Nye mc med lambda-sonde
Fra : Kawa Rider

Dato : 15-08-07 10:12

Nogle nyere mc er forsnynet med lambda-sonde for at sikre optimal
forbrænding. Betyder det, at hvis man skifter til en anden slip-on potte så
skal cyklen ikke omdysses, da sonden jo skal sikre et korrekt forhold mellem
benzin og luft.

Fra : S.G

Dato : 15-08-07 12:40

On 15 Aug., 11:12, "Kawa Rider" <S...@Spam.com> wrote:
> [...]
> skal cyklen ikke omdysses, da sonden jo skal sikre et korrekt forhold mellem

Cyklen skal ikke omdyses men om-mappes :)

Det kræver en efterjustering ja, da lambdasonden interval er meget
lille.

Fra : Ole Schultz

Dato : 15-08-07 13:24

On Wed, 15 Aug 2007 04:40:23 -0700, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:

>Cyklen skal ikke omdyses men om-mappes :)
>
>Det kræver en efterjustering ja, da lambdasonden interval er meget
>lille.

Jeg har Akrapovic SP Slipon på min '06 DL1000 V-Strom og den er IKKE
blevet remappet. Den kører som den gjorde før og forhandleren hvor mc
er købt sagde også at det IKKE var nødvendigt med remap.
Potterne er købt hjem fra italien.

Overvejer at smide en powercommander på næste sæson for at 'udglatte'
dens lidt grove gang under 3 K RPM. Men det har ikke noget med slipon
at gøre. Sådan gik den også standard.

Kan i øvrigt nævne at jeg har en kammerat som også har en '06 1000'er
med std. potter og efter en fælles tur på 330 km skulle han tanke 1
Liter mere end mig. Vi kørte lige hurtigt og skiftes til at føre.
NB! Den har også den samme grove gang.

mvh Ole

Fra : S.G

Dato : 15-08-07 12:47

> [...]
> skal cyklen ikke omdysses, da sonden jo skal sikre et korrekt forhold mellem

forklaret på en anden måde.
Lambda sonden operer med det flow cyklen har. Den korrigere for
luftttryks forskelle, temperatur med mere. Dvs faktisk for det luften
fylder. Det er jo stor forskel på en kold vinterdag og en varm
sommerdag!. Så der er minimalt hvor meget den kan korrigere
blandingen. Ændrer du flowet, er det helt uden for dens arbejdsområde.
Derfor skal cyklen mappes om.
Afhængig af hvor meget du ændrer flowet afgør så hvad der skal laves
Nogle cykler kræver bare en lille efterjustering i CDI´en med en anden
potte. Andre kæver helt nyt map med en powercommander.

Correct me if i´m wrong

Fra : Erling Christensen

Dato : 15-08-07 15:22

On Wed, 15 Aug 2007 04:46:56 -0700, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:

> [...]
>Nogle cykler kræver bare en lille efterjustering i CDI´en med en anden
>potte. Andre kæver helt nyt map med en powercommander.

Kan den originale Styrebox egenlig justeres I???

Jeg har altid troede, at det ville kræve en PowerCommander eller
lignende for at justere på motorstyringen...

Der er lavet et par testst i BIKE og Motorrad med slipon potter, og så
vidt jeg husker så skete det uden ændinger af motorstyringen...
Resultatet var minimal flere HK, eller i enkelte tilfælde tab af et
par...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-08-07 15:47

Erling Christensen skrev:
> [...]

> Jeg har altid troede, at det ville kræve en PowerCommander eller
> lignende for at justere på motorstyringen...

Jeg ved at Suzuki EMC'er kan justeres, med hhv. en Yoshimura box,(har de
fleste autoriserede forhandlere) og Teka box (er der kun et par stykker
af i DK).

Yoshimura-box'en kan regulere bund-midte-top,(3 trin) med +-15%
Teka har 5 "trin" (2 mere end yoshimura) og kan regulere +-99% i hvert
trin.

