CEPOS notat 30/5-07, om de høje marginals~
Fra : Peter B. P.

Dato : 30-05-07 13:38

Notat: Danmark har den 3. højeste marginalskat i OECD for højtlønnede
Marginalskatten for højtlønnede i Danmark er den 3. højeste i OECD. Med
63 pct. ligger marginalskatten 14 pct.point over gennemsnittet i OECD
på 49 pct. Lande som USA, UK og Schweiz har en marginalskat i
størrelsesordenen 43-48 pct. Den danske marginalskat for
gennemsnitsindkomster (49 pct.) ligger derimod i midterfeltet i OECD
(47 pct.). For lavtlønnede ligger marginalskatten i Danmark (43 pct.)
på niveau med OECD-gennemsnittet.
”Den høje marginalskat for højtlønnede er problematisk af flere grunde.
For det første indebærer den høje marginalskat, at arbejdsudbuddet
reduceres. Det ses bl.a. ved at den gennemsnitlige arbejdstid pr.
beskæftiget i Danmark er den 7. laveste i OECD.  For det andet
modarbejder den høje marginalskat sammen med et højt skattetryk
målsætningen om at tiltrække dygtige udlændinge til det danske
arbejdsmarked. For det tredje reduceres gevinsten ved at uddanne og
dygtiggøre sig, da det lønhop, der typisk følger af uddannelse,
beskattes meget hårdt”, siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.
VK-regeringen prioriterer de næste 7 år at anvende et råderum på 27
mia.kr. til at øge det offentlige forbrug. ”Såfremt råderummet i stedet
var prioriteret til at nedbringe den øverste marginalskat, kunne alle
beskæftigede få en marginalskat på 43 pct. Dvs. på niveau med USA og
Schweiz og lavere end i UK. I lyset af udfordringerne for dansk
økonomi, bør regeringen aflyse væksten i det offentlige forbrug og
anvende råderummet på at lette marginalskatten”, siger cheføkonom Mads
Lundby Hansen, CEPOS.
Gennemførelse af det meget omtalte forslag fra Ny Alliance om en flad
marginalskat på 40 pct. vil medføre, at Danmark får den 8. laveste
marginalskat i OECD.

--
"The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the
point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. The

Fra : Poul E Hansen

Dato : 30-05-07 14:38

On 30 Maj, 14:38, Peter B. P. <spamt...@SPAMMERSMUSTDIEmacplanet.dk>
wrote:
> [...]
> Gennemførelse af det meget omtalte forslag fra Ny Alliance om en flad
> marginalskat på 40 pct. vil medføre, at Danmark får den 8. laveste
Det er ikke nødvendigt med en helt flad skat. Hvis mellemskatten
fjernes, topskatten nedsættes til 10% og indkomstniveauet hvor den
skal betales sættes så den kun betales af folk der tjener meget mere
end gennemsnittet, ville det også mindske den højeste marginalskat
markant, samt gøre den mindre skadelig.
Den øvrige indkomstskat synes jeg også burde være max 40% - gerne
mindre. Ellers risikerer man bare at folk ikke har lyst til at betale
skat.
Eller hvad med at beholde mellemskatten og sænke den lavere skattesats
fra 40 til 30%? Hvordan vil man forresten regulere denne - ved at
stille skærpede krav til hvad kommunerne må opkræve, eller ved at
sænke bundskatten?