Hårboller?
Fra : Søren LH

Dato : 18-08-07 16:17

Hej,

Nu synes jeg efterhånden det er jævnligt at min huskat kaster op. Det er
ikke dagligt, men det sker en gang imellem.

Er det hårboller eller er der noget andet galt eller er det bare normalt?
Jeg troede kun det var langhårskatte, som kastede hårboller op.

Mvh
Søren

Fra : Bjarne

Dato : 18-08-07 18:45

Søren LH skrev:
> [...]
>
> Er det hårboller eller er der noget andet galt eller er det bare normalt?
> Jeg troede kun det var langhårskatte, som kastede hårboller op.

Hvis det ikke er hårboller, så bør du nok få det tjekket hos dyrlægen.
Det kan godt skyldes mere alvorlige problemer, f.eks. at katten har
slugt fremmedlegemer eller at den som vores Otto har blæresten.

Bjarne

Fra : Søren LH

Dato : 18-08-07 18:55

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det hårboller eller er der noget andet galt eller er det bare normalt?
> Jeg troede kun det var langhårskatte, som kastede hårboller op.

Glemte lige at spørge også:

Hvordan kender man hårboller fra opkast i øvrigt?

Mvh
Søren

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-08-07 19:41

> Glemte lige at spørge også:
>
> Hvordan kender man hårboller fra opkast i øvrigt?
>
> Mvh
> Søren

hej Søren

hårboller er 5-8 cm aflange "pølser", der ser ud til at bestå af gråt filt.
Har du først set én, kan du altid genkende dem

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Siri

Dato : 18-08-07 19:32

> [...]
> Er det hårboller eller er der noget andet galt eller er det bare normalt?
> Jeg troede kun det var langhårskatte, som kastede hårboller op.

En hårbolle er en større eller mindre langagtig klump i opkastet.
Selv er jeg i tvivl om, hvorvidt Maine Coons (semi-langhår) også får
hårboller?
Min langhårskat, perseren Gia, havde hårbolle-opkast en gang om måneden,
før hun kom hos mig. Jeg reder hende hveranden til 3 dag, så får hun det
kun hver 3. måned.
Hvis hun begynder at spise meget græs eller stuebambus, dvs optræk til
hårbolle, så smører jeg en klat katte-malt på hendes pote (og lidt op ad
forbenet) - det kan få den til at passere.
Min lokale dr knap-så-dyr sagde, at hvis en kat kaster op 2 gange i
løbet af et døgn, så bør den ses efter - så kan der være noget galt.
"At smørrebrød er ikke mad..." osv.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 18-08-07 19:38

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in

> Selv er jeg i tvivl om, hvorvidt Maine Coons (semi-langhår) også får
> hårboller?

Alle mine 3 får hårboller med jævne mellemrum, dog er det oftest
Doughnut som kaster op. Det skyldes lige så ofte at hun foræder sig

Men efter de har fået have kaster de græs op nogle gange, men det er
bestemt ikke hver dag mine kaster op.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.