modprobe: Can't locate module char-major-X
Fra : Henrik Farre

Dato : 08-07-01 19:45

Yello

Modprobe brokker sig over at den ikke kan finde modulerne:

binfmt_0000
char_major_145
char_major_5

Hvem, hvad, hvor?

Der står ikke noget i modules.conf, og jeg kan ikke finde noget sted de
bliver kaldt.

btw. er jeg stadig ved at blive bims har i varmen :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre (enrique@obel.auc.dk)

Webpage: http://Welcome.to/Webbench
-If I where God, I would recompile the penguin with --enable-flying.

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 08-07-01 14:15

In article <20010708.144439.2102227642.821@spookcentral.obel.auc.dk>,
Henrik Farre wrote:
> [...]
> char_major_5
>
> Hvem, hvad, hvor?
>
> Der står ikke noget i modules.conf, og jeg kan ikke finde noget sted de
Jeg har ikke meget forstand på det her, men hvis du skriver:
alias binfmt_0000 off
alias char_major_145 off
alias char_major_5 off

i modules.conf burde den holde op med at klage...

> btw. er jeg stadig ved at blive bims har i varmen :)
Så er vi to... :)

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-01 14:58

Den Sun, 08 Jul 2001 14:44:41 -0400 skrev Henrik Farre:
>Yello
>
>Modprobe brokker sig over at den ikke kan finde modulerne:
>
>binfmt_0000
>char_major_145
>char_major_5
>
>Hvem, hvad, hvor?

char-major-5 ser ud til at være /dev/cua* - du har sikkert et gammelt
program til seriel kommunikation der ikke kan finde ud af at bruge
/dev/ttyS*...

De andre to siger mig ikke noget.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2000 Data Center is now obsolete!!!

Fra : Henrik Farre

Dato : 10-07-01 00:24

I artikel <9i9osb$nci$1@sunsite.dk>, skrev "Kent Friis"
<kfr@fleggaard.dk>:

> char-major-5 ser ud til at være /dev/cua* - du har sikkert et gammelt
> program til seriel kommunikation der ikke kan finde ud af at bruge
> /dev/ttyS*...

Hvordan fan* kan jeg finde ud hvilket prog det er?.
Det sker under opstart, og jeg kunne ikke forstille at nogle af de
services/demoner jeg køre kan være skyld i det:

anacron
crond
keytable
linuxconf
network
random
sound
syslog
vmware

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-07-01 19:00

Fra : Henrik Farre

Dato : 10-07-01 00:41

Yello

I artikel
<Pine.LNX.4.33L2.0107081955030.9154-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>,
skrev "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk>:

> Du har sandsynligvis forsøgt at udføre en eller anden okkult fil, der
> sikkert starter med en masse null-bytes - men af mystiske årsager er
> eksekverbar alligevel (måske fra et vfat-drev?).

Jeg har ledt lidt, og prøvet at installer den originale kernel pakke, som
følger med Mandrake og i /lib/modules/2.4.5-5mdk/kernel/fs
ligger to filer som hedder:
binfmt_aout.o.gz og binfmt_misc.o.gz

> Drivere til SAM9407 baseret lydkort. /dev/sam*. Har du ikke et sådant
> kort, skal du nok sørge for at få rettet programmet ind til at køre med
> alm. OSS.

Hmmm.... Gad godt vide hvad der skyld i det.

Fra : Henrik Farre

Dato : 10-07-01 21:33

Yello

> [...]

> Drivere til SAM9407 baseret lydkort. /dev/sam*. Har du ikke et sådant
> kort, skal du nok sørge for at få rettet programmet ind til at køre med

btw. hvordan fandt du ud af det?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-07-01 18:40

Fra : Henrik Farre

Dato : 10-07-01 00:55

Yello

I artikel
<Pine.LNX.4.33L2.0107091934370.1485-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>,
skrev "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk>:

> On Mon, 9 Jul 2001, Henrik Farre wrote:

> Kunne nok godt finde på at rode med char_major_145, hvis lydkortet er
> indstillet forkert.

> Roder måske med serielporte på den gamle måde (char_major_5). Måske også
> char_major_145, hvis den tror, at du har et sært lydkort.

Jeg tror jeg har en synder!, Jeg har lige compilet en ny kernel, med
Mandrakes patche src, samt updatede et par pakker (kørte med 8.0b3 til
8.0Freq#2 :) og nu får jeg ikke beskederne i syslog mere, men i
messages (strange....), nå men:

jul 9 19:45:42 spookcentral gdm(pam_unix)[693]: session opened for user enrique by (uid=0)
Jul 9 19:45:42 spookcentral modprobe: modprobe: Can't locate module binfmt-0000
Jul 9 19:45:42 spookcentral modprobe: modprobe: Can't locate module binfmt-0000
Jul 9 19:45:47 spookcentral gnome-name-server[799]: starting
Jul 9 19:45:47 spookcentral gnome-name-server[799]: name server starting
Jul 9 19:45:50 spookcentral modprobe: modprobe: Can't locate module char-major-5

Så det er bare med at slå klørene i de programmer, og evt. lave nogle
symlink til de rigtige dev

Tak for hjælpen, jeg vil mene situationen er under kontrol :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-07-01 23:40

Fra : Henrik Farre

Dato : 12-07-01 06:36

Yello

I artikel
<Pine.LNX.4.33.0107120037190.1055-100000@grignard.amagerkollegiet.dk>,
skrev "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk>:

> Der ligger mange gode ting i kernedokumentationen.
>
> Rasmus

Kanon!, tak for det