Elnettet ved at bryde sammen
Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-07 13:59

Ja, vi ved vist alle at jernbaneskinnerne trænger til at skiftes ud.

Og mange af os ved også at vi snart får problemer med kloakkerne.

Men nu kan vi se at også Europas elnet er ved at være saneringsmoden:

<http://ing.dk/artikel/79730>

Så der skal nok blive rigtig rift om pengene. Mon der overhovedet bliver
råd til en Kattegatbro ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 14:06

> [...]
>
> <http://ing.dk/artikel/79730>
>
> Så der skal nok blive rigtig rift om pengene. Mon der overhovedet

At englænderne har et dårligt elnet, er altså ikke det samme som at hele
europa har, som du/I nok ved så har de danske elselskaber i mange år været
igang med at lægge kabler i jorden, så de er altså ikke ret gamle endnu.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 14:19

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
> igang med at lægge kabler i jorden, så de er altså ikke ret gamle endnu.

ja ... fiberkabler ... ikke ret gode til strøm skal du se ..

=thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 14:24

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message
> ja ... fiberkabler ... ikke ret gode til strøm skal du se ..

Du siger ikke du ikke ved at fiber kablerne kommer ned SAMTIDIGT med
elkablerne ? du ved måske ikke at mange store master er ved at blive lagt i
jorden, (altså ikke materne, men kablerne) og det derfor ville være direkte
idioti ikke at lægge fiber ned samtidigt ?

Fortæl mig nu for engang skyld du ikke er så dum at du tror at elkabler er
forsvundet, og elselskaberne bare graver fiber ned, og så derefter sløjfer
elmasterne ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-07 14:57

> [...]

> forsvundet, og elselskaberne bare graver fiber ned, og så derefter sløjfer

Thomas bor i Jylland, selv om han jævnligt er i København. Det er vist
noget særligt sjællandsk at el-masterne fjernes for at blive erstattet
er jordkabler. Mig bekendt synes jyderne at det er for dyrt.

Naturligvis nedlægger elselskaberne også samtidig fiberkabler. Også for
kunderne er det selvfølgelig godt med lidt konkurrence på drengen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 02-07-07 15:15

> [...]
> noget særligt sjællandsk at el-masterne fjernes for at blive erstattet
> er jordkabler. Mig bekendt synes jyderne at det er for dyrt.

Det er vist lige omvendt.
De sidste par gange der har været en kraftig storm har der været problemer
især i Nordsjælland med væltede elmaster og deraf følgende strømafbrydelser.
Derfor graver de nu kablerne i jorden.
Her i Jylland ligger de allerede nedgravet de allerfleste steder.
--
hilzen
hanzen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-07-07 15:18

On Mon, 2 Jul 2007 16:14:40 +0200, hanzen skrev:

> [...]
> Derfor graver de nu kablerne i jorden.
> Her i Jylland ligger de allerede nedgravet de allerfleste steder.

Selv her udenfor Lemvig er de blevet nedgravet.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : @

Dato : 02-07-07 15:46

On Mon, 2 Jul 2007 16:14:40 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmigej.dk>
wrote:

> [...]
>Derfor graver de nu kablerne i jorden.
>Her i Jylland ligger de allerede nedgravet de allerfleste steder.

det er bl.a. 50 kilovolt-ledningerne man stadigvæk ikke graver ned,

ellers graves elledningerne ned i Jylland rigtig mange steder

--
vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer
i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve

Fra : Sten Schou

Dato : 02-07-07 15:32

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Thomas bor i Jylland, selv om han jævnligt er i København. Det er vist
> noget særligt sjællandsk at el-masterne fjernes for at blive erstattet
> er jordkabler. Mig bekendt synes jyderne at det er for dyrt.

Atter et indlæg der viser, at du alt for sjældent er i Jylland.
Bruger du stadig "Olsen-Banden i Jylland" som din opfattelse om Jylland?

Hilsen Sten

Fra : @

Dato : 02-07-07 15:50

On Mon, 2 Jul 2007 16:31:51 +0200, "Sten Schou" <dot@dotdot.com>
wrote:

>""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

>Atter et indlæg der viser, at du alt for sjældent er i Jylland.
>Bruger du stadig "Olsen-Banden i Jylland" som din opfattelse om Jylland?

han har sikert aldrig været i Jylland,

men tror at han selvom han bor på en perifer ø at være alvidende

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-07 17:17

@ <1@invalid.net> wrote:

> han har sikert aldrig været i Jylland,

Jeg var i Århus tre uger sidste sommer, og ved efterårsferien en weekend
i Fredericia.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-07-07 17:35

> Jeg var i Århus tre uger sidste sommer, og ved efterårsferien en weekend
> i Fredericia.

