Nordsøen rummer olie for 250 mia mere end ~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-06-07 14:55

http://politiken.dk/erhverv/article327258.ece

Staten og A.P. Møller-Mærsk står til at skovle op mod 250 milliarder
mere op fra havet omkring Danmark end hidtil anslået, vurderer Energistyrelsen.

Den sorte guldmine under Nordsøen er langt mere værdifuld end eksperterne
har regnet med de sidste år, og A.P. Møller-Mærsk og den danske stat står til at
skovle milliarder af kr. mere ind end hidtil antaget.

Samtidig vil Danmark være selforsynende med olie helt frem til 2036
eller 20 år mere end styrelsen tidligere har spået.

En ny rapport fra Energistyrelsen forudser at olieselskaberne i Nordsøen
vil hente op mod 250 mia. kr. mere olie op af undergrunden de kommende
år end man regnede med bare sidste år.

Styrelsen opjusterer den såkaldte indvindingsgrad, den andel af olien,
som det er muligt at få op af jorden, til 34 pct. fra tidligere 29 pct. og dermed
er der mulighed for en betydelig ekstra indkomst fra Nordsøen i de kommende mange år.

Ved udgangen af 2006 lykkes det olieselskaberne i gennemsnit at få 24 pct. af
olien ud af felterne i Nordsøen. Det skriver Børsen.

Hvis energistyrelsen forudsigelser kommer til at holde, må det
siges at være gode nyheder for betalingsbalancen.

For den almindelige forbruger der kommer til at betale flere og flere
penge for at får mad på bordet,køre i bil og få opvarmet sin bolig
bliver det en ringe trøst at staten og mærsk skovler penge ind.

Danskerne kommer til at kæmpe økonomisk om Danmarks olie
på samme fod som resten af verdens bogere.

http://politiken.dk/erhverv/article327241.ece
Oliepriserne stiger - Råoliepriser de højeste siden september.

Verdens oliepriser steg mandag til det højeste niveau
siden begyndelsen af september. Det sker hovedsageligt
som følge af bekymringer over vigende benzinleverancer i USA
og uroligheder i Nigeria, siger analytikere.

Jan Rasmussen

Fra : Jim

Dato : 19-06-07 15:26

"Jan Rasmussen" <1@2.3> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Danskerne kommer til at kæmpe økonomisk om Danmarks olie
> på samme fod som resten af verdens bogere.

Hvis du vil have andel i milliarderne, var det så ikke på tide at anskaffe
dig en røvfuld af de der APM-Mærsk-aktier?
De stiger fint for tiden, og kursen runder de 100.000,- inden år 2010.
Der er ingen valid årsag til at brokke sig over private selskabers succes,
når man har muligheden for at blive medejer og få andel i overskuddet.

Fra : Peter B. P.

Dato : 19-06-07 23:16

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> wrote:

> [...]
> Der er ingen valid årsag til at brokke sig over private selskabers succes,
> når man har muligheden for at blive medejer og få andel i overskuddet.

Alle borgere i Danmark er principielt medejer af de naturgivne
ressourcer.

APM skal naturligvis have hvad de fortjener for arbejdet med at
tilvejebringe olien og gassen til markedet, men værdien af kulbrinterne
bør fordeles ligeligt til alle individer i samfundet.

Det kan jo meget passende ske i form af en markant skattelettelse i
bunden... fx. ved at vi hæver bundfradraget til 70.000 kr/år.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : Jim

Dato : 19-06-07 23:24

"Peter B. P." <peter@DIESPAMMERSCUM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan jo meget passende ske i form af en markant skattelettelse i
> bunden... fx. ved at vi hæver bundfradraget til 70.000 kr/år.

Jo, men olien er jo den danske stats og kommer Danmark til gode ved, at
Danmark rent faktisk er selvforsynende, hvilket vi har været i adskillige
år.
Nu er det bare sådan, at den danske stat ikke har sit 100% eget olieselskab
til at udvinde olien. De får brug for Mærsk Oil's eksperter til at hjælpe
med efterforskningen og det tunge arbejde.
Og det koster ikke gratis. Staten havde jo ikke i sin tid de mia. der skulle
til for at lede efter olie, og tyskerne skulle jo nødig have olien foræret.
Desuden får den danske stat de mange felter tilbage med tiden. Og så må nye
koncessionsaftaler komme i stand, hvis der skal hentes mere op.

Om staten kan klare et løft af bundfradraget til 70.000,- , skal jeg ikke
kunne sige, men det ville da ikke være en dårlig ting. Og så kan man hæve
den med inflationen pr. år.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 19-06-07 23:43

On 20 Jun., 00:16, p...@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B. P.) wrote:

> [...]
>
> Det kan jo meget passende ske i form af en markant skattelettelse i
> bunden... fx. ved at vi hæver bundfradraget til 70.000 kr/år.

Taler du for stigninger i nordsøskatten eller hvad den hedder?

Fra : Jim

Dato : 20-06-07 00:05

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "We don't dial 911 - we dial .357".

Taler du for stigninger i nordsøskatten eller hvad den hedder?
***
Det er ikke nødvendigt med stigende skatter.
APM-Mærsk er beskattet nok i forvejen.
Og den skat, man havde tænkt sig at opkræve mere af APM-Mærsk vil med stor
sandsynlighed resultere i udflagning af kommende skibe.

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-06-07 03:37

> [...]

> Taler du for stigninger i nordsøskatten eller hvad den hedder?
> ***
> Det er ikke nødvendigt med stigende skatter.

Tænk, jeg troede det var en offentlig hemmelighed at store dele af deres
virksomhed i DK er fritaget for skat.

