burmeser
Fra : Bettina

Dato : 09-07-01 08:29

Min kære husbond vil så forfærdelig gerne ha en kat nu, hvor vores hund er
blevet renlig (det blev hun først efter sin første løbetid.)
Jeg har ihærdigt forsøgt at overbevise ham om at det kunne være fint med en
almindelig huskat, så man ikke skulle bekymre sig for om den løber ud og
render rundt i kvarteret eller noget, men nej, det skal være en burmeser.
Så er der nogen der kan anbefale en opdrætter der er værd at tage kontakt
til?
det skal måske lige siges, at vores hund er vant til katte og sikkert vil
nyde at få en at hygge sig sammen med i dagtimerne. (det er også derfor vi
mener en enkelt burmeser er ok, da den jo så vil have selskab).

Bettina

Fra : Gitte J.L

Dato : 09-07-01 10:26

Hej Bettina
Hvad er det lige der gør, at det er mere iorden, at lade en huskat løbe frit
omkring end en burmeser? Er det bare mindre irriterende når den billige huskat
(gratis hos naboen fx) bliver kørt ned, end når den "dyre" burmeser bliver det
("dyrere" at erstatte)? Det gør ikke mindre ondt på huskatten at blive ramt af
bussen end det gør på burmeseren! En huskat fortjener 100% samme respekt som en
racekat! Den fortjener ligeledes ejere som lader den neutralisere og øremærke,
ejere der gider betale for ordentligt foder og ejere der gider bringe den til
dyrlæge, når den har fået bylder og skrammer af udelivet (I kan jo også
indhegne haven/bygge løbegård eller holde katten indendøre og lufte i sele).
-Gitte

Fra : Ann K.

Dato : 09-07-01 12:27

Hejsa.

Gitte skrev:
>Hvad er det lige der gør, at det er mere iorden, at lade en huskat løbe
frit
omkring end en burmeser?
<> Måske en forventning om, at denne race (huskat) har en så tilpas rolig
mentalitet at den (som oftest) tager sig tid til at overveje en situation,
_inden_ den kaster sig ud i et projekt!?
Sådan som jeg har forstået det, _er_ Burmeseren ikke lige den allermest
vellykkede race at vælge (hverken mentalitet =glad jubel over alt!!! eller
den meget korte pels), hvis man taler om at katten skal være udekat.... Og
det har _intet_ med prisen på kræet at gøre!!!!
Gitte - jeg støtter fuldt dit korstog mod uansvarlige katteejere... ligesom
jeg også til enhver tid vil anbefale løbegårde/indhegnede haver, fremfor
direkte adgang til bilerne... men engang i mellem er du altså for hurtig på
aftrækkeren *smile*
Lad dog tvivlen komme folk til gode... der blev jo ikke sagt, at man ønskede
huskat fordi den var billigere at erstatte - vel!
Nogle racer må man bare se i øjnene, at man altså _ikke_ kan have, hvis man
kan tilbyde katten udelivet... Jeg vil simpelthen ikke turde at anskaffe mig
en Abyssinier, før jeg (også) har en løbegård!!! Mine
skovkatte/-blandinger/huskatte - tja, dem er jeg sq* ikke nervøs for når de
er i haven - men en Aby, nej du... Dét har jeg ikke nerver til *s*
(Og drømmen om en Aby har altså spøgt hos mig i snart 20 år! )

Mvh Ann - der lige fik snakket et alvorsord med Tjalfe, da han _endelig_
dukkede op kl 13.00 - komplet ligeglad med min nervøsitet, men rasende
sulten

Fra : Gitte J.L

Dato : 09-07-01 12:55

Fair nok....jeg har bare mødt den i omgangskredsen på et tidspunkt og
umiddelbart lød det som om det var noget i den stil der gjorde sig gældende. Nu
har Bettina så forklaret hvorfor, og selvom jeg ikke kan greje den med
spinkelheden som et specielt godt argument, eftersom slagsmål i det hele taget
kan føre FAIDS osv. med sig, så var det da tydeligvis ikke prisen for en racekat
der var det afgørende i overvejelserne. Hm...korstog skal det jo ikke ligefrem
opfattes som, og måske er jeg hurtig på aftrækkeren .... sorry. Har blot mødt en
del holdninger til huskatte den sidste tid, som virkelig gør mig sur ....
-Gitte

