Hent stil fra en undermappe
Fra : Casper Christiansen

Dato : 16-08-07 11:04

Mit stil ligger på roden af serveren og jeg vil gerne have at
undersidder der ligger i en mappe der hedder "klasser" henter
stylet på roden. Men når jeg ændre linket til det kan jeg ikke få
den til det.

Kan det ikke lade sig gøre eller er det bare mig der ikke kan få
det til at virke?

Hvad er det evt. link man skal bruge før den gør det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-08-07 11:21

Casper Christiansen wrote:

> [...]
> det til at virke?
>
> Hvad er det evt. link man skal bruge før den gør det.

Jo det kan det da.
Hvis din stil ligger i mappen over skriver du href="../stil.css" - 2 mapper
over href="../../stil.css" osv.
Ligger det i undermapper skriver du href="mappe_navn/stil.css"

Venlig hilsen
Karl Erik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-07 11:44

Casper Christiansen skrev:

> [...]
> undersidder der ligger i en mappe der hedder "klasser" henter
> stylet på roden. Men når jeg ændre linket til det kan jeg ikke få

"Roden" er tvetydigt. Jeg kalder det "webroden" når jeg snakker
HTML, og så mener jeg det der er rodbibliotek for HTML-siderne.
Det er ikke det samme som serverens egentlige rod.

Med denne her linje:

   <link rel='stylesheet' type='text/css' href='/style.css'>

henter en fil fra style.css i webroden uanset hvor filen selv
ligger.

Knap så sikkert er det med relativ adressering. Hvis
mine_aber.html ligger i mappen "dyr" som selv ligger i roden, kan
man også skrive:

   <link rel='stylesheet' type='text/css' href='../style.css'>

men hvis man flytter dyr-mappen til et andet niveau, passer det
ikke længere.

PS. Hvis du har lagt din CSS i serverens egentlige rod, kan HTML
sandsynligvis slet ikke se den.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-08-07 11:50

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-08-07 19:46

On Thu, 16 Aug 2007 12:44:28 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>    <link rel='stylesheet' type='text/css' href='../style.css'>
>
>men hvis man flytter dyr-mappen til et andet niveau, passer det

Men man skal så ofte alligevel ændre andre interne links ...

Til gengæld kan relativ adressering være nyttigt, hvis man flytter en
"sektion" af HTML- og CSS-filer til et andet niveau i hierarkiet.

Så der er for og imod ved begge metoder - afhængigt af éns behov.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj