Andet multimedie
bentjuul 3670
Rense gammelt foto fra 1910?
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 12:24

Jeg er kommet over et gammelt foto fra 1910 - et gruppebillede, som jeg m e
g e t gerne vil have med i slægtsalbummet. M e n når jeg scanner det, er
det fyldt (overfyldt?) med hvide prikker. Kan det renses? - og hvordan? Jeg
bruger PhotoImpact 12 i Vista Home Premium.

Hilsen
Annelise

Fra : Pico

Dato : 16-08-07 22:51

Annelise wrote:
> [...]
> scanner det, er det fyldt (overfyldt?) med hvide prikker. Kan det
> renses? - og hvordan? Jeg bruger PhotoImpact 12 i Vista Home Premium.

Jeg har digitaliseret mange billedeer fra gamle albums, det er ikke godt at
skanne dem (efter min mening), i stedet affotografere jeg dem og får så et
billed at arbejde med.
Nu er jeg så heldig at have en affotograferingstand, men et stativ kan fint
bruges.
Jeg vælger helst en overskyet dag og fotografere noglemeter fra et vindue,
det giver et jævnt lys.
Urenheder og lignende ordnes bagefter i et fotoprogram.
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 12:43

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> det giver et jævnt lys.
> Urenheder og lignende ordnes bagefter i et fotoprogram.
Tak for dit svar. Jeg har desværre ikke det udstyr du omtaler. Har du nogen
idé om, hvad disse hvide prikker (pletter) kommer af ? Jeg oplever det tit,
når jeg skanner gamle fotos. Jeg afstøver jævnligt min skanner (HP All- in-
one 4180)

Hilsen
Annelise

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-08-07 14:29

"Annelise"

> [...]
> fotos. Jeg afstøver jævnligt min skanner (HP All- in- one 4180)

Et almindeligt digital kamera kan klare det, de fleste har makro indstilling,
ellers bare så tæt på di kamera tillader. . Skanneren har muligvis en descreen
feature, der muligvis kan hjælpe mod prikkerne, du må prøve dig frem. -max-

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-07 15:21

"Annelise" <lise.b(a)ishotel.dk> wrote:

> [...]
> når jeg skanner gamle fotos. Jeg afstøver jævnligt min skanner (HP All- in-

De prikker skyldes alderdom og slid - når menneskene bliver gamle, får
de/vi leverpletter - papirbilleder får hvide prikker.

Papirets sølvcoating knækker(om man så kan sige).

Du skal scanne dem i den absolut højeste opløsning, din scanner kan
håndtere(men ikke software interpoleret), altså _rigtig_ opløsning.

Resten/reparationerne må du lave i et billedbehandlingsprogram.

Det vil iøvrigt ikke hjælpe at have en filmscanner for at scanne
eventuelle negativer, da emulsionen højst sandsynligt vil være
flækket/brækket på så gamle film.

M.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-08-07 16:12

Morten Lind skrev:

> Det vil iøvrigt ikke hjælpe at have en filmscanner for at scanne
> eventuelle negativer, da emulsionen højst sandsynligt vil være
> flækket/brækket på så gamle film.

Men... man kan jo lave nye kopier fra negativerne og så scanne dem...

(Hvad betyder emulsion?)

Mikkel
--
Weblog fra Guatemala
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-07 20:20

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Men... man kan jo lave nye kopier fra negativerne og så scanne dem...
>
> (Hvad betyder emulsion?)
>
> Mikkel

Man kan ikke lave en bedre kopi af nogetsomhelst. En kopi af et negativ
vil i bedste fald blive en nøjagtig kopi, i værste fald meget dårligere.

Emulsion er den hinde, der ligger på råfilmen og beskytter den(filmen).
Den er blank på den ene side og mat på den anden, så véd man, hvordan
den skal vende. Men emulsionen krakkelerer over tid, og så tager
filmen/negativet skade.

M.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-08-07 20:32

Morten Lind skrev:

> Man kan ikke lave en bedre kopi af nogetsomhelst. En kopi af et negativ
> vil i bedste fald blive en nøjagtig kopi, i værste fald meget dårligere.

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal lave et nyt negativ, men at man
kan lave et nyt tryk (positiv) som så vil være afhængig af negativets
kvalitet, men ofte vil være bedre end de fotografier der blev lavet fra
negativet i sin tid.

Ok, aha.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 17-08-07 16:07

Annelise skrev:
> [...]
> nogen idé om, hvad disse hvide prikker (pletter) kommer af ? Jeg oplever
> det tit, når jeg skanner gamle fotos. Jeg afstøver jævnligt min skanner

Skyldes det mon ujævnheder i sølvkornene - eller hvordan trykte man mon
fotografier dengang?

Skal du mon have slået korrektion for raster fra/til?

Mikkel

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-07 20:29

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Skyldes det mon ujævnheder i sølvkornene - eller hvordan trykte man mon
> fotografier dengang?

Man fremkaldte billeder dengang. Det var/er stadig en lidt lang kemisk
proces med en masse øvelser med fixérvædske, mørkekammer m.m.

Prøv at læse lidt på denne side:
<http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/index.html>

> Mikkel

M.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-07 09:01

Tak til alle som tog sig tid til at besvare mit spørgsmål.

Nu vil en bekendt ved affotografering prøve om han kan redde mit fotografi
for mig.

Hilsen
Annelise