Hvordan det forholder sig med andre MC'er ved jeg ikke, men jeg *mener*
ikke der er mange veje uden om Power Commanderen.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Søren Johansen

Dato : 15-08-07 20:46

"S.G" skrev i en meddelelse:
> [...]
> sommerdag!. Så der er minimalt hvor meget den kan korrigere
> blandingen. Ændrer du flowet, er det helt uden for dens arbejdsområde.

Det er ikke sådan det virker.
En lambda sonde måler overskud/underskud af ilt (O2) i udstødningsgassen.
Hvis MC'en har et "Closed loop" indsprøjtningsystem kan den bruge denne
måling til at få ECU'en til at regulere blandingen. Hvis der er overskud af
ilt, skal den have federe blanding. Hvis der er underskud af ilt, skal den
have en mere mager blanding. ECU'en kompenserer altid selv for temperatur,
lufttryk, batterispæding osv. på en MC med indsprøjtning.
Et Closed Loop system kan altså selv kompensere for en anden udstødning
eller et i øvrigt ændret flow.

Hvis det er et "Closed Loop" system har man formodentlig ikke meget glæde af
en Power Commander, da systemet bare vil forsøge at "rette op" på de
ændringer Power Commanderen laver.

Jeg er ikke klar over hvilke MC'er der har et "Closed loop" system!
Jeg kører selv Ducati 749 der har et Open Loop system, som kun kan reguleres
med en ny ECU (med en anden map) eller med en Power Commander, hvis man
ændrer på flowet.

Mvh
Søren

Fra : S.G

Dato : 15-08-07 15:05

On 15 Aug., 14:23, Ole Schultz <schu...@fj3rnd3tt3.pc.dk> wrote:

> [...]
> med std. potter og efter en fælles tur på 330 km skulle han tanke 1
> Liter mere end mig. Vi kørte lige hurtigt og skiftes til at føre.

det er bare ikke ensbetydende med at den står som den skal :)

Fra : S.G

Dato : 15-08-07 18:57

On 15 Aug., 16:22, Erling Christensen <point...@fabel.dk> wrote:

> [...]
> vidt jeg husker så skete det uden ændinger af motorstyringen...
> Resultatet var minimal flere HK, eller i enkelte tilfælde tab af et

ja du kan ændre på det eksisterende map, dvs hæve og sænke
benzintilførslen i større områder.
Du kan ikek lave et nyt map. Det kan en powercommander til gengæld.

Smider du andne potte på skal man som udganspunkt have efterjusteret
Nyt map er bedst, men justering på det ekstisterende map går også an.
Begge for at undgå tab af heste og forkert blandingsforhold

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-07 19:31

On Wed, 15 Aug 2007 10:57:25 -0700, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:

Hej.

>Smider du andne potte på skal man som udganspunkt have efterjusteret
>Nyt map er bedst, men justering på det ekstisterende map går også an.
>Begge for at undgå tab af heste og forkert blandingsforhold

Hvis man ændrer på udstødningssystemet skal man som udgangspunkt
checke justeringen.
Der er indsprøjtningssystemer der kan kompensere for mindre ændringer,
og hvor man slipper fra ændringer uden efterjustering.
(Vi hængte en "noname" potte på min XN85, og til alles overraskelse
var der intet at komme efter mht. justering, men den er også
fremstillet før EU II og andre effektskadende normer så dagens lys).
Når det så er sagt, er den værdi moderne indsprøjtningssystemer
indstiller til bedste økonomi, og ikke MAX power.
Så hvis det man går efter er den effektforbedring der kan ligge i at
ændre på udstødningen, så er der ingen vej uden om en efterjustering.
På visse mærker kan ECU'en justeres, omend meget groft, men det kan
være tilstrækkeligt.
På andre mærker leveres der en chip der kan eftermonteres sammen med
et given udstødningssystem som f.eks. visse Ducati modeller - Det ser
meget godt ud, men er ikke perfekt.
Hvis man nu roder sig ud i samtidig at ændre på luftfilter, og dermed
indsugning, er der tale om så store ændringer at det må forudses at
der skal justeres meget mere end en normal ECU kan kompensere for.
Hvis det er en model med Lambda sonde vil den modarbejde enhver
justering, så den må oftest lade livet .
Her kommer PowerCommander så ind i billedet.
Desværre er det ikke så lige til at justere sådan en ind så den passer
til motoren og de ændringer der er lavet.
OK, der leveres fra fabrikken (PowerCommander) en del standard MAP's
der tilnærmelsesvis passer til mange kombinationer af MC mærke,
udstødningssystem og luftfiltre.
De er et udemærket udgangspunkt, men stadig ikke perfekt.
At justere en PowerCommander så den kommer til at matche det en motor
der er pillet i er ikke så lige til.
OK nok - Man kan selvfølgelig eksperimentere sig frem på landevejen,
men det er "mysamt" arbejde.
Det er så her den erfarne mekker med sit rullefelt kommer ind i
billedet.
Jeg ved ikke hvor lang tid det tager at justere en MC op så resultatet
er tilfredsstillende.
Jeg har kun set hvad resultatet er, og det er rimeligt imponerende.
Så mit udgangspunkt er, at hvis der er penge til at hænge for 10.000
Kr isenkram på modellen må der også være penge til den justering der
skal få skidtet til at virke