Fra : Bettina

Dato : 09-07-01 12:27

rolig nu, hids dig lige lidt ned ikk.....jeg synes egentlig det var et
ganske uskyldigt spørgsmål, behøver du overfalde mig uden at kende mine
argumenter først??

jeg mener bare, at en kat er et dyr, der ikke skal spærres inde i en stue
hele sit liv, men skal have lov til at rende ud og udforske den natur, den
jo er en del af. Ifølge min husbond, er en burmeser for "spinkel" til at
kunne klare sig i katteslagsmål (den slags er vel svært at undgå, hvis den
løber ude) og skal derfor holdes indendørs. Han forsøgte igår at overbevise
mig om, at den da godt kunne rende rundt ude i haven når vi er derude, men
så skal med ind når vi går ind....det lykkedes altså ikke helt at få mig til
at tro på at det kan lade sig gøre, men det er måske bare min uvidenhed der
griber ind der.
Og nej, det er bestemt ikke mere irriterende (ja jeg ville jo nok kalde det
sørgeligt) hvis en huskat fremfor en burmeser blev kørt ned, jeg ville blive
lige ulykkelig over det uanset hvilken race det drejede sig om, men jeg
mener nu stadig en kat skal have lov til at komme ud...risiko eller ej.
(nej, jeg vil ikke indhegne min have i 2 meters højde for at beskytte den)

Fra : Gitte J.L

Dato : 09-07-01 13:06

Sorry Bettina,
Men da du ikke skrev hvorfor en huskat bedre kan løbe frit omkring end en
burmeser, så virkede dit indlæg på mig som den sædvanlige (sædvanlig, fordi jeg
har mødt den holdning nogle gange på det seneste) holdning om, at huskatte er
mindre værd end racekatte. Argumentet med spinkelheden forstår jeg ikke helt,
eftersom en huskat også har pæn chance for at havne hos dyrlægen efter
katteslagsmål - fx med dybe bidsår i benene etc. Ann kom da med andre
begrundelser....så der er jo åbenbart forskel på en kat og en kat, omend jeg
ikke synes argumentationen er god nok for mit vedkommende. Ang. ude/indelivet
(eller fx udeliv under sikre forhold) så er vi jo også bare 100% uenige, og
længere er den nok næppe, idet vi nok ikke tilnærmelsesvist ville kunne mødes på
midten i en diskussion
Beklager, at jeg tolkede dit indlæg som jeg gjorde, men den slags misforståelsen
kan også undgås ved at man begrunder sine forestillinger i indlægget.
Mvh. Gitte

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-07-01 13:24

"Gitte J.L" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3B499E26.5F8144AD@hum.auc.dk...

> Beklager, at jeg tolkede dit indlæg som jeg gjorde, men den slags misforståelsen
> kan også undgås ved at man begrunder sine forestillinger i indlægget.
> Mvh. Gitte

Hej Gitte

Tror det sidder så dybt i mange af os ... med at fare ud med ....havde jeg nær sagt bål og brand når det gælder at forsvare huskatte og prøve at forklare folk at en lille gårdmis har nøjagtigt samme krav og behov som en fin racekat ... men igen en gang tror jeg disse ting bliver svært at overbevise mange om så længe man stadig kan læse annoncer som f.eks Eigild Meldgårds :killing ønsker nyt hjem .....

Detergråvejrshilsner fra Ami

Fra : Bettina

Dato : 09-07-01 13:24

det er så iorden
jeg forstår heller ikke helt den med spinkelheden, men jeg er temmelig
uvidende hvad katte angår, og så vidt jeg har forstået, er de mere eller
mindre avlet til at være indekatte, bl.a. angående deres skrøbelig
kropsbygning....og måske også noget med deres overdrevne nysgerrighed og
tillid..hvad ved jeg...der må jeg nøjes med at lytte til dem der har
forstand på den slags.

Bettina

Fra : Ann K.

