Software til CPU køling
Fra : SA

Dato : 09-07-01 09:08

Hej Ng.

Muligvis ikke den rigtige NG, men jeg kan ikke lige komme på andre NG'er.

Er der nogen der har prøvet diverse software til kølning af CPU'en? Og,
hvilke erfaringer har I med disse programmer.
Jeg har selv prøvet CPUCool, som med noget "arbejde" med opsætningen, kan få
CPU temperaturen ned fra 50°C til ca. 38°C. Men, for der er jo altid et
men - det kan crashe, hvilket de da også skriver i deres dokumentation.

Endvidere ser det ud til, at diverse programmer primært er lavet til Intel
CPU'er, eller at det kun er Intel CPU'er der understøtter de funktioner, som
disse programmer så benytter sig af, eller......?

Jeg har en TB800MHz på et Soltek SL-75KAV.

Grunden til dette indlæg er, at jeg selvfølgelig kunne montere ekstra
blæsere, men jeg gider simpelthen ikke høre på mere larm. Om et program til
at køle CPU'en tager system ressourcer er jeg sådan set ligeglad med, bare
jeg slipper for støjgenerne fra flere blæsere!

På forhånd tak for alle besvarelser/kommentarer.

SA

Fra : Per Kristensen

Dato : 09-07-01 09:14

Jeg bruger en modificeret BIOS til mit Asus A7V133 motherboard. Med den kan
man enable en feature, der gør at den lukker ned for ydelsen når CPU'en ikke
bliver brugt. Det gjorde at min idle temp. faldt fra ca. 50 til 33-35
grader. Der er dog den ulempe at 2D hastigheden i Windows bliver dårligere,
men det er acceptabelt for mig.

Fra : Mogens

Dato : 09-07-01 10:21

On Mon, 9 Jul 2001 10:08:05 +0200, "SA" <buffalo.bill@buffalo.com>
wrote:

> [...]
>CPU'er, eller at det kun er Intel CPU'er der understøtter de funktioner, som
>disse programmer så benytter sig af, eller......?

Hej

Prøv CPUidle. Den understøtter også AMD processorer.
Jeg bruger den selv på min T'bird 1200@1400 og den
piller da nogle grader af temperaturen.

http://www.cpuidle.de/

Mvh Mogens

Fra : SA

Dato : 09-07-01 10:45

CPUidle har jeg også prøvet, men den sænker ikke temperaturen en en eneste
grad!

SA

Fra : Mogens

Dato : 09-07-01 11:40

On Mon, 9 Jul 2001 11:44:43 +0200, "SA" <buffalo.bill@buffalo.com>
wrote:

>CPUidle har jeg også prøvet, men den sænker ikke temperaturen en en eneste
>grad!

OK, så kik her :
http://www.notebookreview.com/coolcpu.html

Mvh Mogens

Fra : Jakob M

Dato : 09-07-01 12:32

> CPUidle har jeg også prøvet, men den sænker ikke temperaturen en en eneste
> grad!

Det er fordi du skal slå en speciel option til i programmet. Det hedder noget
med "enable Duron/Athlon features". Jeg kan ikke lige huske hvor det er.

Mvh
Jakob

Fra : SA

Dato : 09-07-01 13:32

Jeg er godt klar over, at man skal slå denne "specielle" option til. Men det
har jeg afholdt mig fra, da man bliver præsenteret med alskens slags
advarsler om, at det hele kan gå frygtelig galt!! Hvad er jeres erfaringer
med dette?
Endvidere er alle programmerne lavet til enten winNT/2000 eller Win95/98 -
hvad med Win Me? Har nogen prøvet programmerne på Win Me?

SA

Fra : Jakob M

Dato : 10-07-01 11:31

> [...]
> har jeg afholdt mig fra, da man bliver præsenteret med alskens slags
> advarsler om, at det hele kan gå frygtelig galt!! Hvad er jeres erfaringer

Idletemperaturen faldt 15°C, men desværre er lyden fra f.eks mp3-filer
ubrugelig. Så enten kan jeg have en kølig CPU med ubrugelig lyd eller en
halvvarm CPU med korrekt lyd. Du kan prøve det, hvis det ikke virker, kan du
altid gå tilbage.

Mvh
Jakob
Win ME DK

Fra : Jakob M

Dato : 09-07-01 12:35

> [...]
> at køle CPU'en tager system ressourcer er jeg sådan set ligeglad med, bare
> jeg slipper for støjgenerne fra flere blæsere!

Softwarekøling påvirker KUN din idletemperatur, dvs når CPUen ikke laver noget.
Hvis du laver noget CPU-krævende f.eks et spil, vil temperaturen være den samme
uanset softwarekøling.

Mvh
Jakob

Fra : Henrik Dissing

Dato : 09-07-01 16:40

On Mon, 9 Jul 2001 10:08:05 +0200, SA wrote:

> [...]

>at køle CPU'en tager system ressourcer er jeg sådan set ligeglad med, bare
>jeg slipper for støjgenerne fra flere blæsere!

Hvorfor overhovedet bekymre sig om idle temperaturen? Det eneste som reelt
betyder noget, er om temperaturen bliver så høj ved længere tids
spidsbelastning at der opstår stabilitetsproblemer. Hvis du ikke havde målt
CPU-temperaturen, ville du aldrig have opdaget "problemet".

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : SA

Dato : 09-07-01 17:59

hvis din kommentar var ment til mig, kan jeg da kun sige, at om der er idle-
eller full load temperatur, sådan set ikke bekymrer mig specielt. Det jeg
finder irriterende er, at der hvor min PC står bliver der temmelig hurtigt
varmt(sydvendt værelse). At PC'en så overi "spytter" en 50°C varm luft ud i
lokalet, gør ikke tingene bedre. Så, hvis man kunne sænke CPU temperaturen
lidt, kunne dette måske afhjælpe probelemet lidt.

SA