Kunne du så komme til i Rehabiliteringscentret for Torturofre bagefter?

Mvh
Martin

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 02-07-07 23:58

On Mon, 2 Jul 2007 18:35:14 +0200, Martin Larsen skrev:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Kunne du så komme til i Rehabiliteringscentret for Torturofre bagefter?

LOL

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : @

Dato : 02-07-07 17:42

On Mon, 2 Jul 2007 18:17:12 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Jeg var i Århus tre uger sidste sommer, og ved efterårsferien en weekend
>i Fredericia.

og udfra korvarige besøg i to byer ved du alt om Jylland?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-07-07 18:29

@ <1@invalid.net> wrote:

> og udfra korvarige besøg i to byer ved du alt om Jylland?

Som spejder har jeg da også været der, på en del lejre og kurser.
Alternativet til København ville nu snarere være Berlin end en lille by
som Århus.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sten Schou

Dato : 02-07-07 19:20

> Som spejder har jeg da også været der, på en del lejre og kurser.
> Alternativet til København ville nu snarere være Berlin end en lille by
> som Århus.

Så forstår jeg bedre, du ved så lidt om Jylland.

Hilsen Sten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 15:26

> [...]

> forsvundet, og elselskaberne bare graver fiber ned, og så derefter sløjfer

selvfølgelig ikke :) ... men faktum er at de ofte graver mht. deres
fibernet, UDEN samtidig at sløjfe luftledninger. Derudover er deres
investering i fiber ofte blevet kritiseret netop pga. bekymringer om at
der ikke er midler til at udskifte og vedligeholde el nettet ..

/thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 15:44

> selvfølgelig ikke :) ... men faktum er at de ofte graver mht. deres
> fibernet, UDEN samtidig at sløjfe luftledninger. ´

Så er dine fakta forkerte.

>Derudover er deres
> investering i fiber ofte blevet kritiseret netop pga. bekymringer om
> at der ikke er midler til at udskifte og vedligeholde el nettet ..

Hvilket er noget sludder, men TDC gør jo alt for at stoppe det, de ved jo
godt det er en enorm undergravning af deres forrretningsmodel.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 16:05

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Så er dine fakta forkerte.

maej .. de har bla. gjort det i og omkring Ry ..

> Hvilket er noget sludder, men TDC gør jo alt for at stoppe det, de ved jo
> godt det er en enorm undergravning af deres forrretningsmodel.

Det var nu ikke TDC der var bekymret, det var mere poltikerene .. ikke
at det er et kvalitetstegn

Problemet med fiber er at det er lorte dyrt, men du jo slet ikke sikker
på at alle hustande i det område du lægger ud i vil have forbindelsen

Fremtiden er trådløs ..

/thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 16:21

> [...]
>

> Problemet med fiber er at det er lorte dyrt, men du jo slet ikke
> sikker på at alle hustande i det område du lægger ud i vil have

Fiber er IKKE dyrt, udstyret dertil er dyrt, da der pt ikke er et sindsygt
stort marked for fiber, og det har en mange mange gange højere kapacitet end
kobber har.

> Fremtiden er trådløs ..

Ikke når det gælder data overførsel over store længder (af flere grunde).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 16:25

> [...]

> kobber har.

> Ikke når det gælder data overførsel over store længder (af flere grunde).

korrekt, men derimod er f.eks. WiMax(x) ved at være der hvor det giver
mening over kortere afstande. Dvs. man kan lave et backbone i fiber og
så dele ud via trådløs. .. istedet for at trække fiber ind i hvert
eneste hjem ..

/thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 16:42

> [...]
> mening over kortere afstande. Dvs. man kan lave et backbone i fiber og
> så dele ud via trådløs. .. istedet for at trække fiber ind i hvert

Jeg vil til hver en tid foretrække et kablet netværk, det minimerer risikoen
for sniffning af data. (samt det faktum at radiobølger påvirkes af vejret)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 18:12

> [...]

> for sniffning af data. (samt det faktum at radiobølger påvirkes af vejret)

tjaeh ... en trekantsnøgle og et par krokdillenæb så kan jeg sniffe
traffik for hele kvareteret ... så længe det er ukrypteret ..

/thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 19:34

> tjaeh ... en trekantsnøgle og et par krokdillenæb så kan jeg sniffe
> traffik for hele kvareteret ... så længe det er ukrypteret ..

Det er lidt sværere med fiber ;)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Frank

Dato : 02-07-07 14:28

Hej

> ja ... fiberkabler ... ikke ret gode til strøm skal du se ..

