København
Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 08:04

I dagens Berlingske Tidende kan man på forsiden læse, at København er
blevet en international magnet for designere, forskere, arkitekter og
programmører fra hele den vestlige verden, på linie med Milano, London
og New York. I løbet af årene 1993 til 2005 er antallet af årlige
tilflyttere fra Vesten til Københavns og Frederiksberg kommuner vokset
fra 4.400 til 9.350, altså mere end en fordobling.

Top 20-listen over hvilke kommuner der har flest indbyggere fra 'den
kreative klasse' viser i øvrigt at de 19 ligger i hovedstadsområdet.
Århus er den eneste provinskommune der er kommet med på listen.

Og så er det at man må rejse spørgsmålet: Hvordan hænger det sammen med
en Skatteborgerforeningsformands kampagne for at få afskaffet
topskatten, når hovedstaden nu er blevet en magnet for netop dem, der
skal betale topskat, på linie med London og New York?

Der er ganske simpelt noget der ikke stemmer her ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 07-06-07 08:48

> [...]
> der
> skal betale topskat, på linie med London og New York?
>
> Der er ganske simpelt noget der ikke stemmer her ...

De benytter sig sikkert af den den særligt favorable
forskerordning, der giver mulighed for kun at betale 25 procent i
skat af arbejdsindkomst.

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-07 10:20

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> De benytter sig sikkert af den den særligt favorable
> forskerordning, der giver mulighed for kun at betale 25 procent i
> skat af arbejdsindkomst.

Med moderne tiders migrationsmønstre, kan sådanne overfladiske analyser ikke
bruges til noget. Man må et par spadestik dybere ned i tallene.
De 9350 der nævnes, er formentlig ***IKKE*** alle "designere, forskere,
arkitekter og programmører"

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 07-06-07 14:06

> [...]
> ned i tallene.
> De 9350 der nævnes, er formentlig ***IKKE*** alle "designere,

Selvklart. Du er velkommen til at gå i dybden med tallene og jeg
modtager gerne en kopi af din afhandling.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 10:54

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> De benytter sig sikkert af den den særligt favorable
> forskerordning, der giver mulighed for kun at betale 25 procent i
> skat af arbejdsindkomst.

Nu er de altså langt fra forskere alle sammen, og du tror vel heller
ikke at Københavns og Frederiksberg kommuner tilsammen kan modtage
næsten 10.000 nye forskere - om året?

Derudover mister de jo forsker-reglerne efter tre års bopæl her i landet
.... det centrale her er at Thorkild Poulsens våde drømme om lavere skat
ikke kan underbygges af hvad Berlingeren skriver ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 07-06-07 14:05

> [...]
> heller
> ikke at Københavns og Frederiksberg kommuner tilsammen kan

Du misforstår. Ordningen er ikke kun beregnet til forskere, den
gælder nøglemedarbejdere med en løn på den pæne side af ca.
680.000, (kan ikke huske det eksakte beløb). Ja, sågar
fodboldspillere kan komme ind under ordningen.

> Derudover mister de jo forsker-reglerne efter tre års bopæl her i
> landet

Korrekt, men hvor ved du fra at den kreative klasse, som du kalder
den, ikke forlader København igen efter tre år?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 14:24

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Korrekt, men hvor ved du fra at den kreative klasse, som du kalder
> den, ikke forlader København igen efter tre år?

1. Det er Berlingske Tidende der bruger den betegnelse.

2. I artiklerne i dagens avis er der ikke antydning af den mulighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 07-06-07 21:41

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 680.000, (kan ikke huske det eksakte beløb). Ja, sågar
> fodboldspillere kan komme ind under ordningen.

Ja, det er en billig måde at erhverve erfaring og viden på, til
virksomhederne.
Gu´ ved hvad det ville koste, hvis virksomhederne selv skulle til at skabe
sig den erfaring/viden ?!.

Fra : Sten Schou

Dato : 07-06-07 12:00

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilflyttere fra Vesten til Københavns og Frederiksberg kommuner vokset
> fra 4.400 til 9.350, altså mere end en fordobling.

Mon det hjælper på Københavns og københavnernes kroniske
mindreværdskompleks?....(vi vil så gerne være en metropol)

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 12:35

Sten Schou <dot@dotdot.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Mon det hjælper på Københavns og københavnernes kroniske
> mindreværdskompleks?....(vi vil så gerne være en metropol)

Hvilket mindreværdskompleks? Et sådant oplever jeg da ikke - men det er
da muligt at en del lider af det på Københavns Rådhus, når de nu gerne
vil have at byen skal være en storby som andre.

Med skyskrabere /en masse/ ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-07 14:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> da muligt at en del lider af det på Københavns Rådhus, når de nu gerne
> vil have at byen skal være en storby som andre.

Sjovt nok har Aarhus ikke et problem med høje huse ... ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 14:31

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Sjovt nok har Aarhus ikke et problem med høje huse ... ?

Vi ved jo alle at tilhængere af skyskrabere [der som bekendt er
betydeligt dyrere at bygge, per bolig-kvadratmeter] er i besiddelse af
visse mindreværdskomplekser. I bund og grund betyder højhusene for
borgmestre, arkitekter og bygherrer jo kun et 'se hvor stor /min/ er'.

Ville du i øvrigt være tilhænger af bygningen af en krans af 50 etagers
høje skyskrabere, lige omkring Domkirken?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-07 14:38

> [...]

> Ville du i øvrigt være tilhænger af bygningen af en krans af 50 etagers
> høje skyskrabere, lige omkring Domkirken?

