Hvornår gik tyskerne over til Euro?
Fra : Jørgen

Dato : 24-06-07 22:12

Hvilken dato gik tyskerne over til Euro?
Jørgen

Fra : Rea721

Dato : 24-06-07 22:21

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken dato gik tyskerne over til Euro?

Hmm, det er vist svært at finde ud af.

Officielt blev euroen eneste valuta i Tyskland d 1 jan 2002:

http://www.sydbank.dk/privat/ordbog/investering
***
Indelande
EU-lande, der pr. 1. januar 2002 fik euro som ny fælles valuta: Belgien,
Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Luxembourg,
Portugal, Spanien, Tyskland og Østrig.
***

Men er var en treårig periode hvor DM og euro kunne bruges i Tyskland,
010199 - 010102.

***
Euro (EUR)
De såkaldte indelande i EU fik pr. 1. januar 2002 euro som ny fælles valuta.
I en 3-årig overgangsperiode (1. januar 1999-1. januar 2002) kunne landenes
nationale valutaer (FRF, DEM osv.) bruges sideløbende med euro. Herefter er
euro eneste lovlige betalingsmiddel. Dog overgangsordning vedr. kontanter.
Den 31. december 1998 fastsatte stats- og regeringscheferne i Euroland faste
omregningskurser mellem EUR og indelandenes "gamle" valutaer (for
Grækenlands vedkommende (GRD) , blev den endelige omregningskurs dog først
fastsat 31. december 2000).
***

Hvilken dato den første euromønt kom i omløb i Tyskland har jeg ikke rigtig
noget bud på.....men Tyskerne brugte euro i finansverden _før_ 010199.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jesper

Dato : 24-06-07 22:23

Fra : Jesper

Dato : 24-06-07 22:24

Fra : El Trabajador

Dato : 25-06-07 05:34

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i

> Hvilken dato gik tyskerne over til Euro?

Som regningsenhed gik man over til Euro den 1. januar 1999, således at 1
Euro = 1,95583 DM. Dog var det stadig DM der var i omløb som kontanter frem
til 31.12.2001. Den 01.01.2002 blev Euroen indført som mønter og sedler i
Eurolandene. Frem til 28.02.2002 kunne man stadig betale med DM i
butikkerne, men fik Euro tilbage.

Her er noget mere at læse (på tysk):

http://www.bundesbank.de/bargeld/bargeld_faq_banknotendm.php
--
El Trabajador

Fra : hanzen

Dato : 25-06-07 06:21

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 31.12.2001. Den 01.01.2002 blev Euroen indført som mønter og sedler i
> Eurolandene. Frem til 28.02.2002 kunne man stadig betale med DM i

Der er faktisk butikker der reklamerer med at de stadig modtager DM.
--
hilzen
hanzen

Fra : joakim

Dato : 25-06-07 08:41

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i

> Som regningsenhed gik man over til Euro den 1. januar 1999

Nemlig.