mail() virker ikke -hvad gør jeg galt?
Fra : MooreHojer

Dato : 15-08-07 17:19

Hej NG

Jeg har forsøgt at bruge følgende kode til at sende en e-mail, men den
fejler.
Er der nogen der vil kigge på koden og se om I kan finde fejlen?

$to = $_POST['email'];
$subject = "subject_createUser_" . $_POST['language'] . "";
$body = "body_createUser_" . $_POST['language'] . "_" .
$_POST['emailformat'] . "";
$header = 'From: Admin - www.viborgip.dk <admin@viborgip.dk>' . "\r
\n";

if(mail($to , $$subject , $$body ,$header)) {
   echo "<h3><font color=\"green\">E-mail has been sent</font></h3>";
} else {
font></h3>";
}

PHP kommer ikke med nogen fejlmeddelse, men mail() returnerer FALSE.

Hvis jeg udskriver variablerne med echo har de følgende værdi:

TO: simon@moorehojer.dk

SUBJECT: Du er nu oprettet som bruger på www.viborgip.dk

BODY: Du modtager denne mail fordi du har ønsket at blive oprettet som
bruger på www.viborgip.dk Vi har registreret følgende oplysninger om
dig: Navn: E-mail: Adresse: Telefon: Mobil: Sprog: E-mailformat: For
at aktivere din profil og vælge et brugernavn og et password skal du
trykke på linket herunder. http://www.viborgip.dk/admin/profile/profile_activate.php?id=
(det er vigtigt at hele linket kommer med, så hvis linket er knækket,
det vil sige at det er delt over to linier eller flere, så kopier
venligst hele linket og indsæt den i adresselinien) Hvis du skulle
opleve problemer er du meget velkommen til at kontakte mig. Min
emailadresse er: admin@viborgip.dk Webmasteren

TO: From: Admin - www.viborgip.dk

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-07 17:28

MooreHojer skrev:

> if(mail($to , $$subject , $$body ,$header)) {

Er de dobbelte dollartegn en kode- eller en skrivefejl?

--
Bertel

Fra : MooreHojer

Dato : 15-08-07 17:30

> Er de dobbelte dollartegn en kode- eller en skrivefejl?

Det er variable variabler

--
MooreHojer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-07 17:36

MooreHojer skrev:

> Det er variable variabler

Tror du ikke du skal undgå det indtil det virker?

(... og måske også bagefter)

--
Bertel

Fra : John

Dato : 16-08-07 08:50

> Det er variable variabler

Det forstår jeg ikke - hvad er det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-07 10:26

John skrev:

> Det forstår jeg ikke - hvad er det?

Man kan lave en variabel hvis navn er variabelt.

   $tekst1='Dette er en tekst.';
   $tekst2='Dette er en anden tekst.';
   $var_var='tekst1';
   echo $$var_var;
   $var_var='tekst2';
   echo $$var_var;

Resultat:

   Dette er en tekst.
   Dette er en anden tekst.

Jeg har brugt det et enkelt sted hvor jeg skulle gennemløbe nogle
formvariable som hed by1, by2, by3 osv., men det er let at løbe
sur i.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 16-08-07 12:28

> Man kan lave en variabel hvis navn er variabelt.
>
> $tekst1='Dette er en tekst.';
> $tekst2='Dette er en anden tekst.';
> $var_var='tekst1';
> echo $$var_var;
> $var_var='tekst2';
> echo $$var_var;
>
> Resultat:
> Dette er en tekst.
> Dette er en anden tekst.

Det forstår jeg stadigt ikke - hvad er forskellen fremfor dette:

Hvad er det smarte i det?

Fra : David Trasbo

Dato : 16-08-07 13:17

John skrev:

> Hvad er det smarte i det?

Hvis jeg ikke har misforstået det, kan man udskrive variabler dynamisk.
F.eks. ved at hente navnet på den variabel man vil udskrive i en database
e.l.

--
David Trasbo.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-07 13:42

David Trasbo skrev:

> Hvis jeg ikke har misforstået det, kan man udskrive variabler dynamisk.

