Myten om det palæstinensiske folk
Fra : @

Dato : 31-07-07 22:28

<<<<<
http://ullanoertoftthomsen.blogspot.com/
Myten om det palæstinensiske folk
Yehezkel Bin-Nun: The Myth Of The Palestinian People (2001), min
oversættelse/parafrasering:

Hvem er palæstinenserne egentlig? Hvad ved vi om dette folk, der
påstår, at Palæstina tilhører dem? Hvad er deres historie, hvor kommer
de fra?

Alle aspekter af palæstinensernes liv har været under mikroskop både i
vesten og i østen, men det er som om hverken pressen eller videnskaben
nogen sinde bevæger sig længere tilbage i tiden end til 1.
verdenskrig. Det generelle billede i såvel den vestlige som den
østlige offentlighed er, at palæstinenserne har levet i Palæstina i
hundreder, hvis ikke tusinder af år. For nylig viste en undersøgelse
blandt franskmænd, at flertallet tror, at der eksisterede en
palæstinensisk stat før statens Israel blev oprettet i 1948. Men
mærkelig nok interesserer selvsamme offentligheder sig aldrig for
tiden før starten af 1900-tallet.

Alle spor af det palæstinensiske urfolk før år 1900 synes udviskede.
CNN har en detaljeret webside med kort og forklaringer om det
palæstinensiske folks historie, men man går ikke længere tilbage end
til 1917. CBS News har en tidslinie, der går tilbage til 1897. NBC
News går tilbage til 1916. BBC´s tidslinie starter i 1948. Selv
Palestinian National Authoritys egen hjemmeside, der er fuld af
oplysninger om israelsk besættelse og israelske krænkelser af
menneskerrettigheder, har intet om det palæstinensiske folks egen
historie før det 20. århundrede. Skal man tage det som en bekræftelse
på, at der før år 1900 ikke eksisterede noget palæstiensisk folk?

Mens moderne medier kun har sporadisk information om det
palæstinensiske folks historie, så har de historiske kilder store
mængder af information. Bøger som Battleground af Samuel Katz og From
Time Immemorial af Joan Peters videregiver detaljeret information om
regionen. Frem for at være beboet af palæstinenserne gennem hundreder
eller tusinder af år, var landet ifølge talrige rejsende stort set
tomt. Alphonse de Lamartine besøgte landet i 1835. I hans bog,
Recollections of the East, skriver han: "Outside the gates of
Jerusalem we saw no living object, heard no living sound". Den
amerikanske forfatter Mark Twain, som besøgte landet i 1867, bekræfter
dette. I sin bog Innocents Abroad skriver han: "A desolation is here
that not even imagination can grace with the pomp of life and action.
We reached Tabor safely. We never saw a human being on the whole
journey". Selv den britiske konsul reporterede i 1857: "The country is
in a considerable degree empty of inhabitants and therefore its
greatest need is that of a body of population".

Ifølge officielle ottomanske tal fra 1882 levede der kun 141,000
muslimer i landet. Dette tal steg med raketfart til 650,000 i 1922, en
stigning på 450% i løbet af 40 år. I 1938 er tallet steget til over 1
million, hvilket er en stigning på 800% i løbet af 56 år. Befolkningen
steg mest i de områder, hvor de boede jøder. Hvor kom alle disse
arabere fra? Ifølge araberne skyldes denne enorme befolkningstilvækst
naturlig tilvækst gennem børnefødsler. I 1944, for eksempel, skal den
naturlige befolkningstilvækst have været 334 pr. 1000 indbyggere. I så
fald har de palæstinensiske arabere haft en tilvækst, der er tre gange
større end Libyens og Syriens og næsten fire gange større end
Egyptens, der er blandt verdens højeste. Helt usandsynligt.

Men hvis tilvæksten ikke skyldtes fødsler, hvor kom araberne så fra?
Alle oplysninger peger på, at de kom fra de arabiske nabostater
Egypten, Syrien, Libanon og Jordan. I 1922 skrev den britiske guvernør
af Sinai om illegal immigration fra både Jordan og Syrien. I 1930
noterede en britisk rapport, at der fandt omfattende indvandring af
arbejdskraft sted samme steder fra. Også arabiske kilder bekræfter
det. Guvernøren af det syriske distrikt Hauran indrømmede i 1934, at
der i løbet af få måneder udvandrede over 30.000 syrere til Israel.
Selv den engelske pemierminister Winston Churchill noterede sig den
arabiske tilstrømning. Han skrev i 1939: "Far from being persecuted,
the Arabs have crowded into the country and multiplied." Araberne blev
ikke jaget væk. De valgte tværtimod netop at bosætte sig i Israel pga.
jøderne og det, de udrettede i landet. De blev tiltrukket af de
nyetablerede jødiske virksomheder og fandt jobs i jødisk landbrug,
byggeri og industri. Et forhold, der ikke har ændret sig siden. Det
har altid været jøderne, der har været hovedkilden til de israelske
araberes indkomst. I dag, hvor ingen arabere under 35 må færdes i
præ-1967 Israel, er arbejdsløsheden eksploderet til over 40% og
araberne må først og fremmest leve af europæisk hjælp.

Men ikke kun før-statslige arabere løj om deres tilknytning til
landet. Mange såkaldte palæstinensere er født i andre lande. Edward
Said, professor i litteratur og en stor palæstinensisk propagandisk,
hævdede længe at være opvokset i Jerusalem. Det blev dog afsløret i
septembernummeret af Commentary Magazine, at Said faktisk voksede op i
Cairo i Egypten. Et faktum, som Said senere måtte indrømme. Men
hvorfor interessere sig for Said? PLO´s leder Yasir Arafat, den
selverklærede leder af det palæstinensiske folk, har altid hævdet at
være født og opvokset i "Palæstina". Ifølge hans officielle biograf
Richard Hart og BBC blev Arafat født i Cairo d. 24. august 1929, og
det var dér, han voksede op.

For at opretholde illusionen om at være et oprindeligt folk, har
arabiske propagandister måttet lave mere end bare en lille omskrivning
af historien. En stor del af denne omskrivning har at gøre med
ændringer i geografiske navne. For to tusind år siden var det centrale
bjergområde i Israel kendt som Judæa og Samaria, hvad ethvert
middelalderkort kan bekræfte. Imidlertid besatte Jordan området i 1948
og gav det navnet "Vestbredden". Det er et underligt navn for en
region, der faktisk ligger i den østlige del af landet og kun kan
kaldes "vest-" i reference til Jordan. Dette generer ikke majoriteten
af nyhedsmedier, der dækker regionen. De refererer alle til regionen
ved at bruge dets nye, jordanske navn.

Udtrykket "palæstinensisk" er i sig selv en dygtig
historieforvanskning. For at afbilde sig selv som oprindelige tog
arabiske bosættere navn efter en oldgammel kanaanitisk stamme,
phillistinerne, der uddøde for snart 3000 år siden. Forbindelsen
mellem denne stamme og moderne tids arabere er ikke-eksisterende. Men
hvem kan se forskel? I fraværet af historisk viden er det forståeligt,
at Yasser Arafat kan hævde, at Jesus Kristus, en jødisk tømrer fra
Galilæa, i virkeligheden var palæstinenser. Hvert år ved juletid
drager Arafat til Bethlehem og fortæller, at Jesus faktisk var "den
første palæstinenser".

Hvis det palæstiensiske folk rent faktisk er en myte, er det store
spørgsmål: Hvorfor? Hvorfor opfinde et fiktivt folk? Svaret er, at
myten om det palæstinensiske folk tjener til at retfærdiggøre den
arabiske besættelse af Israel. Araberne besidder 21 suveræne stater
(mere end noget andet folk i verden) og kontrollerer landområder, der
er 800 gange så store som Israel, men det er ikke nok. De ønsker at
frarøve jøderne deres ene lille land, et af de mindste i verden.
Desværre er mange, herunder det meste af verdenspressen, helt uvidende
om regionens historie og derfor alt for villige til at hjælpe.
<<<<<
--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Cindy

Dato : 31-07-07 23:23

"@" skrev i en meddelelse

> [...]
> blandt franskmænd, at flertallet tror, at der eksisterede en
> palæstinensisk stat før statens Israel blev oprettet i 1948.

Det var dog en bragende stor og tungtvejende kendsgerning, du der kaster på
bordet. Det burde afføde en masse tankevirksomhed, hos dem der ønsker at
blive klogere.

Men det er der jo ikke ret mange der gør. Eller hva'?

Da romerne sluttede deres belejring af Jerusalem for 2000 år siden må de
overlevende jøder/israelitter vel være vendt tilbage, de som havde været i
stand til at flygte ud i ørkenen og bjergene. Oppe ad mod Antiokia blev det
første kristne kloster bygget i det andet århundrede efter Kr. altså må der
i området have levet jøder og kristne. Det passer også med at man på kort
fra ca 5. århundrede kan se at det byzantiske rige, som var lig med det
østromerske, strækker sig over nord for Antiokia og fortsætter ned mod
Damaskus og Jerusalem.

