Beklædning - Hvad skal jeg vælge?
Fra : Per Jensen

Dato : 18-08-07 11:24

Er ved at tage kørekort, så står for at skulle investere i et sæt
beklædning.
Jeg vil ikke gå på kompromis med sikkerheden, så går efter kvalitet, men
skal jeg jeg vælge?
Anbefalinger/gode råd modtages med stor taknemmelighed.
Mvh
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-07 13:05

> Jeg vil ikke gå på kompromis med sikkerheden, så går efter kvalitet, men
> skal jeg jeg vælge?
> Anbefalinger/gode råd modtages med stor taknemmelighed.

Søg evt tilbage i gruppen via groups.google.com

Basalt set skal du gøre op med dig selv om du er til læder eller tekstil -
og dernæst er det sikkerhed meget et "tros" spørgsmål. Altså om du tror på
at producentens beklædning vil holde. Svage punkter er typisk syninger og
lynlåse for det er "ingen sag" at købe stof der er "godt nok". Slidstyrken
på f.eks læder er jo mest givet af dets tykkelse og en cordura er jo en
cordura med den slidstyrke det nu har ...

CE godkendt beskyttelse er også et must - men det er er jo standard

/A - der er til Rukka (på tilbud)

Fra : bøv

Dato : 18-08-07 19:14

> [...]
> på f.eks læder er jo mest givet af dets tykkelse og en cordura er jo en
> cordura med den slidstyrke det nu har ...

Jeg troede der var mange forskellige typer cordura, det har jeg fået at
vide.

Cordura® Ballistic
Cordura® comes in a variety of other fabric types, such as ballistic,
rip-stop and pack-cloth. If you are referring to Cordura® "ballistic" as
used in luggage and equipment, you may use one of the following descriptors
in the place
of Cordura® in the above copy points.

a.. Cordura® ballistic
b.. Cordura® ballistic fabric
c.. Cordura® ballistic nylon
d..
Jan

Fra : Martin Wittrock

Dato : 19-08-07 00:55

Jeg tror det mest sikre er læder-heldragter.

Læderet er meget slidstærkt og beskytter mere mod stød end en tekstil-jakke.
Både tekstil og læderdragter er dog forstærket ved skuldre og albuer med
ce-beskyttelse, så på de områder tror jeg ikke der er nogen forskel. Jeg
har bare aldrig set en racer-kører i tekstil og de må jo vide hvad det
drejer sig om.

Personligt gider jeg ikke læder og det er helt og holdent et spørgsmål om
smag. Jeg har kun erfaring med tekstil.

En god læder-heldragt går for omkring 4000, mens et billigt tekstilsæt
sagtens kan fås for under 2000. Jeg tror ikke der er så stor forskel på
sikkerheden mellem et billigt og et dyr sæt tekstil. Og tror egentlig
heller ikke det gør sig gældende mellem dyre og billige læder-dragter.

Som minimum må man forvente at en motorcykel-dragt altid har
sikkerheds-syninger og indbygget ce-beskyttelse (eller beskyttelse af
lavere standard). Samt at materialet er ekstremt slidstærkt og kan glide
hen over asfalten.

Min (ringe) erfaring siger mig at forskellen mellem billige og dyre dragter
er komforten. Jeg ligger inde med et billigt sæt tekstil (2000) og når jeg
tager det på har jeg 5 minutter til at komme op på min cykel og få noget
frisk luft, før jeg bukker under for den ulidelige varme! Og til trods for
at vejret er mildt og inderforet pillet ud, er jeg altid svedig når jeg når
frem til destinationen. Billig tekstil indebærer bl.a nul ventilation!

Jeg håber der er nogen derude til evnt. at rette mine meninger omkring
læder, da jeg ikke har nogen erfaring derom...

Og så vil jeg gerne tilføje at det er en rigtig god ide at kigge efter noget
ordentlig (!) beklædning, mens man tager kortet. Det kan godt tage lidt tid
og det er fjollet at skulle rode med den beslutning efter man har taget
kortet.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Dr. Enduro

Dato : 19-08-07 08:48

Martin Wittrock skrev:
> Jeg tror det mest sikre er læder-heldragter.

ADAC har lige testet tekstil- og læderdragter, med det resultat, at
læderdragter gennemgående er bedre, fordi selve læderet holder til mere
+ pasformen er bedre, hvilket betyder, at protektorer o.l. holdes bedre
på plads end i tekstildragter.

Sikkederheden er altså ifølge ADAC generelt bedre for læder, men tekstil
er nok det nemmeste i hverdagen, f.eks. i regnvejr. Hvis man som jeg kun
kører for sjov og når man har lyst, er læder dog ikke noget problem, så
tager man bare regntøj med, hvis det er overskyet.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-08-07 10:19

Per Jensen skrev:
> [...]
> skal jeg jeg vælge?
> Anbefalinger/gode råd modtages med stor taknemmelighed.

Jeg har 2 todelt læderdragter, 1 læder heldragt, 1 stof/læder jakke
(kombi) et par læder bukser til kombien samt en todelt stof dragt.

Jeg foretrækker så afgjort at køre i læderet.
Det sidder godt og tæt, det kan ventileres, og det yder den bedste
sikkerhed IMO.

Jeg bruger stof dragten når jeg skal køre langt, og jeg med sikkerhed
ved at det bliver rigtig koldt. Tidligere brugte jeg den også på lange
ture i regn (den holder 100% tæt), men bruger fortrinsvist også læder
med regndragt udover i sådant vejr nu.

Er der chance for regn tager jeg en af mine regn-heldragter med, de kan
pakkes så de fylder meget lidt, og den ene kan spændes om livet som en
lille pakke, der for øvrigt også er et glimrende sæde under en pause.

Jeg har altid (næsten) MC(ski)undertøj under læderet, i kulden varmer
det, i stegende hede tager det sveden, og gør det muligt at få dragten
af igen.

Læderheldragetn er ikke for børn at få af og på!
Der er man nød til at sno sig, så den er mest interessant til track-days
o.l.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Per Jensen

Dato : 20-08-07 20:13

Tak for jeres gode råd - rart at kunne trække lidt på andres erfaringer, så
jeg får købt det rigtige udstyr.

Per