Ja, det kan man.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-07 13:22

John skrev:

> Det forstår jeg stadigt ikke - hvad er forskellen fremfor dette:

> [...]

Ingen i det foreliggende modeleksempel.

> Hvad er det smarte i det?

Det antydede jeg med denne note:

   Jeg har brugt det et enkelt sted hvor jeg skulle gennemløbe
   nogle formvariable som hed by1, by2, by3 osv., men det er let
   at løbe sur i.

Man kan ikke få lov at give et HTML-form-element navnet "by[1]".
Man kan godt give det navnet "by1". Hvis man vil gennemløbe en
stribe navne på den form i en løkke, er man nødt til at bruge
$$-notation:

   for ($nr=0; $nr<7; ++$nr)
      echo $('by'.$nr);

Man kunne f.eks. også lave et sprogvalg på sine sider på den
måde.

   $dansk['Fejl3'] = 'Harddisken er ikke formateret!';

   $engelsk['Fejl3'] = 'The harddisk has not been formatted!';

   if (isset($_GET['sprog'])) $sprog=$_GET['sprog'];

og længere nede i koden:

   echo $$sprog['Fejl3'];

På den måde kunne man skrive alle programmets meddelelser ud fra
$$sprog uden at behøve teste sprog-variablen hver gang.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 16-08-07 14:00

Bertel Lund Hansen skrev:
> Man kan ikke få lov at give et HTML-form-element navnet "by[1]".
Sludder.
<form method="post" action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>">
<input type="text" name="by[1]" />
<input type="text" name="by[4]" />
<input type="text" name="by[6]" />
<input type="text" name="by[7]" />
</form>

print_r($_POST["by"]);
Giver:
Array
(
[by] => Array
(
[1] => Demstrup
[4] => Vinderslev
[6] => Løgumkluster
[7] => Pederstrup
)
)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-08-07 14:27

On Thu, 16 Aug 2007 14:21:46 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Man kan ikke få lov at give et HTML-form-element navnet "by[1]".

Det er altså helt lovligt.

Jeg tror, myten opstod idet Thor Larholm i 2001 blev ved med at
insistere, at [] var ulovligt som en værdi til name.

name er dog af SGML-typen CNAME (og ikke af typen NAME eller ID), og
her må [] godt bruges.

Følgende sider validerer fint:
http://stock.ter.dk/html4.php
http://stock.ter.dk/xhtml1.php

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-07 14:49

Peter Brodersen skrev:

> Det er altså helt lovligt.

Okay, det vidste jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Thomas

Dato : 15-08-07 17:43

<PHP kommer ikke med nogen fejlmeddelse, men mail() <returnerer FALSE.

kan det ikke være fordi at mail() funktionen ikke er tilgængelig på den
server du bruger?

Mvh. Thomas

Fra : MooreHojer

Dato : 15-08-07 17:49

> kan det ikke være fordi at mail() funktionen ikke er tilgængelig på den
> server du bruger?

hvordan tjekker jeg det?

--
MooreHojer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-07 18:32

MooreHojer skrev:

> hvordan tjekker jeg det?

Lav en simpel mail() til dig selv og send den.

--
Bertel

Fra : MooreHojer

Dato : 15-08-07 17:56

> Tror du ikke du skal undgå det indtil det virker?
>
> (... og måske også bagefter)

Der er ingen problemer med dem, de virker fint og er perfekte til
opgaven.
Teksterne i e-mailene ligger i variabler i en ekstern fil.
Variablernes navne er bygget op så de beskriver hvor de bruges,
hvilket sprog brugeren taler og hvilket e-mailformat brugeren ønsker,
så ved at bruge variable variabler kan jeg bruge den rigtige tekst ved
brug af kun 2 liniers kode:
subject = "subject_createUser_" . $_POST['language'] . "";
$body = "body_createUser_" . $_POST['language'] . "_" .

Så med mindre jeg finder en metoder der kan klare det nemmere tror jeg
at jeg beholder denne metode

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 15-08-07 18:08

Hvis det kan hjælpe er her et link til phpinfo() på min server:
http://www.viborgip.dk/phpinfo.php

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer