Hjælp med CSS table cell hover
Fra : aske nielsen

Dato : 14-08-07 12:03

Jeg sidder og arbejder på en hjemmeside, og er gået i stå i
menuen:

http://andalusiskforbegyndere.dk/Balkanfestudvalget/site_skabelon
..html

menuen bevæger sig hver gang man fører musen over et af
menupunkterne. Kan nogen gennemskue det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-07 13:17

aske nielsen skrev:

> menuen bevæger sig hver gang man fører musen over et af
> menupunkterne. Kan nogen gennemskue det?

Ja. Du styler a-tagget, men din hover er på hele tabelfeltet.

Skriv sådan i stedet

   td.menucss a:hover {

Og så lige en forenkling: Når der er noget der skal styles ens,
så prøv om ikke du kan nøjes med at skrive det ét sted - og det
kan du:

td.menucss a {
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 14px;
   font-weight: bold;
   padding-left: 5px;
   padding-right: 5px;
   background: inherit;
   color: #611f1d;
   text-decoration: none;
}

td.menucss a:hover {
   background: inherit;
   color: #ffffff;
}

Det er ingen fejl at undlade at sætte background, men man
tilråder at gøre det. Man skriver normalt bare "inherit" (altså
ingen ændring) hvis man ikke skal ændre den.

Validatoren advarer hvis man ikke gør det.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-07 13:25

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er ingen fejl at undlade at sætte background, men man
> tilråder at gøre det.

.... altså kun når man også sætter color. Omvendt er det også
smart at sætte color hvis man sætter background.

Det er for at sikre at man ikke løber ind i en bruger der bruger
samme farve til baggrund som man selv bruger til skriften - eller
at man i hvert fald lige har overvejet det problem.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-08-07 13:36

Bertel Lund Hansen wrote:
> snip snap snude
> background: inherit;

Inherit er en gammel kommando der nedstammer fra Object Oriented Programming
(OOP), og har ikke en snus med CSS at gøre.
Når man bruger det, betyder det bare at baggrundsfarven "nedarves" fra det
overliggende element, men det er altså ikke en CSS kommando.

Venlig hilsen
Karl Erik.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-08-07 14:09

Karl Erik Christensen skrev:

> Inherit er en gammel kommando der nedstammer fra Object
> Oriented Programming (OOP), og har ikke en snus med CSS at
> gøre.

Det er ikke korrekt. Inherit i OOP og Inherit i css har ikke andet
til fælles end navnet. Det er ikke anderledes end fx object der har
vidt forskellige betydninger alt efter om man arbejder i java eller
html-

[om "background: inherit"]

> Når man bruger det, betyder det bare at baggrundsfarven
> "nedarves" fra det overliggende element,

Som det var angivet i eksemplet var det alle baggrundsinformationer
det hentes fra moderelementet (oftest bare baggrundsfarven, men det
kan også være baggrundsbillede o.l.)

Hvis man bruger inherit på størrelser, skal man være opmærksom på
at det er den beregnede værdi (computed value) der nedarves - ikke
den tildelte css-værdi. Således er der forskel på at skrive:

   p{ font-size: 0.9em; }
   span.red{ font-size: inherit }

og

   p, span.red{ font-size: 0.9em; }

Med førstnævnte udgave vil fontstørrelsen være den samme med en
mens "min" vil være mindre end resten i det andet eksempel (90% af
90%).

> men det er altså ikke en CSS kommando.

Css har ikke kommandoer - det er ikke et sprog der kan "gøre"
noget. Men inherit er en css-værdi, præcis som "red", "1em" og
"none" er det.

At man i OOP-sammenhæng har anvendt inherit lang tid før css-
specifikationerne er sådan set irrelevant. Mange engelske ord
anvendes i forskellige sammenhænge - såvel inden for
computerverdenen som uden for - uden at det giver problemer.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-08-07 14:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> snip snap snude

Yderst interessant Jens, så blev jeg så klog.
Men læs lige her: http://dorward.me.uk/www/css/inheritance/

Venlig hilsen
Karl Erik.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-08-07 14:34

Karl Erik Christensen skrev:

> Yderst interessant Jens, så blev jeg så klog.
> Men læs lige her: http://dorward.me.uk/www/css/inheritance/

Har været der. Siden beskriver hvordan man kan lave noget der
minder om OOP-nedarvning i css. Det er en teknik der er meget
praktisk at kunne - den har bare ikke så meget med css-inherit at
gøre.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-08-07 15:00

> [...]

> minder om OOP-nedarvning i css. Det er en teknik der er meget
> praktisk at kunne - den har bare ikke så meget med css-inherit at

Næ, for han giver jo nogle værktøjer til netop at undgå css-inherit.
Som du selv siger, kan man jo komme galt afsted, hvis man ikke forstår at
bruge inherit.
Tak for en interessant meningsudveksling.

Venlig hilsen
Karl Erik.