Kuriosum : Svar fra Justisministeriet
Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 08:10

Her i sommers skrev jeg i et "inspireret" øjeblik en sen nattetime et
forslag til Lene Espersen, vedr. alternative strafformer for
trafikovertrædelser, et uddrag :

-------------------------
For at gøre en lang historie kort, tror jeg ikke spiritusbillister,
fartglade "trafikmordere" etc tænker på en evt fængselsstraf i
gerningsøjeblikket. Jeg tror fængsel er et alt for abstrakt begreb i de
fleste danskeres øjne, eller begrebsverden, indtil de selv sidder der. Og så
er det jo for sent, også ift den evt tiltænkte forebyggende effekt. Ydermere
tror jeg du kan sætte straframmerne nok så meget op - der vil stadig
eksistere "krænkede" med en "retsfølelse", og der vil stadig være
trafiksyndere som er fuldkommen ligeglade repetetive vaneforbrydere.

Derfor foreslår jeg følgende :

I stedet for at sætte straframmerne yderligere op, og bruge masser af
samfunds-ressourcer på helt nytteløst at bure folk inde, så tror jeg på en
alternativ mere stigmatiserende straf.

Lad os sige at en trafikforseelse såsom hensynsløs kørsel takseres til 1½ år
fængsel - så skal den dømte, i strafperioden, og i fald vedkommende ikke er
fradømt retten til at køre i bil, køre med et påklistret stort banner på
siden af bilen, hvor der står, f.eks "Pas på - jeg er spiritusbillist", "Jeg
har dræbt 3 i trafikken" eller lignende. Læs nu videre, selvom det lyder
dumt!

Hvis den dømte ikke overholder betingelserne, skal vedkommende bures inde i
hele den strafudmålte periode.

Det kan måske lyde plat, umiddelbart, men jeg tror virkningen af en sådan
straf vil være langt større. Og samtidig vil medbillister kunne blive
advaret, i fald f.eks spiritusbillisten er i færd med at gentage sin
forbrydelse.

Forestil dig at køre på arbejde i tre år med "Pas på - jeg er
SPØGELSESBILLIST" langs siden på din bil, med neongrønne bogstaver...

Der vil naturligvis blive dømt en 50-100-500 mennesker måske endda lidt
uheldigt eller "uretfærdigt" på den konto - men hvis "de andre", dvs den
potentielle fartglade, berusede kører ser dette - mon så ikke truslen om den
samme straf vil virke stærkere, end truslen om den abstrakte fængselsstraf?

------------------------------
Så kom svaret med signatur og attachments og hele svineriet :

"De har ved e-mail af 26. juni 2007 rettet henvendelse til
Justitsministeriet om straffeformen for overtrædelser af færdselsloven.
Justitsministeriet har noteres sig Deres synspunkter og takker for den
interesse, De har vist sagen. "

LOL. Ikke fordi jeg er skuffet - havde ærlig talt ikke regnet med svar - men
jeg havde da hellere set LE fremføre en lignende ide her i agurketiden

Fra : Peter

Dato : 01-08-07 08:17

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
> samme straf vil virke stærkere, end truslen om den abstrakte

Var det seriøst ment?

Fra : Konrad

Dato : 01-08-07 08:47

Peter wrote:

> Var det seriøst ment?

JA! Kan andre komme på bedre bud på hvordan man adfærdsregulerer hører jeg
det meget gerne. Straf virker ikke - social stigmatisation er det mest
afskrækkende, og derfor mest oplagt.

"Se mig - jeg er spiritusbillist", virker temmelig sikkert mere opdragende
end "se mig, jeg har fået en dom for spirituskørsel kun min allernærmeste
omgangskreds kender til".

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 01-08-07 10:19

> [...]
> end "se mig, jeg har fået en dom for spirituskørsel kun min allernærmeste

Nu, hænger det sådan sammen fordi den danske befolkning ikke er så stor, er
ikke ensbetydende at folk kender hinanden.

Straffeloven er nu en gang indført og overtrædelse af en § i denne giver en
udmålt straf.

Domstolene burde indføre på deres hjemmeside et billede af overtræderen og
type af straf og navn og adresse.

Fra : Peter

Dato : 01-08-07 10:41

"Kurt H. Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Straf virker ikke -

Virker den ikke?
Hvor mange laver de samme lovovertrædelser igen?
Og hvor mange laver ikke de samme forbrydelser, som de har kendskab til
andre er blevet straffet for?