Det kan blive interessant at bygge videre på. Tak for det interessante
oplæg.

Cindy

Fra : @

Dato : 01-08-07 00:49

On Wed, 1 Aug 2007 00:23:08 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

> [...]
>blive klogere.
>
>Men det er der jo ikke ret mange der gør. Eller hva'?

nej, det er ufatteligt at antisemitismen er så stærk at flertallet
blot tager alt hvad araberne nutildags påstår for gode varer

løgnen om fordrevne "palæstinensere" er jo temmelig udbredt

>Det kan blive interessant at bygge videre på. Tak for det interessante
>oplæg.

at araberne først indvandrede i stort tal efter at jøderne havde skabt
betingelser for at kunne leve i Judæa og samaria undrer jo ingen som
kender til arabere,
de tager aldrig selv initiativet, men forsøger altid at leve af hvad
andre skaber

Fra : Per Rønne

Dato : 01-08-07 00:03

@ <1@invalid.net> wrote:

> [...]
> arabiske bosættere navn efter en oldgammel kanaanitisk stamme,
> phillistinerne, der uddøde for snart 3000 år siden.

Intet tyder nu på at filistrene var kanaanitter. Tværtimod var de efter
alt at dømme indoeuropæere fra den ægæiske verden. SDE:

=
Historisk var filistrene en gruppe blandt de såkaldte havfolk, der som
led i en række folkevandringer angreb Egypten under Ramses 3. (1198-1166
f.Kr.). Havfolkenes oprindelse er usikker, men sprogligt og arkæologisk
peger den i retning af den ægæiske verden og Balkan. Først bosatte de
sig på Cypern og i den nordlige Levant, hvorfra de trængte frem mod
Egypten; de blev slået i et land- og søslag, afbildet i Ramses 3.s
dødetempel i Medinet Habu og blev som vasaller bosat på kystsletten.
Udgravninger har bragt materielle levn af deres kultur for dagen, ikke
mindst den særprægede filistæiske keramik, der blev udviklet efter deres
bosættelse, og templer og paladser, der er præget af den ægæiske
oprindelse.
=

> [...]
> jødisk tømrer fra Galilæa, i virkeligheden var palæstinenser. Hvert år ved
> juletid drager Arafat til Bethlehem og fortæller, at Jesus faktisk var

Ja, man har skam også set en etnisk dansker i TV-Avisen, som kalte Jesus
for 'araber' eller 'palæstinenser' - også nazisterne ville jo gerne
fornægte Jesu jødiske herkomst. Det undrede mig højligen, at
intervieweren ikke spurgte ham, hvad han havde imod jøder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 01-08-07 04:44

> [...]
>
> Hvem er palæstinenserne egentlig? Hvad ved vi om dette folk, der
> påstår, at Palæstina tilhører dem? Hvad er deres historie, hvor kommer

Spændende artikel, der bekræfter samt giver baggrunden for, at
'palæstinenserne' er Mellemøstens bundskrab, som ingen har tillid til
eftersom de er fulde af løgn, og ingen derfor vil vide af, bortset,
naturligvis, fra venstrefløjens nyttige idioter.

Pali'erne har flere gange haft mulighed for at få deres egen stat, så de
ligger ganske som de har redt!

John

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-07 09:22

On Tue, 31 Jul 2007 23:28:08 +0200, "@" <1@invalid.net> wrote:

> [...]
>
>Hvem er palæstinenserne egentlig? Hvad ved vi om dette folk, der
>påstår, at Palæstina tilhører dem? Hvad er deres historie, hvor kommer

<snip resten>

Interessant læsning...

Fra : Notion

Dato : 01-08-07 16:32

> [...]

> kaldes "vest-" i reference til Jordan. Dette generer ikke majoriteten
> af nyhedsmedier, der dækker regionen. De refererer alle til regionen

http://da.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A6stina#Folket

http://da.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A6sk_(sprog)

http://www.bibel-skolen.com/aaa-books/egw-books/bogen-pp/PP-45.HTM

http://www.bibel-skolen.com/aaa-books/egw-books/bogen-pp/PP-53.HTM

http://wiki.ateist.net/index.php?n=J%f8dedom.J%f8dedommensHistorie

http://da.wikipedia.org/wiki/Israels_historie

Det vel Jødernes egen skyld, at de bekriges af Araber.

<PP 281/1> Da Israels stammer havde bosat sig i Kanaan, gjorde de sig ingen
alvorlige anstrengelser for at erobre resten af landet. De var tilfredse med
det område, de allerede havde taget i besiddelse, deres iver døde hurtigt
hen, og krigen sluttede, "Da israelitterne blev de stærkeste, gjorde de
kanaanæerne til hoveriarbejdere, men drev dem ikke bort." Dom. 1,28.

<PP 281/2> Herren havde trofast opfyldt de løfter, han havde givet Israel.
Josua havde knust kanaanæernes magt og udskiftet landet mellem stammerne. Nu
manglede de blot at drive indbyggerne helt ud af landet i tillid til Guds
hjælp, men det gjorde de ikke. Ved at slutte forbund med kanaanæerne
handlede de i direkte strid med Guds bud og undlod at opfylde den
betingelse, som Gud havde gjort til grundlag for sit løfte om at give dem
Kanaan.

<PP 281/3> Da Gud talte til dem ved Sinaj for allerførste gang, advarede han
dem mod at dyrke afguder. Umiddelbart efter at loven var blevet forkyndt,
gav Moses dem følgende meddelelse fra Gud angående de folk, der boede i
Kanaan: "Du må ikke tilbede eller dyrke deres guder eller følge deres
skikke; men du skal nedbryde dem og sønderslå deres stenstøtter. I skal
dyrke Herren Eders Gud, så vil jeg velsigne dit brød og dit vand og holde
sygdomme borte fra dig" 2Mos 23,24-25. De fik det løfte, at Gud ville
bekæmpe deres fjender, hvis de viste ham lydighed. "Jeg vil sende min rædsel
foran dig og bringe bestyrtelse over alle de folk, du kommer til, og jeg vil
drive alle dine fjender på flugt for dig. Jeg vil sende gedehamse foran dig,
at de skal drive hivvitterne, kanaanæerne og hettitterne bort foran dig. Men
jeg vil ikke drive dem bort foran dig i et og samme år, for at landet ikke
skal lægges øde, og for at markens vilde dyr ikke skal tage overhånd for
dig; lidt efter lidt vil jeg drive dem bort foran dig, indtil du bliver så
talrig, at du kan tage landet i besiddelse ... Thi jeg giver landets
indbyggere i Eders hånd, så du kan drive dem bort foran dig. Du må ikke
slutte pagt med dem eller deres guder. De må ikke blive boende i dit land,
for at de ikke skal forlede dig til synd imod mig, til at dyrke deres guder,
så det bliver dig til en snare" 2Mos 23,27-33. Før sin død gentog Moses
disse befalinger på den mest højtidelige måde, og senere gentog Josua dem
også.

Før jøderne kunne få "eget" land efter "udflytning" fra Egypten, måtte de
kæmpe sig til retten, i den forbindelse kommer udtrykket "Gud gav os vores
land" de sige at gud "gav" dem et land, men De "kristne" eroderede "Palæstina"
fra kanaanæerne, derfor takker de gud for at have "givet" dem et land.

Vi kan støtte op omkring positive ord, da ordet "give" er velkendt og
fredeligt for os, men at give var nok ikke det ord som i den forbindelse, er
mest korrekt at bruge. Kamp og sejer kan ikke ligestille sig med ordet "give".

http://wiki.ateist.net/index.php?n=J%f8dedom.J%f8dedommensHistorie

[Israelitterne udskiller sig som selvstændig religiøs/etnisk gruppe. De
nærmere omstændigheder er dog ukendte. Der er således ingen arkæologiske
spor efter myternes israelittiske indvandring og erobring af landet (eller
af udvandringen fra ægypten for den sags skyld). Tværtimod tyder noget på at
det var kanaanæerne i højlandet, der med tiden udviklede en egen identitet.
Hebraisk er fx en kanaanæisk dialekt og den materielle kultur ændres ikke
markant fra kanaanæernes til israelitternes tid. Der er dog spor efter
hurrisk tilstedeværelse i nord og sammen med andre mulige forbindelser til
hurrierne (Ur Kasdim, Harran, habiru m.fl.) kan det tyde på at nogle af de
ældste myter måske er af hurrisk oprindelse.]

