Solpaneler
Fra : SørenH

Dato : 18-08-07 08:51

Hej gruppe

Vel hjemme fra 2½ måned i det svenske skal jeg nu i gang med
forberedelser til den store mellemeuropæiske kanalrundfart.

Solpanel er jeg ret sikker på at jeg skal ha installeret, for jeg elsker
at ligge for anker eller ude i naturen (det billige skidt), men vil
nødigt undvære køleboksen.

Men først skal jeg spørge alle I kloge hoveder om nogen har gode eller
dårlige erfaringer, om der er bestemte mærker/typer man skal undgå, om
regulatordimensionering og andre finurligheder.

Jeg vil ikke ha sådn et bevægeligt stativ som jeg har set mange
svenskere flagre rundt med, men havde tænkt mig et fleksibelt panel
placeret på skydelugekappen (ca 50x50 cm) vel vidende at det påvirker
ydelsen.

Nogen ideer eller forslag ??

SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-08-07 10:41

Hej Søren,

Velkommen hjem igen, jeg håber I har haft gode oplevelser på
turen.

En af vores gamle kolegaer har sejlet gennem kanalerne, rundt i
Middelhavet, ud til Kanarieøerne og ned til Kap Verde inden
turen gik tilbage. Han var væk i 9 år. Da han er
elektronikingeniør beskæftigede han sig meget med
forsyningssikkerhed for at kunne holde øllene kolde.
Der var vandgenerator, vindgenerator og solpaneler ombord.
En kort konklusion: Vandgeneratoren var god når man sejlede; men
det meste af tiden lå man i havn. I middelhavet især var vind
generatoren ikke god enten blæste det med en hel Pelikan eller
også var der vindstille. Solpanelerne var de mest stabile og
driftssikre dog er der en væsentlig ting han fremhævede. Kommer
der et wire eller et stykke tovværks skyggem mellem solen og
panelet falder outputtet markant da panelernes celler jo er
serieforbundne. Derfor byggede han en targabøjle hvorpå der lå 2
stk 60 watt paneler på toppen. Desuden havde han to
foldbarepaneler som blev sat hvor der vra frit mod solen.
Med den opstilling havde han altid strøm nok på batterierne.
En regulator er også et must spændingen bliver høj fra cellerne
og batterierne bliver varme. Han flyttede sine batterier op i
cockpittet i en åbentstående kistebænk sammen med kompressoren
fra køleskabet ellers blev der alt for varmt i kahytten.

Håber du kan bruge hans erfaringer som input.

Vi tales ved.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 19-08-07 11:08

Hej Harding
Jeg er klar over, at der ikke skal meget skygge til før den er gal, men
som altid er det et kompromis.
Da vi ikke vil medbringe mast sydpå, skal vi ikke tænke på om mast, bom
eller stag/vant skygger, og jeg ville pokkers gerne gøre det så
"usynligt" som muligt med en fleksibel plade skruet på lugekappen, da
jeg ikke har targabøjle, og ikke har voldsomt lyst til løse paneler som
flyttes rundt.
Flere kataloger omtaler en "booster" som kan tilkøbes. Kan det tænkes at
det er noget elektronik som skal kompensere for "skygger" ??
SørenH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-07 12:55

Hej Søren,

Ja uden at medbringe masten og hvad dertil hører er mulighederne
for maximal solindfald betydelig bedre.
Med en targa bøjle kan der tillige opstå problemer med passage
under broer hvis den er for høj.
Jeg har set anvendelsen af ordet "Booster" i forbindelse med
beskrivelser for solpanelinstallationer, brugt til at beskrive
to enheder der ikke har så meget med hinanden at gøre.
Den ene i en dansk campingbeskrivelse anvendes ordet "Booster"
for en omformer fra 12 v til 230 v (ikke særlig heldigt ordvalg)
Herunder uddraget fra monteringsbeskrivelsen af solpanel på
campingvognens tag:

>Hvis du yderligere ønsker at kunne ændre 12 volt til 220 volt,
skal du supplere anlægget med en eller flere boostere
(omformere), der koster fra 1000 kr., og opefter pr. styk.
En booster kan være god at have, da der er nogle apparater, som
ikke findes i en 12 volt udgave eller er uforholdsmæssigt dyre i
12 volt. Men en booster har et effekt-tab på ca. 10 procent.<

Og en svensk komponentspecifikation hvor "Booster" anvendes for
en "forstærker" der sætter en lav spænding fra solpanelerne op,
ved dagens begyndelse og afslutning, for ligesom at tilføre
batterierne mest mulig energi. Det kan komme fra at
laderegulatorerne er konstrueret således at de cutter af når
spændingen falder på en værdi som der kan pilles lidt ved
med "Bosteren" Den leverede strøm til accuen er nok ikke stor.
Herunder leverandørens beskrivelse:

>NCC9 Genio Strömförstärkare 130 watt
I Genion ingår som standardtillbehör en laddningsförstärkare
eller booster som optimerar panelens elproduktion. Genion kan
kompletteras med en extra laddningsförstärkare.<

Pris: 495.00 Skr inkl. moms 25%