> Og den skat, man havde tænkt sig at opkræve mere af APM-Mærsk vil med stor
> sandsynlighed resultere i udflagning af kommende skibe.

Nu er jeg principielt imod skat på indkomst, deribland virksomhed.

Fra : Jim

Dato : 20-06-07 09:48

> Tænk, jeg troede det var en offentlig hemmelighed at store dele af deres
> virksomhed i DK er fritaget for skat.

Nej, det er vist kun i den røde lejr, at man tror, at APM-Mærsk er
skattefritaget.
Jeg får regnskabet hvert år, og det er ikke småpenge, der bliver betalt fra
Esplanaden.

> Nu er jeg principielt imod skat på indkomst, deribland virksomhed.

Og det er jeg klar over. :0)

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-06-07 17:52

> Nej, det er vist kun i den røde lejr, at man tror, at APM-Mærsk er
> skattefritaget.
> Jeg får regnskabet hvert år, og det er ikke småpenge, der bliver betalt fra
> Esplanaden.

Hvor meget betaler APM-koncernen i det hele taget til statskassen?

Fra : Jim

Dato : 20-06-07 18:28

> Hvor meget betaler APM-koncernen i det hele taget til statskassen?

http://shareholders.maersk.com/NR/rdonlyres/AEDD1FA0-0823-4D5B-AF8B-BC5207E7472C/0/ANNACC2006DKnotes.pdf

God fornøjelse.

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-06-07 03:37

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Taler du for stigninger i nordsøskatten eller hvad den hedder?

Jeg har ikke p.t. viden om hvor meget nordsøkulbrinterne beskattes.

Fra : Vidal

Dato : 20-06-07 09:25

On 20 Jun., 00:16, p...@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B. P.) wrote:

> Det kan jo meget passende ske i form af en markant skattelettelse i
> bunden... fx. ved at vi hæver bundfradraget til 70.000 kr/år.

Det ville være bedre, hvis man begyndte at høvle af momsen,
det ville komme alle til gode og der ville være en god social
balance i det.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-06-07 12:34

Vidal <viidal@gmail.com> wrote:

> Det ville være bedre, hvis man begyndte at høvle af momsen,
> det ville komme alle til gode og der ville være en god social
> balance i det.

Nix. At skære i momsen før man skærer i indkomstskatten er hul i
hovedet. Men det er forståeligt nok hvr folk på overførselsindkomster
ønsker, hvilket en meningsmpling for et par md. siden også afslørede -
så får de mere for de penge de indkasserer, mens dem der knokler stadig
bliver plyndret for deres arbejdsindsats.

Arbejde SKAL kunne betale sig.

Fra : Vidal

Dato : 20-06-07 12:52

On 20 Jun., 13:34, p...@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B. P.) wrote:

> [...]
> så får de mere for de penge de indkasserer, mens dem der knokler stadig
> bliver plyndret for deres arbejdsindsats.

Overførselsindkomster? Det er da gavnligt for alle, de, der selv
tjener deres penge, får da opskrevet deres løn, uden at skulle
betale mere i skat.

> Arbejde SKAL kunne betale sig.

Er det derfor, du er holdt op med det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. P.

Dato : 20-06-07 17:52

Vidal <viidal@gmail.com> wrote:

> Overførselsindkomster? Det er da gavnligt for alle, de, der selv
> tjener deres penge, får da opskrevet deres løn, uden at skulle
> betale mere i skat.

Ja, det er gavnlingt for alle, men det er mest gavnligt for dem der ikke
tilvejeringer værdierne, dvs. dem der er på passiv forsørgelse.

Ikke sagt at momsen ikek skal sænkes, det skal den på sigt, men absolut
først prioritet er at sænke skatten på arbejde.

> Er det derfor, du er holdt op med det?

Jeg holdt op med at arbejde fordi jeg ikke tolererer røveri af min
ejendom. Jeg nægter at være til grin og klokle 37+ timer om ugen når
skattefar bakket op af alle "godgørerne" blot bagefter kommer og snupper
broderparten af hvad jeg har tilvejebragt, med et par dårlige
undskyldninger i hånden. Nul putte - her stopper festen!

Fra : Vidal

Dato : 21-06-07 09:29

On 20 Jun., 18:52, p...@DIESPAMMERSCUM.dk (Peter B. P.) wrote:
> Vidal <vii...@gmail.com> wrote:
>
> Ja, det er gavnlingt for alle, men det er mest gavnligt for dem der ikke
> tilvejeringer værdierne, dvs. dem der er på passiv forsørgelse.

Så her er endelig en skat, der går hårdest ud over de
fattige? Lad os da endeligt holde fast ved den.

> Ikke sagt at momsen ikek skal sænkes, det skal den på sigt, men absolut
> først prioritet er at sænke skatten på arbejde.

Ok, vi jo alle vore prioriteter.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 13:56

Vidal <viidal@gmail.com> wrote:

> Så her er endelig en skat, der går hårdest ud over de
> fattige? Lad os da endeligt holde fast ved den.

Så har jeg hørt den med.

Fra : Vidal

Dato : 21-06-07 14:21

Peter B. P. wrote:

> Så har jeg hørt den med.

Måske endda sætte den op til 50%.

(det var en slags ironi, men så godt kender
vi jo heller ikke hinanden)

--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. P.

Dato : 21-06-07 17:27

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Måske endda sætte den op til 50%.
>
> (det var en slags ironi, men så godt kender
> vi jo heller ikke hinanden)

Det mente jeg nok... (tørrer sveden af panden).