Ikke kun fiberkabler.

På den gade hvor jeg bor på er luftledningerne lagt i jorden inden for de
sidste par år.

Og jeg ser samme ting ske andre steder i byen hvor der stadig er
luftledninger.

Mvh
Frank

--
We should invade their countries, kill their leaders and convert them to
Christianity. We weren't punctilious about locating and punishing only

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 14:35

"Frank" <far@nosmap.dk> wrote in message
> [...]
> for de sidste par år.
>
> Og jeg ser samme ting ske andre steder i byen hvor der stadig er

Nu må du ikke komme med den slags faktuelle oplysninger, det smadrer
illusionen om at elselskaber KUN graver for at lægge fiber ned, med den
slags oplysninger du kommer med nu, risikerer folk jo at tro at grunden til
at fiber lægges ned samtidigt er at det er fordi det er en guldmine der
mangler at blive opdaget.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Mendoza

Dato : 02-07-07 15:23

Thomas von Hassel wrote:

> ja ... fiberkabler ... ikke ret gode til strøm skal du se ..
>

> =thomas

Nu er du jo dum igen..... Man nedlægger elmaster stort set over hele landet,
og erstatter dem med nedgravede kabler. Og lægger fiber samtidig, de
relevante steder.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 15:42

Mendoza <mendoza@nospam.dk> wrote:

> Nu er du jo dum igen..... Man nedlægger elmaster stort set over hele landet,
> og erstatter dem med nedgravede kabler. Og lægger fiber samtidig, de
> relevante steder.

arh ... det var en ironsk hentydning til deres fiber budget ... ikke det
praktiske gravearbejde ...

/thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 15:45

> arh ... det var en ironsk hentydning til deres fiber budget ... ikke
> det praktiske gravearbejde ...

Fiber koster ikke meget at lægge ned samtidigt, det er grave arbejdet der er
den største udgift.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-07-07 16:05

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> Fiber koster ikke meget at lægge ned samtidigt, det er grave arbejdet der er
> den største udgift.

klart .. men vi er enige om at hvis de graver fiber ned uden samtidigt
at opgradere eksiterende installationer eller nedlægge luftledninger så
er det hul i hovedet ?

/thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 16:21

> klart .. men vi er enige om at hvis de graver fiber ned uden samtidigt
> at opgradere eksiterende installationer eller nedlægge luftledninger
> så er det hul i hovedet ?

Nej ikke nødvendigvis, men det er også kun få steder hvor det ikke sker.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-07-07 15:27

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> wrote in message

> ja ... fiberkabler ... ikke ret gode til strøm skal du se ..

Det er faktisk skræmmende så lidt almen viden du har om noget som helst,
gang på gang viser du at selv 10 årige skolelever ved mere om mange emner
end du gør.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 02-07-07 22:37

On 2 Jul., 14:58, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Ja, vi ved vist alle at jernbaneskinnerne trænger til at skiftes ud.
>
> Og mange af os ved også at vi snart får problemer med kloakkerne.

Det burde jo være et oplagt valgtema. Hvem ønsker at
kloakerneforurener eller oversvømmer omgivelserne.

> Men nu kan vi se at også Europas elnet er ved at være saneringsmoden:
>
> <http://ing.dk/artikel/79730>
>
> Så der skal nok blive rigtig rift om pengene. Mon der overhovedet bliver
> råd til en Kattegatbro ?

Er der Sund & Bælt der lægger pengene ud for Femernbroen? Hvor mange
bliver der tilbage? Ellers ville der måske være andre investorer.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-07-07 05:26

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Det burde jo være et oplagt valgtema. Hvem ønsker at
> kloakerneforurener eller oversvømmer omgivelserne.

Kloakkerne er et kommunalt område, og kloakkernes vedligeholdelse klares
ved et særligt kloakeringsbidrag fra grundejerne. Kloakker har dog
aldrig været et særligt sexy valgtema, og det er flere gange i pressen
blevet fremhævet at vi i byerne her i landet får stadig flere
kloakproblemer - rotteantallet stiger fordi de let kan grave huler i
kloakvæggene ;-(.

Samtidig kommer der udslip af kloakvand.

> Er der Sund & Bælt der lægger pengene ud for Femernbroen?

Hvem taler om at 'lægge ud'? Pengene bliver lånt på markedet, med
statsgaranti så renten kan holdes nede.

> Hvor mange bliver der tilbage? Ellers ville der måske være andre
> investorer.

Med statsgaranti? Sund & Bælt ejes af staten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk