Ny ide (Alternativ til at sænke den krimin~
Fra : C. Overgaard

Dato : 18-05-07 07:20

Jeg har tidligere foreslået RRN-programmet, som skulle bruges på unge
fra 10-11 år, som begår lovovertrædelser for at forhindre at de kommer
for meget ud på sidesporet inden at de bliver 15 år og kan straffes
for alvor. RRN-programmet går ud på at de unge og en af deres forældre
er beskæftiget i nogle timer (5-7 og 15-17 på hverdage og 9-12 om
lørdagen) med fælles aktiviteter, gruppesamtaler og affaldsopsamling.
Man kan læse mit forslag her: http://www.center-validering.dk/RRN.htm

Desværre er der nogle af dem, som laver alvorlige forbrydelser, selv
når de har denne alder. Jeg havde derfor udtænkt en adventure-weekend
til disse unge i et nedlagt voksenfængsel, hvor de - under konstant
overvågning af en af deres forældre - prøver nogle af de ting, som
kriminalforsorgen kan tilbyde dem som voksne, hvis de fortsætter deres
kriminelle karriere. Dette forslag kan læses her:
http://www.center-validering.dk/Retsreform/Prisonweekend.htm

Men jeg har fået betænkeligheder: Jeg har her linket til et amerikansk
experiment foretaget på Stanford Universitet med frivillige og der var
en del problemer: http://www.prisonexp.org/

Jeg bemærkede mig, hvor let at de pårørende kunne manipuleres til at
acceptere hvad der sker med deres slægtninge. En af tankerne i mit
forslag er at forældrene skal være tilstede netop for at kunne holde
hånd og sige stop, hvis de kan se at deres afkom er ved at få et
nervesammenbrud.

Så derfor er mit spørgsmål. Vil en adventure-weekend i et fængsel
ligefrem skade de unge, så opholdet får en negativ effekt?

Mvh
C.Overgaard