Det er altid en god ting at være kildekritisk, særligt når noget er skrevet
af en jøde, da de som bekendt har helt deres egen agenda her.

http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2006/12/28/174258.htm

Hvorfor dog støtte de jødiske undertrykker, At kalde dem demokratiske er da
kun fordi jøderne i Israel er i flertal og bruger derved samme ideologiske
undertrykkende politiske virke, som koranen beskyldes for at praktiserer.
De bruger vesten til at opretholde og udføre jødernes agenda. Hvis vi skal
støtte nogen i Israel, må det da absolut være de kristne i landet, som alle
næsten er blevet fordrevet af fundemeatalistiske / ultraortodokse jøder.

http://dr.dk/P1/orientering/indslag/2006/12/27/181046.htm

Jødernes agenda

[I et par årtusinder har jøder under påskefesten udtalt ordene »Næste år i
Jerusalem«, og det turde være indlysende, hvor nærliggende det på baggrund
af Israels historie i det tyvende århundrede derfor må være for ortodokse
jøder at se Guds direkte indgriben i historien og bibelsk mytologi
reaktualiseret her og nu.

Men der er ultraortodokse jøder, som vil gå langt længere end til en »blot
og bar« opfattelse af et mere eller mindre realiseret religiøst mål med
oprettelsen af staten Israel.

Det er i disse kredse ikke blot tilfældet, at oprettelsen af staten Israel
og en de facto indlemmelse af Østjerusalem styrker troen på en guddommelig
velsignelse, nej, dette var kun prologen, der er endnu større ting på spil -
og på vej.

Der er tale om opfyldelsen af en apokalyptisk og eskatologisk køreplan, som
indebærer, at den jødiske messias skal manifestere sig i en meget nær
fremtid, hvor Davids kongerige genoprettes i Jerusalem. Lektor i
religionsvidenskab, Per Bilde skriver f.eks.: »Teologisk betyder det, at man
tolker den jødiske stat som et - første eller forberedende - skridt på
forløsningens vej til Messias' komme og den eskatologiske genoprettelse af
Israel. For de religiøse zionister er de sidste tider således allerede
begyndt, for så vidt som staten er oprettet, de eksilerede er på vej tilbage
til Israel, og staten i nogen grad er præget af Torah'en.« (Bilde 1983, s.
88).]

Fra : Kert Rats

Dato : 03-08-07 01:38

> [...]
>
> Hvem er palæstinenserne egentlig? Hvad ved vi om dette folk, der
> påstår, at Palæstina tilhører dem? Hvad er deres historie, hvor kommer

Hej @

Jeg har en personlig kommentar til dit indlæg - hvis du vil modtage denne,
så send mig en mail på klaralil@yahoo.dk.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venligst

Kert Rats

Fra : @

Dato : 03-08-07 02:38

On Fri, 3 Aug 2007 02:38:13 +0200, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:

> [...]
>>

>Hej @
>
>Jeg har en personlig kommentar til dit indlæg - hvis du vil modtage denne,

hvis det er noget du ikke ønsker at skrive offentligt
ønsker jeg ikke at modtage det pr. mail

Fra : Kert Rats

Dato : 03-08-07 02:55

> hvis det er noget du ikke ønsker at skrive offentligt
> ønsker jeg ikke at modtage det pr. mail

Ok, Fair nok.
Jeg sendte din trådstarter til Lars Hedegaard fra Sappho, og han har svaret
mig. Hans svar vil jeg gerne sende til dig, blot vil jeg ikke viderebringe
hans svar uden hans vidende.
Så jeg vil lige kontakte Lars for at høre, om det er i orden, at jeg sender
Lars' svar her på Usenet.

Stay tuned ...

Bedste hilsner fra

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 03-08-07 16:56

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> viderebringe hans svar uden hans vidende.
> Så jeg vil lige kontakte Lars for at høre, om det er i orden, at jeg

Lars Hedegaard har bedt om, at hans svar ikke viderebringes til Usenet,
hvilket jeg selvfølgelig accepterer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 08-08-07 15:51

> "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> Lars Hedegaard har bedt om, at hans svar ikke viderebringes til Usenet,
> [...]

Jeg har sendt dit indlæg samt kommentar fra Lars Hedegaard til Dansk
Folkeparti, som kvitterede med følgende:

"Tak for din mail, som jeg har videregivet til Pia Kjærsgaard til
orientering. Jeg har samtidig tilladt mig at sende en kopi til Dansk
Folkepartis udenrigspolitiske ordfører, MF Søren Espersen, som er den rette
person i partiet til at kommentere og besvare denne henvendelse."

Dette blot til din orientering, @.

Og endnu en gang tak for dit meget gode indlæg!

Venligst

Kert Rats

Fra : Notion

Dato : 06-08-07 16:57

> [...]
>>

> Hej @
>
> Jeg har en personlig kommentar til dit indlæg - hvis du vil modtage denne,

Vil de sige alle de andre indlæg du smider her, slet ikke noget du står
indenfor. Da de personlige skal "skjules"