/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Nogle begynderspørgsmål vedr. momsindberet~
Fra : En Hr. Hvemsomhelst


Dato : 18-08-07 16:16

Jeg har netop lavet min første momsindberetning her til fristen 17.8.2007, -
endda via Tast-selv...



Da min forretning er et kultur-arrangement, som finder sted 10
sammenhængende dage om året (i oktober), er det hovedsageligt i den tid samt
den forudgående måned (september) at jeg har de moms-pligtige
billetsalgsindtægter.



Derfor havde jeg ingen momspligtige indtægter for april-kvartalet, men
derimod nogle få momsfradragsberettigede udgifter, som jeg så indberettede.

Dette skulle resultere i at jeg skulle få den fyrstelige sum af 155 kr.
udbetalt om noget tid. Så vidt så godt.



Nu kommer det farlige:



1. Jeg indberettede som nævnt via Tast-Selv på sidstedagen, altså 17.8.2007.
Jeg læste så på selve Tast-selv-siden via et informationslink, at
indberetningen skal være foretaget så en bankindbetaling af moms kan være
SKAT i hænde på skæringsdagen, altså 17.8.2007, hvilket betyder at man
allersenest skal have indberettet d. 16.8.2007, hvis en bank skal nå at
overføre moms til SKAT så de har den d. 17.8.2007.



Men da der i denne omgang ikke er moms for mig at betale (derimod moms at
indkassere), burde det jo ikke betyde noget at jeg har indberettet på selve
dagen.

Eller hvad ? Det vil være temmelig sørgeligt at skulle betale 800 kr. i
straf fordi jeg har indberettet på indberetningsdagen og ikke dagen før.



(P.S: Jeg ønsker blot kommentarer til det aktuelle spørgsmål. Opfordringer
til at være i bedre tid næste gang vil gå direkte i
"Det-ved-jeg-godt-mappen" ..





2. Et banalt spørgsmål som I sikkert kan svare på lynhurtigt: Det er den
kendteste sag i verden, at der går tid fra man har sendt faktura til sin
kunde og indtil pengene står på kontoen. Hvis nu fakturaen er dateret i
moms-periode X, men betalingen falder i moms-periode Y, hvilken periode er
så den korrekte at indberette den i ? (Eks. Faktura dateres 25.9.2007, men
betalingen falder 5.10.2007).





3. Jeg hæftede mig ved at fristen for at indberette april-kvartalet
(april-maj-juni måned, formoder jeg) var 17. august. Er det normalt at man
har 1½ måned efter udgangen af sidste momsperiode til at indberette ? Eller
giver man om sommeren en ekstra måned på grund af at juli er umulig p.gr. af
ferie ?





4. Vedr. efterindberetninger: Jeg formoder at de er gratis såfremt den
ordinære indberetning var rettidig ?





Tak for jeres svar til en famlende begynder.....









 
 
Holst (18-08-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 18-08-07 16:48


En Hr. Hvemsomhelst wrote:

> 2. Et banalt spørgsmål som I sikkert kan svare på lynhurtigt: Det er den
> kendteste sag i verden, at der går tid fra man har sendt faktura til sin
> kunde og indtil pengene står på kontoen. Hvis nu fakturaen er dateret i
> moms-periode X, men betalingen falder i moms-periode Y, hvilken periode er
> så den korrekte at indberette den i ? (Eks. Faktura dateres 25.9.2007, men
> betalingen falder 5.10.2007).

Er fakturadatoen i periode X, så indberettes den også i periode X.

> 3. Jeg hæftede mig ved at fristen for at indberette april-kvartalet
> (april-maj-juni måned, formoder jeg) var 17. august. Er det normalt at man
> har 1½ måned efter udgangen af sidste momsperiode til at indberette ? Eller
> giver man om sommeren en ekstra måned på grund af at juli er umulig p.gr. af
> ferie ?

Ja, det er normalt. Jeg synes dog, at det plejer at være 10. februar,
10. maj, 10. august og 10. november, der er dagene, men måske har de
ændret det lidt, uden at jeg har opdaget det. Jeg har som regel styr på
mine momsregnskaber 5-10 dage efter periodens udløb.

> 4. Vedr. efterindberetninger: Jeg formoder at de er gratis såfremt den
> ordinære indberetning var rettidig ?

Efterindberetninger? Hvad mener du med det?

alexbo (18-08-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 18-08-07 17:07


"En Hr. Hvemsomhelst" skrev

> Men da der i denne omgang ikke er moms for mig at betale (derimod moms at
> indkassere), burde det jo ikke betyde noget at jeg har indberettet på
> selve dagen.
Nej, der er ikke strafgebyr på for sen indbetaling, når ingen indbetaling
sker.

> 2. Et banalt spørgsmål som I sikkert kan svare på lynhurtigt: Det er den
> kendteste sag i verden, at der går tid fra man har sendt faktura til sin
> kunde og indtil pengene står på kontoen. Hvis nu fakturaen er dateret i
> moms-periode X, men betalingen falder i moms-periode Y, hvilken periode er
> så den korrekte at indberette den i ? (Eks. Faktura dateres 25.9.2007, men
> betalingen falder 5.10.2007).

Fakturadatoen, uanset om betalingen sker eller ej.
Du kan fratrække moms på fakturaer du slet ikke betaler.
Og du skal afregne moms på opkrævninger selv om de ikke betales.

> 3. Jeg hæftede mig ved at fristen for at indberette april-kvartalet
> (april-maj-juni måned, formoder jeg) var 17. august. Er det normalt at man
> har 1½ måned efter udgangen af sidste momsperiode til at indberette ?
> Eller giver man om sommeren en ekstra måned på grund af at juli er umulig
> p.gr. af ferie ?
Det er normalt, der er da ikke noget der er umuligt heller ikke om
sommeren.

> 4. Vedr. efterindberetninger: Jeg formoder at de er gratis såfremt den
> ordinære indberetning var rettidig ?

Nej naturligvis ikke, så kunne man jo bare sende noget tilfældigt rettidigt
og så rette senere.

mvh
Alex Christensen




En Hr. Hvemsomhelst (18-08-2007)
Kommentar
Fra : En Hr. Hvemsomhelst


Dato : 18-08-07 19:42

>>> 4. Vedr. efterindberetninger: Jeg formoder at de er gratis såfremt den
>> ordinære indberetning var rettidig ?
>
> Nej naturligvis ikke, så kunne man jo bare sende noget tilfældigt
> rettidigt
> og så rette senere.

Jeg hentyder til den type efterangivelse, som der i øvrigt spørges til i
indlægget "Moms senere" fra 23.7.2007, hvori man gerne vil efterindberette
en post som man glemte i den ordinære indberetning, og som der findes
særlige blanketter til (både papir og tast-selv). Skal det koste 800 kr. ??

I øvrigt: Når man selvangiver kan man jo også strengt taget angive
tilfældigt og hen i vejret (men rettidigt) og så senere rette til.
Blot er det jo i høj grad en nødløsning, som ingen i længden kan ønske at
benytte sig meget af, da det grundlæggende er stressende (og urentabelt) at
have uorden i sagerne.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177455
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408148
Brugere : 218880

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste