Svalbard
Fra : Søren

Dato : 12-08-07 22:49

Hej gruppe.
Er der nogen der har erfaring/tips til en rejse til Svalbard?

-Søren

Fra : Bjarne

Dato : 13-08-07 09:37

> Hej gruppe.
> Er der nogen der har erfaring/tips til en rejse til Svalbard?
>
> -Søren

Min kammerat kom derop udenfor sæson... = ingen åbner hoteller

Men de lykkedes finde et sted, skal du gå rundt i naturen så kommer du nok
til at skulle medbringe en riffel som du lige prøveskyder inden du drager
afsted.

Min søster bor i Tromsø og herfra går der flyvninger direkte til
Spidsbergen. Det er vist dyrt, men skal vist undersøges hvor man køber
billet, køb lokalt i Tromsø, det skulle kunne betale sig... Dog har jeg ikke
noget direkte info herom..

God tur.
Bjarne

Fra : Asle Bjerva

Dato : 13-08-07 14:03

Bjarne wrote:

> [...]
> Spidsbergen. Det er vist dyrt, men skal vist undersøges hvor man køber
> billet, køb lokalt i Tromsø, det skulle kunne betale sig... Dog har

Dette er positivt feil !
Det er flere hoteller på Svalbard, Longyearbyen som er åpne på helårsbasis.
http://www.spitsbergentravel.no/ Dette er den arrangøren i Longyearbyen med
størst program.
Her finner du også mye info. Det samme reisebyrået står også for driften av
to av hotellene, samt gjestehus (sommerdrift) og campingplass
( !! - men KUN om sommeren)...
Sansynligvis er det rimeligst å kjøpe en pakke derfra enn å lage en pakke
med reise og hotel selv.
Det er ekstreme forhold på Svalbard, jeg måtte selv vente i 4 døgn før
returflyet kunne lande av på grunn av en polarstorm.

Svalbard er et fantastisk sted, både om sommeren med midnattsol - og om
vinteren med evig mørke, men finest er nok "blålys" perioden rett etter at
dagslyset er kommet tilbake om våren.
--
AsleB;Oslo

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 13-08-07 19:49

Her er en hjemmeside om Svalbard (Spitsbergen) med praktiske oplysninger
http://www.spitsbergentravel.no/
Mvh. Jesper

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 14-08-07 08:12

"Søren" <Sofuss@hotmail.com> wrote:
: Er der nogen der har erfaring/tips til en rejse til Svalbard?

Jeg var der i september i fjor, og har laget en side med bilder og
noe info på http://www.pvv.org/~bct/svalbard/ . Det beskriver ganske
godt hva du kan forvente av opplevelser om du drar på den tiden av
året, og du kombinerer småturer ut av Longyearbyen (med rifle på
ryggen) og et besøk i den nedlagte, russiske gruvebyen Pyramiden.

Om du har mer lyst til å reise i januar og gjøre Nordpol-ting, så
er siden ikke så relevant.

Det er veldig fint å bo på Spitsbergen Hotel (helårsåpent), for
der har de en deilig sauna og du kan selv lage deg så mange
vafler du bare vil ha om ettermiddagen. Deilig å komme inn til
etter en lang dag ute i naturen.

Hvilket hotell du velger er ikke så farlig. De ligger alle innenfor
gangavstand fra hverandre, og dersom du deltar på ekskursjoner så
blir du normalt hentet fra der du bor i alle fall.

God tur, uansett!

Bjørn

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-08-07 09:12

""Bjørn" Christian "Tørrissen""
> [...]
> året, og du kombinerer småturer ut av Longyearbyen (med rifle på
> ryggen) og et besøk i den nedlagte, russiske gruvebyen Pyramiden. !

Flotte billeder også fra dine andre rejser )-max-

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 16-08-07 11:19

""Bjørn" Christian "Tørrissen"" <bct@pvv.org> wrote in message
> "Søren" <Sofuss@hotmail.com> wrote:
> : Er der nogen der har erfaring/tips til en rejse til Svalbard?
>
> Jeg var der i september i fjor, og har laget en side med bilder og
> noe info på http://www.pvv.org/~bct/svalbard/ .

Tak for kigget Bjørn, det var en fornøjelse :)

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-08-07 16:28

"Søren" <Sofuss@hotmail.com> skrev i

> Hej gruppe.
> Er der nogen der har erfaring/tips til en rejse til Svalbard?

http://www.norwegian.no begynder at flyve dertil fra Oslo
den 13. marts 2008.

Se nærmere her:
http://ip.norwegian.no/ip/FareCalendarExecAction.aspx?SkipDaysLeft=5&D_City=OSL&A_City=LYR

> [...]