Naturligvis er der prestige i at bygge højt ... men hvad vil du ellers
foreslå ? ... plastre landet til med 3-4 etagers bygninger ? .. eller få
mulighed for at lave noget spændende arkitektur ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 15:53

> [...]

> foreslå ? ... plastre landet til med 3-4 etagers bygninger ? .. eller få
> mulighed for at lave noget spændende arkitektur ?

Ja, jeg finder ikke højhuse 'spændende arkitektur', og synes i øvrigt
generelt at arkitekterne skal tage hensyn til tre ting:

1. Husene skal kunne være til at holde ud at bo i.

2. Husene skal passe ind i det eksisterende byggeri. Det er ikke noget
arkitekter bryder sig om.

3. Husene skal være funktionelle. Det passer så ikke i funktionalismens
hang til flade tage og store vinduespartier.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-07 18:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 2. Husene skal passe ind i det eksisterende byggeri. Det er ikke noget
> arkitekter bryder sig om.

Så kommer vi jo aldrig til at udvikle os ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-07 22:48

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Så kommer vi jo aldrig til at udvikle os ...

Ja, for mig at se er arkitekturen på linie med billedkunst og skulptur
på vej /ned/. Højdepunktet i Danmark nåedes omkring forrige
århundredeskifte. Se bare på Gamle Scene, Glyptoteket og Statens Museum
for Kunst.

Arkitekt: Vilhelm Dahlerup.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter T.

Dato : 08-06-07 06:31

Thomas von Hassel udviste en rettidig omhu og skrev:

> Sjovt nok har Aarhus ikke et problem med høje huse ... ?

Er du gal, mand!? :) Jeg boede i Århus, da højhuset ved den gamle by blev
bygget. Du skulle have været vidne til det ramaskrig, der kom der. ;)

--
Jeg vil hellere, jeg vil hellere... Jeg vil meget meget hellere ha' en

STAR!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-07 07:30

Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> Er du gal, mand!? :) Jeg boede i Århus, da højhuset ved den gamle by blev
> bygget. Du skulle have været vidne til det ramaskrig, der kom der. ;)

Ja, men det _blev_ bygget :)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-07 08:18

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Ja, men det _blev_ bygget :)

Vi har skam også højhuse i København, bare ikke klods op ad København
inden for de gamle bymure. Ja, højhusene i Høje Gladsaxe kan man endda
se fra mine vinduer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter T.

Dato : 08-06-07 09:05

> Ja, men det _blev_ bygget :)

Det er nemlig rigtigt. Og det primære ankepunkt i klagerne dengang var, at
det ville skygge over den gamle by samt på folks altaner, så deres
lejligheder ville blive værdiforringet. De samme klager var praktisk talt
tilfældet, da en hollandsk arkitekt blev sat til at tegne nogle høje
glashuse på spidsen af christianshavn. Jeg tænkte ligusterfascisme.

Hvad angår hotellet, der skulle remplacere H.C. Andersen-slottet ved
tivoli... Skal jeg være ærlig, så er det "slot" altså bare ikke kønt, når
jeg ser nærmere på det. Det er pladret til med et kæmpebanner med en
reklame for tivoli, som hænger der året rundt, en halvtrist lysreklame samt
en kikset tilbygning bagved. Derudover står det sjovt nok i skærende
kontrast til det endnu mere triste DI huset, der jo er naboen.
Jeg går ind for at holde på "byens sjæl", men det slot kan for min skyld
snildt blive revet ned (og så må man gerne tage DI huset når maskinerne nu
er der).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-07 09:23

> [...]

> tilfældet, da en hollandsk arkitekt blev sat til at tegne nogle høje
> glashuse på spidsen af christianshavn. Jeg tænkte ligusterfascisme.

ja, vi har samme problem er her hvor en gruppe vil forsøge at stoppe et
10-12 etagers hus pga. der i ca. 30 minutter om dagen er en skygge i
deres have ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-07 09:40

> [...]

> jeg ser nærmere på det. Det er pladret til med et kæmpebanner med en
> reklame for tivoli, som hænger der året rundt, en halvtrist lysreklame samt

Nu har reklamerne vel ikke noget med slottet som sådan at gøre - og der
er i øvrigt lige blevet indledt en fredningssag på slottet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter T.

Dato : 08-06-07 10:37

Per Rønne udviste en rettidig omhu og skrev:

> Nu har reklamerne vel ikke noget med slottet som sådan at gøre - og
> der er i øvrigt lige blevet indledt en fredningssag på slottet.

Ja, og jeg finder den fredningssag helt grotesk. Men den er samtidig i
tråd med folkestemningen. For... Det er jo et... H.C. Andersen-slot! ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-07 11:48

Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote:

> Ja, og jeg finder den fredningssag helt grotesk. Men den er samtidig i
> tråd med folkestemningen. For... Det er jo et... H.C. Andersen-slot! ;)

Som jeg husker slottet har det da nogenlunde samme kvaliteter som det
Rudolph Bergs hospital [over for Tivolis Koncertsal] der allerede /er/
fredet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 08-06-07 08:07

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse news:1hzbxr1.1e535ic2fp3klN%per@RQNNE.invalid...

> Der er ganske simpelt noget der ikke stemmer her ...
> --
> Per Erik Rønne

Jamen dog--
Har du først opdaget det nu?
Vi er da mange, der for længst har opdaget den manglende sammenhæng i nævnte fløjs fantasterier.

MVH
Egon