24 døde ind til videre !!!
Fra : Allan Rasmussen

Dato : 16-08-07 16:14

Der burde kastes DMC kørekursus'er efter det 'grå guld'

Men hvis vi saa vender den om kan jeg da huske tilbage for ca. 10 - 12 aar
siden var der ca. 60 - 70.000 cykler indregistreret og der laa tallet saa
vidt jeg husker omkring de 15 stykker aarligt. Saa det er maaske ikke helt
ved siden af.

Er der nogle af jer der har statistikken for 'antal indregistererede
motorcykler per aar' - og den for 'mcister slaaet ihjel per aar'...

Allan

Fra : OK

Dato : 16-08-07 18:18

"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle af jer der har statistikken for 'antal indregistererede
> motorcykler per aar' - og den for 'mcister slaaet ihjel per aar'...

Har læst en artikkel i et tysk blad. Der er i Holland, England, Tyskland,
Frankrig, Spanien ca 20-22 dræbte pr. 100.00 motorcyklister hvert år.
Kender nogen tallet for Danmark?

mvh Ole

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-08-07 18:41

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Tyskland,
> Frankrig, Spanien ca 20-22 dræbte pr. 100.00 motorcyklister hvert år.

Næh, men der er omkring 135000 Mc'er indregistreret, en del har flere
MC'er så hvis vi antager at der er omkring 100000 MC'ister skal vi for
at følge de andre lande, komme op på 200-220 dræbte pr. år - hvis vi så
korrigerer for at vi heroppe nordpå kun har ordentligt kørevejr
halvdelen af året skal vi ende op med 100-110 dræbte pr. år.
Hvis udregningen laves på basis af kørte Km, kan den nemt se meget
anderledes ud........
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Bo

Dato : 16-08-07 22:30

Hej

Jeg tror at "OK" har ment 20 - 22 dræbte pr. 100.000 MC'er og ikke 10.000 MC'er.
Så passer tallet jo meget godt, om end stadig et unødvendigt tab af menneskeliv.

/Bo

Fra : OK

Dato : 17-08-07 18:16

Vi lægger lige momsen til:

20-22 dræbte pr 100.000 motorcyklister.

mvh Ole

Fra : Anders Majland

Dato : 17-08-07 06:32

> Der burde kastes DMC kørekursus'er efter det 'grå guld'

Af de ulykker der har været fremme i pressen er det nu ikke det billede jeg
har fået. Jo der er da grå guld ulykker imellem, men det typiske billede er
imho stadig vigepligstforselserne der tager billedet (ofte kombieret med høj
hastighed)

citat:"Det er de lidt ældre motorcyklister, dem over 30 år, som i stigende
grad præger ulykkesstatistikkerne" - Ja der er jo kommet væsenligt flere af
dem de seneste 5-10år, Men hvis man kigger på skylden for uheldene så tror
jeg nu ikke at det er alderen eller mangel på erfaring er så udtalt ....

/A - Også over 30 men endnu ikke gråhåret eller med friværdi der kan/skal
veksles til 2hjul (Den er brugt på en bil til husstruen)

Fra : Dr. Enduro

Dato : 18-08-07 08:20

Anders Majland skrev:

> [...]
> jeg nu ikke at det er alderen eller mangel på erfaring er så udtalt ....

Ikke for at genoplive debatten om at køre med en reserve... eller... arh
hvad fanden, nu gør jeg det! Påstand: Hvis man kører defensivt og holder
sig situationens risikomomenter for øje (dvs. kører med
reserve/overskud/overblik, kald det hvad du vil), så har man en større
chance for at slippe godt fra f.eks. andres vigepligtsforseelser.

At stole på, at alle andre kører efter reglerne, og så oven i købet
måske selv køre for stærkt, det er hvad der slår ihjel.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : orum@it.dk

Dato : 18-08-07 16:46

On 18 Aug., 09:20, "Dr. Enduro" <gæts...@mail.dk> wrote:
> Anders Majland skrev:

> At stole på, at alle andre kører efter reglerne, og så oven i købet
> måske selv køre for stærkt, det er hvad der slår ihjel.

Jeg er meget enig med dig Jan.

Selv har jeg det motto, at man altid skal vide at i man som
MC-kører ALTID er helt usynlig. Der behøver blot at være én enkelt
bilist som ikke ser en for at man mister livet. Bare en eneste.
Det er ikke til at vide om han/hun kommer i morgen, eller om 30 år.
En ting er sikkert: Han/hun kommer. Derfor kører jeg som om ingen
hele i verden kan se mig. Dvs. altid at have det lille overskud, der
får
mig væk fra en mulig fare. Altid at have en alternativ "flugtvej" når/
hvis
bilisten overser mig eller sin vigepligt. Aldrig at bringe mig i en
trafiksituation jeg ikke er sikker på hvordan jeg kommer ud af.
Med andre ord at "læse" trafikken ordentlig og være et par skridt
foran
hvis mine medtrafikanter ikke gør som forventet/beregnet.
Det kan lyde kedeligt og sløvt. Det er det IKKE. Jeg afvikler
trafikken
lige så sikkert, hurtigt og smidigt som alle andre, og jeg har
overlevet
på MC i 25 år nu. Det er der så 24 der ikke har - bare i år.

Hilsen Dan

Yamaha XV750