke helt det samme som
apteringen i en båd.

mvh Henning

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-08-07 13:25

Hej Henning
Virkede det med strygejernet? Og brugte du noget mellemlæg fx. viskestykke
eller bagepapir?

Fra : Henning

Dato : 20-08-07 17:25

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Henning
> Virkede det med strygejernet? Og brugte du noget mellemlæg fx. viskestykke
> eller bagepapir?

Ja - det virkede og, som jeg husker, relativt hurtigt. Jeg brugte mellemlæg,
men husker ikke hvad, det skal bare forhindre ridser og overhedning så et
viskestykke lyder fint.

mvh Henning

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-10-07 14:33

> [...]
> interiøret gør et lidt pænere indtryk?
> Taler vi bejse+lak? Let slibning og efterfølgende pletlakering? Eller hur?

Jeg har hørt at en varmepistol skulle være god:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3220&n=10&KundeID=

Langgaard