Flaskegas
Fra : Tage

Dato : 15-08-07 09:02

Er der nogen der ved om man kan fylde gas fra en flaske over i en anden, det
gentagne problem med at der er en halv flaske gas tilbage før en ferie til
udlandet, som ikke kan slå til og derfor må fornyes.
Evt. henvisninger

Fra : claus b.p.

Dato : 15-08-07 09:32

"Tage" <tags@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gentagne problem med at der er en halv flaske gas tilbage før en ferie
> til udlandet, som ikke kan slå til og derfor må fornyes.
Det har jeg aldrig hørt, men man kan få en flaske fyldt op nogle steder. Og
så betaler man selvfølgelig kun for det man får.
Skal man over grænsen til Tyskland, er der fyldesteder både ved
grænseindkøbsstederne i Tyskland, og i Burg på Fehmern.

Problemet med at fylde gas er jo, at der skal være større tryk på hos
afsenderen end hos modtageren.

/Claus

Fra : Børge Larsen

Dato : 15-08-07 10:03

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> grænseindkøbsstederne i Tyskland, og i Burg på Fehmern.
>
> Problemet med at fylde gas er jo, at der skal være større tryk på hos

Jeg mener godt man selv kan fylde en tom flaske. Afsenderflasken skal blot
stå på hovedet og modtagerflasken med hovedet opad. Det drejer sig om at det
er den væskeformige del i afsenderlasken der skal ned i den luftformige del
i modtagerflasken.

Børge

Fra : Sten Bo

Dato : 16-08-07 11:13

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

,

> [...]
> stå på hovedet og modtagerflasken med hovedet opad. Det drejer sig om at
> det er den væskeformige del i afsenderlasken der skal ned i den

Sikker løsning. 2 flasker. OG Man kan få det lavet så begge flasker et
tilsluttet, og der enten skiftes automatisk eller manuelt. Bruges af
vintercampister.

Den med flasken på hovedet er strengt forbudt og livsfarligt. Dit svar
bekræfter et eller andet grimt om værdien af nyhedsgr.

Men der findes flasker der kan fyldes med autogas´. De er ekstra
stærke/robuste og har indbygget overfyldningssikring. De er desværre både
tunge og dyre. Solgt engang endnu? af http://www.bosch-vejle.dk/ vistnok
små kr. 3000 for flasken Grin...

og her er et par norske sider

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/follestad/newsdet61.htm

og http://www.lpgnorge.no/article.php?Id=92

Findes også i andre lande.

Ikke at jeg tror det er aktuelt for dig med 3 ugers årlig ferie . men det
findes altså.

Listeprisen for autogas var sidst jeg kikkede hos Shell kr. 11.43 / l.

Noget helt andet. Hvis en stor flaske mere er out - ku i måske ha en adapter
til regulatoren så der kunne sættes en af de blå 3 kgs international camping
gaz på.

Både flasken og bytning koster en brøkdel sydpå - og jeg så for nylig at en
campist havde betalt kr. 24 for at få fyldt 3 kg gas på den blå i Kroatien.
Men også en banal bytning er meget billigere.

ICG gas bås vist næsten alle vegne selv i supermarkeder siges der. Så er i
da dækket ind hvis i løber tør. Altså fat i en adaptor. Jeg har f.eks hele
2 messingdimser der dur fra en aluflaske regulator så den kan sættes på en
ICG flaske.

Det kniber vist mere at få byttet plastikflaskerne.

Jeg har lidt travlt og ikke tid til søgning så ingen forslag til hvor den
fås, men det har andre måske? Spontant burde et BP servicecenter eller et
caravancenter ku grave lidt i det.

Fra : Jens

Dato : 15-08-07 20:47

> [...]
> det gentagne problem med at der er en halv flaske gas tilbage før en ferie
> til udlandet, som ikke kan slå til og derfor må fornyes.

Hvor meget koster din ferie normalt i forhold til en flaske gas?

I mit tilfælde (6 kg gas) koster en fyldt ombytterflaske under 1% af mine
totale ferieomkostninger og jeg gider ikke risikere at løbe tør for gas i
Italien for at undgå at smide for måske 50 kr gas væk. Jeg har skifter
flaske ca. hvert 3. år!

Mvh
Jens

Fra : Tage

Dato : 15-08-07 23:50

Hej Jens
Nu bruger jeg nok noget mere gas end dig, og jeg gider heller ikke løbe tør,
for nogle trods alt småpenge.

Men det ærgre mig alligevel at aflevere en flaske med 7 kg. for at købe en
med 10, og det er det der er min øjeblikkelige situation.

Mvh Tage

Fra : claus b.p.

Dato : 19-08-07 13:36

> [...]
>
> Men det ærgre mig alligevel at aflevere en flaske med 7 kg. for at købe en
> med 10, og det er det der er min øjeblikkelige situation.

Hvis 7 kg. er for lidt, ville det under alle omstændigheder være rart med en
ekstraflaske, så man kunne bytte undervejs. Der er jævnligt både fyldte og
tømte flasker til salg i fx. dba.dk

/Claus

Fra : Mona og Kim

Dato : 16-08-07 14:50

> [...]
> det gentagne problem med at der er en halv flaske gas tilbage før en ferie
> til udlandet, som ikke kan slå til og derfor må fornyes.

Lidt afhægig af hvor du bor og hvor i skal på ferie henne.
Men læs denne tråd:
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=106297

Her kan du indtaste et postnummer i tyskland og finde en fyldestation.
http://www.alugas.de/index.php?idcat=13&lang=1

God ferie.

Kim

Fra : Tage

Dato : 16-08-07 23:09

Hej Mona og Kim
Tak for jeres oplysninger, det vil jeg prøve.
Og tak til alle andre der prøver at hjælpe
Hilsen Tage