Opskrift på chilisauce
Fra : Martin Larsen

Dato : 16-08-07 15:55

Hej gruppe

Jeg har en masse chilier i minidrivhuset og søger derfor en god opskrift
på chilisauce af den slags man køber i små flasker. Altså ikke salsa og
ikke en varm sauce.

Jeg har fundet enkelte opskrifter på nettet, men helst vil jeg prøve en
som andre har gennemprøvet og fundet god

Hilsen
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-07 16:04

In news:46c46523$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> typed:

> Jeg har en masse chilier i minidrivhuset og søger derfor en god
> opskrift på chilisauce af den slags man køber i små flasker. Altså
> ikke salsa og ikke en varm sauce.

Jeg plejer at hakke en masse hvidløg og chili. Så fordeler jeg hvidløg og
chili i passende, skoldede flasker med patentprop (halvt fyldt). Så varmer
jeg en blanding af eddike og sukker (ca. halvt af hvert) op til kogepunktet,
og efterfylder flaskerne med den varme væske. Prop på og voila - du har den
bedste sur-søde chilisauce, som forøvrigt ikke købes i små flasker, men i
meget store flasker hos den lokale Thai-pusher

Den kan holde sig meget lang tid, hvis den står mørkt og køligt. Jeg har
prøvet med habaneros, og der blev indholdet bare bedre og bedre - selv efter
tre-fire år i garagen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-07 16:16

In news:OqudnZzxT5EB-lnbnZ2dnUVZ8vmdnZ2d@giganews.com,
Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> typed:

> Så varmer jeg en blanding af eddike og sukker (ca. halvt af
> hvert) op til kogepunktet

....og lader den stå og småsimre indtil den får den rette konsistens og
svagtgyldne farve...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 16-08-07 20:30

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe

JEG laver ikke sauce, men pasta, den er stærkere end sauce, men så kan man
jo altid supplere med en dåse tomater.

6-10 chillier, ligeså mange hvidløgsfed (efter smag), et løg, lidt eddike,
blendes, blandes så med kethup, tomatpure, igen efter smag, salt og peber,
det giver et par deciliter stærk chili som kan holde sig en måneds tid i
køleskab, resten af chillierne fra drivhuset overhældes med kogende vand og
fryses i passende portioner til næste gang.

Perfekt til: ØHH alt. Ost, kødsovs, pizza, sammenkogt, hotdogs, burger,
spegepølsemad......

--
Ralph

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-08-07 23:27

Ralph wrote:

> resten af chillierne fra drivhuset overhældes med kogende vand og
> fryses i passende portioner til næste gang.

Hvorfor skolder du dem inden frysning?

Martin

Fra : Ralph

Dato : 17-08-07 14:48

> Hvorfor skolder du dem inden frysning?

Ved ikke - bakterier?
Gammel vane fra bønner. Er det ikke nødvendigt?

--
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-08-07 15:13

> "Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
> Ved ikke - bakterier?
> Gammel vane fra bønner. Er det ikke nødvendigt?

Du skal ikke skolde dine chilli, bare skyl dem, lad dem tørre lidt og så
direkte i fryseren. På den måde har du løsfrosne chille som man kan tage én
ad gangen .Når du så skal bruge dem tager du blot dem du skal bruge og
snitter dem mens de stadig er frosne, det er det nemmeste.

Steen

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-07 17:48

In news:46c5a6f4$0$2659$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Ralph <rwr@post6.tele.dk> typed:

> Gammel vane fra bønner. Er det ikke nødvendigt?

No way. Chili har i sig selv en rigtig god, antibakteriel virkning. Jeg
ville ikke engang vaske dem i koldt vand, hvis jeg var dig.

Og så fryser man da ikke chili - man tørrer dem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ralph

Dato : 17-08-07 23:15

> No way. Chili har i sig selv en rigtig god, antibakteriel virkning. Jeg
> ville ikke engang vaske dem i koldt vand, hvis jeg var dig.
>
> Og så fryser man da ikke chili - man tørrer dem.

OK - JEG ved bare at Roskildesyge er et ukendt fænomen her i huset.

Jeg vasker fingre MINDST 3-4-7 gange når jeg laver mad, spækbrættet 2-3
gange, ny karklud et par gange om dagen.
Hysterisk? Måske, men better safe than sorry.

--
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-08-07 17:55

On Fri, 17 Aug 2007 18:47:53 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg ville ikke engang vaske dem i koldt vand, hvis jeg var dig.
>
> Og så fryser man da ikke chili - man tørrer dem.

Det kommer da helt an på sorten. Chilisorter som har tygge frugtvægge
er ikke egnede til tørring. I stedet er de rigtigt gode til frysning og
syltning.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/