Serie af If.. Then.. Else...
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 08-07-01 21:46

Hi,
I et database output har jeg en laaang række af If.. Then.. Else..
sætninger, der alle går på det samme:

If IsNull(objRS("kolonne1")) Then
Else
Response.Write objRS("kolonne1").Value & "<br>"
End If
If IsNull(objRS("kolonne2")) Then
Else
Response.Write objRS("kolonne2").Value & "<br>"
End If

Osv...

Da jeg har en del kolonner der skal cykles igennem bliver koden meget lang,
så jeg funderede over om der ikke er en smartere måde at gøre dette på. Fx
at anvende en eller anden form for "kolonnen+1"-metode i en løkke...? Eller
endnu nemmere: at den tager kolonne for kolonne og tjekker for indhold og
blot springer de tomme over og daffer videre. Er der nogen der kan hjælpe
mig med det?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-07-01 22:00

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> wrote in message
> [...]
> så jeg funderede over om der ikke er en smartere måde at gøre dette på. Fx
> at anvende en eller anden form for "kolonnen+1"-metode i en løkke...?

Hvis du ved hvormange kolloner du har kan du jo gøre sådan her:

for i = 0 to antalkollonner
If Not IsNull(objRS("kolonne" & i)) Then
Response.Write objRS("kolonne1").Value & "<br>"
End If
next

Eller kan du jo lave denne her som er helt dynamisk, men lidt langsommere:

For Each kolonne in objRS.Fields
If Not IsNull(kolonne.value) Then
Response.Write kolonne.Value & "<br>"
Next