Dato : 09-07-01 15:28

Hej Bettina.
Burmeseren er IMO en meget lille kat! Sådan en mikro tot pels med hoved og
hale
OK - jeg har jo skovmisser, der nærmest er kæmper i forhold til
Burmeseren... men selv når jeg sammenligner racen med min (lille!)
huskattehun er der stadig tale om små dyr
Burmeseren er som sådan ikke en skrøbelig kat! Den er LILLE..... Vil meget
nødigt se, hvordan den klarer sig i et evt slagsmål med nogle af de
"basser", der render rundt i det fri! Forbered dig i hvert fald på nogle
solide dyrlægeregninger!
Noget helt andet er, om du overhovedet vil kunne finde en seriøs opdrætter,
der vil sælge en burmeser til ukontrolleret udeliv!? Og jeg vil klart
anbefale dig de seriøse opdrættere... der er noget med grimme genetiske
defekter i racen Det ved Camilla Scharff her fra gruppen en del mere
om - hun opdrætter racen....

Du behøver nu ikke at hegne haven ind med et to meter højt plankeværk...
prøv at se tilbage i gruppen for at finde nogle af de links, der er givet.
Indhegningen kan sagtens laves pænt! Og næsten usynligt...

Mvh Ann

Fra : Grit Wessel

Dato : 09-07-01 16:44

> OK - jeg har jo skovmisser, der nærmest er kæmper i forhold til
> Burmeseren...

Kom lige til at tænke på: Prøv at se på denne hjemmeside:
http://donlon.homepage.dk/indhold.htm
Under "Magnus" - cirka halvvejs nede på siden er der et billede af en
skovkat og en burmeser (hhv. sorttabby/hvid og chokolade) der ligger sammen.
Facinerende kontrast!
(I øvrigt en god hjemmeside, synes jeg - prøv også at kigge under "Info" nu
når I er derinde)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Fie & Christian

Dato : 09-07-01 20:51

Rigtig rigtig god hjemmeside med mange grundige svar på de spørgsmål, som
tit dukker op her i gruppen.........og super-lækre katte Så blev jeg
også lidt klogere-jeg vidste ikke at burmeseren er så relativt lille,
ihvertfald i forhold til skovkatten

Hilsen
Fie

Fra : Ann K.

Dato : 10-07-01 10:45

Hejsa.
Fie skrev:
>Så blev jeg også lidt klogere - jeg vidste ikke at burmeseren er så
relativt lille,
ihvertfald i forhold til skovkatten
<> Hæ, så kan I andre måske bedre forstå min betegnelse "lille" om
burmeseren
Skrøbelig vil jeg dog aldrig kalde dem! Kan stadig huske de kami-kaze-spring
på et par meter, Camillas katte underholdt os med, da vi holdt
katte-kom-sammen hos hende!!! Imponerende....
Mvh Ann

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 09-07-01 11:05

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vi
> mener en enkelt burmeser er ok, da den jo så vil have selskab).

Hvor i landet bor I?

Niels

Fra : Bettina

Dato : 09-07-01 12:28

vi bor i et villakvarter på amager

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-07-01 16:13

Hej Bettina

Du er meget velkommen til at kigge for BB-klubbens hjemmeside (specialklub
for Burmesere og Briter) på: http://hjem.get2net.dk/bb-klubben, der kan du
se killingelisten og læse mere om/se billeder af burmesere.
Desuden er du også velkommen til at søge informationer på min hjemmeside -
jeg har ingen killinger - men der er fotos mv. - www.burmese.dk

Hvis du i øvrigt har spørgsmål om burmesere, besvarer vi dem gerne herinde
Burmesere er nu ikke så spinkle endda, men de tilhører en forholdsvis
lille katterace, så store kan de ikke prale af at være (i størrelse
ihvertfald - selvtilliden er noget _helt_ andet!).

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Bettina <pruehs@mocka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b49969a$0$9449$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

Fra : Bettina

Dato : 10-07-01 07:41

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bettina
>
> Desuden er du også velkommen til at søge informationer på min hjemmeside -
> jeg har ingen killinger - men der er fotos mv. - www.burmese.dk

der var jeg inde og kigge igår formiddags..årh hvor er de kære

> [...]
> lille katterace, så store kan de ikke prale af at være (i størrelse
> ihvertfald - selvtilliden er noget _helt_ andet!).

hehehe, jamen så passer den fint til resten af familien *G*