Fra : Peder B. Pels

Dato : 01-08-07 17:38

Peter <llo_@wer-der.dd> wrote:

> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Var det seriøst ment?

Det er faktisk en god ide fra Konrads side.

Fx... "når jeg sidder bag rattet har jeg et liv på samviggigheden".

Man skulel kunne idømmes til at have sådan en stream siddende på bilen i
10 år efter at man har trafikdræbt et andt menneske.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Notion

Dato : 01-08-07 18:45

"Peder B. Pels" <peter@nospamplease.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man skulel kunne idømmes til at have sådan en stream siddende på bilen i
> 10 år efter at man har trafikdræbt et andt menneske.

Og hvis børnene lige skal låne bilen ??? Så vil du "udstille" dem ??

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-07 13:40

Notion wrote:

> Og hvis børnene lige skal låne bilen ??? Så vil du "udstille" dem ??

Hvem vil låne sådan en bil?

Fra : @

Dato : 01-08-07 14:32

On Wed, 1 Aug 2007 09:10:01 +0200, "Konrad"
<davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]

>køre med et påklistret stort banner på
>siden af bilen, hvor der står, f.eks "Pas på - jeg er spiritusbillist", "Jeg

hvorfor kun lige overtrædere af færdselsloven?

de fleste af dem som forsynder sig der handler jo uagtsomt

hvorimod voldtægtsforbrydere og voldsmænd handler med fuldt overlæg,

hvis din ide' skulle videreføres kunne man jo kræve at vold- og
voldtægtsforbrydere skulle have monteret skilte på tøjet der angav
deres forbrydelse

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 01-08-07 18:09

"Konrad" skrev i en meddelelse

> Her i sommers skrev jeg i et "inspireret" øjeblik en >sen nattetime et
> forslag til Lene Espersen, vedr. alternative strafformer >for
> trafikovertrædelser,

LOL....

Men så en dag
gik jeg op til ministeren
og sagde
du der
få lige fødderne ned
og ta' hatten af
mand kan du ikke se
at det hele er ved at gå
fuldstændig agurk

Så hvad gør vi nu din gamle skurk

Men han
grinte bare og sagde
dig du kan sgu gå fanden i vold
så det gør vi nu lille du
ja vi gør

"Gasolin"

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : sluppermand

Dato : 01-08-07 20:32

On 1 Aug., 15:31, "@" <1...@invalid.net> wrote:

> [...]
>
> hvis din ide' skulle videreføres kunne man jo kræve at vold- og
> voldtægtsforbrydere skulle have monteret skilte på tøjet der angav

Ja, f.eks. en rød stjerne på tøjet til voldtægtsforbrydere, en blå
stjerne til røvere, en grøn til drabsmænd; den gule stjerne skulle nok
ikke bruges, det smager trods alt af for meget

Fra : Bruno Christensen

Dato : 04-08-07 20:53

On Wed, 01 Aug 2007 12:32:09 -0700, sluppermand wrote:

> Ja, f.eks. en rød stjerne på tøjet til voldtægtsforbrydere, en blå
> stjerne til røvere, en grøn til drabsmænd; den gule stjerne skulle nok
> ikke bruges, det smager trods alt af for meget

Vi burde også have en lilla stjerne, men hvem skal vi "give" den til,
cyklister der ikke overholder færdselsloven?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : sluppermand

Dato : 02-08-07 21:07

On 2 Aug., 14:40, "Konrad" <davidkonrad123gmail.com> wrote:

> Hvem vil låne sådan en bil?

Så dit forslag indebærer ikke kun at trafiksynderen skal straffes, men
hans/hendes evt. familie skal også en tur i gabestokken.

Mvh
Kent.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 02-08-07 23:08

sluppermand <wuk@mail.tele.dk> wrote:

> Så dit forslag indebærer ikke kun at trafiksynderen skal straffes, men
> hans/hendes evt. familie skal også en tur i gabestokken.
>
> Mvh
> Kent.

Fint. Så har familien også et incitament til at holde børnene i kort
snor!

Fra : sluppermand

Dato : 05-08-07 00:59

Fra : sluppermand

Dato : 05-08-07 01:06

> Vi burde også have en lilla stjerne, men hvem skal vi "give" den til,
> cyklister der ikke overholder færdselsloven?

Spørg Konrad, det er ham der vil foretage afmærkning af visse syndere.

Mvh
Kent.