Kinesiske motorcykler
Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 14-08-07 18:10

Hej NG

Jeg har hørt om kinesiske motorcykler som skulle være ret billige, men
kvaliteten lav. De jeg har fundet på nettet ser også ud til at være ret
begrænsede rent motormæssigt (maks hastighed 120) Kan det passe ?

Hvorfor jeg spørger er fordi jeg bliver 40 næste år og vil forære mig selv
et mc kørekort og en cykel, men da pengene ikke strækker så langt, er jeg
ude efter noget forholdsvist billigt.

/Jan

Fra : kc

Dato : 14-08-07 19:15

> Jeg har hørt om kinesiske motorcykler som skulle være ret billige, men
> kvaliteten lav. De jeg har fundet på nettet ser også ud til at være ret
> begrænsede rent motormæssigt (maks hastighed 120) Kan det passe ?

Jeg kan ikke lige hjælpe dig, men jeg tror det er medvind og ned af bakke,
men er interesseret i at høre fra folk der har kørt en og gerne 20 kilo
eller mere hvis de findes, overvejer meget at købe en til regnvej og vinter
kørsel.

KC

Fra : kop

Dato : 14-08-07 20:05

"Jan Riis Sørensen" <janriis@the-dot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kvaliteten lav. De jeg har fundet på nettet ser også ud til at være ret
> begrænsede rent motormæssigt (maks hastighed 120) Kan det passe ?

Hvis du læser de forskellige test af slige sager, vil du opdage at du
ingenlunde får mere end du betaler for. Det værste synes at være, at
sikkerheden lader en del tilbage at ønske, bl.a. har de fleste kinesere en
meget dalret stel, som kan opføre sig decideret farligt ved høje hastigheder
(over 80) tænk dig rigtig godt om, og køb så en brugt af anerkendt mærke.
kop

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 14-08-07 20:50

Det lader til at jeg skal holde mig væk fra de billige kinesiske og
koreanske mærker.

Fra : Kim Olsen

Dato : 14-08-07 22:37

> Det lader til at jeg skal holde mig væk fra de billige kinesiske og
> koreanske mærker.

Prøv at kikke på www.kinojserklubben.dk
Der er vi ca. 500 overvejende tilfredse kinesermotorcykelejere.

For mit eget vedkommende har jeg i denne sæson kørt 5000km på en Lifan
250-4.
Det er rigtigt at maks. hastigheden ligger ved ca. 110-120 km/t, men det gør
jo ikke nødvendigvis køreglæden mindre.

Hilsen
Kim Olsen
www.kims.pahn.dk
medlem nr. 107 - Kinøjserklubben

Fra : kc

Dato : 14-08-07 22:59

"Jan Riis Sørensen" <janriis@the-dot.dk> skrev i en meddelelse
> Det lader til at jeg skal holde mig væk fra de billige kinesiske og
> koreanske mærker.

Ikke end skid,

Lad os få snak op det.

KC

Fra : MORTEN VIND

Dato : 14-08-07 21:04

> [...]
> et mc kørekort og en cykel, men da pengene ikke strækker så langt, er jeg

Først og fremmest:
Det med køb af stor/lille MC er jo helt klart en temperamentssag. Hvad kan
man nøjes med? Efter tidligere at have kørt Honda 250cc og Yamaha 400cc, har
jeg nu to Kina-MCer på 150cc og 125cc. Og til den daglige transport kan man
efter min mening sagtens klare sig med en MC af denne størrelse.

Kvaliteten af Kina-MCerne er nok lavere end japserne - men ikke
afskrækkende. Jeg har i hvert fald ikke flere problemer med mine to kinesere
end jeg havde med mine - lettere brugte - japsere. Og jeg har aldrig været
så billigt kørende som nu - det gælder både benzinøkonomi, reservedele og
forsikring. Hvilket i mine øjne ikke er uden betydning, når man er MC-ejer.

\
Morten V.
Geely Grand Puma 150
Haojin HJ125
(tidligere Honda CB250RS
og Yamaha XS400 Seca)

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 15-08-07 04:01

Det der bekymrer mig lidt er, om sådan en "kinøjser" også kunne bruges til
at køre på arbejde på i den lune tid. Nu kører jeg fra Lolland til Rødovre
og det betyder jo en del motorvejskørsel, er der overhovedet nok optræk i
sådan en "lille" maskine ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-07 07:54

Jan Riis Sørensen wrote:
> [...]
> til at køre på arbejde på i den lune tid. Nu kører jeg fra Lolland til
> Rødovre og det betyder jo en del motorvejskørsel, er der overhovedet nok

Det bliver du ret sikkert træt af. En brugt japaner som Suzuki GS500,
Honda CB450S (fordi jeg har en til salg eller Honda CB500 eller
lignende vil være min anbefaling. Gerne med lidt vindskærm til den lange
motorvejstur. Langt højere kvalitet, men hvis du skal ned i 20.000,-
bliver det en gammel sag, med hvad det medfører af udfordringer når der
skal findes reservedele. Der bruges www.ebaymotors.de flittigt af os der
ejer en gammel maskine. Til gengæld er der mange lidelsesfæller, og
normalt er det ikke svært at finde de stumper man mangler. Check et par
kinesertests (FDM har lavet en, og tyskerne bortdømte nærmest kineserne
i en anden) - de er generelt ikke særligt sikre i forhold til japanere.

Husk at sætte min. 5-6000 af til tøjet - der må du _absolut ikke_ gå på
kompromis. En kuretur med kondisko og uden handsker kan betyde flere
bortslebne ekstremiteter, hvis du forstår hvad jeg mener. www.louis.de
har ofte gode tilbud, og servicen er formidabel.

God fornøjelse med det

--
vh
Torben - CB450S til salg :

Fra : Anders Majland

Dato : 15-08-07 08:04

> [...]
> og det betyder jo en del motorvejskørsel, er der overhovedet nok optræk i

Jeg har ikke kørt meget kinøjsere - men har da erfaring med 65000km på en
aprilia med 14hk... Motorvej er egenligt ikke så slemt. Højre spor kan man
nemt følge med, men det kræver rigtig meget plads at overhale en lastbil der
kører 89km/t hvis egen hastighed ikke er meget over 100. Så er det være på
landevej hvor nogen bilister har for lidt tålmodighed og derfor laver
urimeligt tætte overhalinger ... Men det er blevet bedre med klipperkortet
(der er flere der kun kører 104km/t)

Og når du når proppen inden københavn er hk jo ligegyldige. Men det er meget
et temperamentsspørgsmål om du vil kunne affinde dig med så lidt kræfter.

Jeg antager at det bliver rigtig mange km om året du kører - og så er der et
par andre parametre du bør se på
- serviceintervaller
- motorens ry for holdbarhed

Det er ikke lige de kinesiske motorcyklers stærkeste sider ...

Jeg pendler selv op mod 25000km/året på mc (sidste år mindre da jeg er
indimellem er kørt med en kollega) og min seneste mc er bla valgt ud fra at
den har ry for at holde over 100000km

/A

Fra : Moller

Dato : 16-08-07 16:57

Jan Riis Sørensen skrev:
> [...]
> til at køre på arbejde på i den lune tid. Nu kører jeg fra Lolland til
> Rødovre og det betyder jo en del motorvejskørsel, er der overhovedet nok

   Jeg tager Vordingborg - Hillerød hver dag, det er ca. samme tur, og kan
kun sige en ting... køb en bil, eller tag toget. MC den strækning i vind
og vejr osv.. bare når det er godt vejr kræver virkelig at man er meget
meget meget glad for at køre MC uanset størelse af MC osv.

   En anden ting... en kineser har typisk service interval for hver
2000km... hvis du regner lidt på det betyder det at du skal ha service
ca. hver 2-3 uge. :) jeg piver rigeligt over min Saxo skal ha for hver
15000km, altså ca. hver 15 uge.

--
VH
   Moller

Fra : kc

Dato : 18-08-07 19:32

> [...]
> hvis du regner lidt på det betyder det at du skal ha service ca. hver 2-3

Men det er hurtigt gjort, over morgen kaffen.

KC

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 15-08-07 12:56

I min tid som motorcykelanmelder på Politiken, hvilket vil sige 1998-2004,
prøvekørte jeg to kinesere, nemlig Jincheng 100 Knight og Geely Grand Puma
150. Hvor den motorsvage Jincheng gav mig oplevelsen af noget farligt og
nærmest ubrugeligt, havde jeg faktisk noget køreglæde med Geely'en. Godt nok
var karroseriet og bremserne middelmådige. Men motoren til gengæld
omdrejningsvillig og køreegenskaberne forudsigelige. Med vestlige dæk
rimelig at køre på i by og på biveje. Men hold den slags køretøjer væk fra
motorvejene!
Omvendt skal man ikke være blind for de kvalitetsforskelle der er i de
kinesiske mærker. Regal Raptor har afgjort bedre finish end de andre mærker,
og med 250-300 ccm kan den vel akkurat gå an på motorveje. Omvendt koster
denne kinesernes BMW 24-30.000 kr. Bemærk i øvrigt at priserne på
driftssikre østtyske MZ 250-300 ccm fra 1990'erne er dykket, efter at
kineserne er kommet til.
John de Summer-Brason

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-07 13:03

Jan Riis Sørensen wrote:
> [...]
> kvaliteten lav. De jeg har fundet på nettet ser også ud til at være
> ret begrænsede rent motormæssigt (maks hastighed 120) Kan det passe ?

Yep, og det er også rigeligt det første år med nyt kørekort.

> Hvorfor jeg spørger er fordi jeg bliver 40 næste år

Velkommen i de voksnes rækker !

>og vil forære mig
> selv et mc kørekort og en cykel, men da pengene ikke strækker så
> langt, er jeg ude efter noget forholdsvist billigt.

Hvis du ikke bor lige ved siden af en kinojser-reparatør/importør/forhandler
med et godt rygte så hold godt øje med dba osv og find en god brugt Suzuki
GN 250 (bør kunne findes til 15K), mens du køber dit udstyr her:
http://www.mconline.dk/shop/productinfo.asp?id=022
http://www.mconline.dk/shop/productinfo.asp?id=018
http://www.mconline.dk/shop/productinfo.asp?id=028
http://www.mconline.dk/shop/productinfo.asp?id=025

Og så en hjelm og nogle ørepropper http://www.multi-max.dk/. Så får du en
god start på din tilværelse som mc'ist.
GN har 22 HK og vejer ikke så meget. Så den kan snildt følge med på motorvej
i inderste spor. I vindstille i midterste spor. Og den har været brugt som
køreskole mc i mange år så der er mange af dem.

Held og lykke

/jim