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 05:28

[...]

Hvis der ændres bare 1 parameter kalder jeg det er ny map.
Med hensyn til lamdaregulering virker det som Søren Johansen skriver.
Til Steen Gruby, lamdareguleringen er ude af kraft ved ca.60-65%
gasspjældsåbning.

Hygge PD CBR1100t Bosch mand i mange mange år.

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 20:33

On Thu, 16 Aug 2007 06:27:38 +0200, Poul Dam wrote:

> Til Steen Gruby, lamdareguleringen er ude af kraft ved ca.60-65%
> gasspjældsåbning.

Huh ??

Jeg ledte længe efter "belastningsreguleringen" på rystepudseren, der måtte
da være en luftmængdemåler, eller vacuum sensor, men nej, den lever alene
på et spjældpotentiometer, omdrejninger, og ikke mindst de to
lambda-sonder. Tomgang er formodentlig "gætværk", tilsyneladende arbejder
de små stepmotorer til luftomløbene ganske meget.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : p.jarnbak

Dato : 17-08-07 00:00

> [...]
> lambda-sonder. Tomgang er formodentlig "gætværk", tilsyneladende arbejder
> de små stepmotorer til luftomløbene ganske meget.

Og vel også luft og olie temperatur.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 08:14

On Fri, 17 Aug 2007 00:59:32 +0200, p.jarnbak wrote:

> Og vel også luft og olie temperatur.

Endda temperatur føler for hvert topstykke, og bankesensor på hver
cylinder.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-07 21:30

On Thu, 16 Aug 2007 06:27:38 +0200, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.

>Til Steen Gruby, lamdareguleringen er ude af kraft ved ca.60-65%
>gasspjældsåbning.

OK nok.
Det ændrer dog ikke på at Lambda loop'en modvirker al justering op til
de 60-65 %, og det meste kørsel foregår i det område.
Det betyder at sonden ryger over højre skulder når der skal justeres.
Når sonden fjernes går ECU'en i nødprogram der giver en tilnærmet
blandingskurve, der så til gengæld er til at justere på.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : S.G

Dato : 17-08-07 15:37

> [...]
> gasspjældsåbning.
>
> Hygge PD CBR1100t Bosch mand i mange mange år.

En teka box til fx suzuki. Den går ind og hæver hele områder. Dvs fx
ved 10% spjældåbning, og så ellers ved alle rpm tal. Den kan ikke
ændre på den enkelte "celle" alene ( fx 10% gas ved 4250rpm) men kun
større områder. Det er det jeg mener med den ikke kan lave et nyt map,
netop fordi en hæver/sænker store områder.

Powercommanderen kan til gengæld give hver enkelt celle en forskellig
værdi.

Det er der forskellen ligger. Og det er også det jeg mener med at
tekaen ikke kan lave et nyt map, kun hæve sænke områderne i det
eksisterende map.

Men kan godt se sætningen er dum, for selvfølgelig er det et nyt map
med 1 parameter ændret! Men "strukturen" i mappet er nu stadig ens
hvis man bruger en tekabox :)