Batteriladere endnu en sidste gang
Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 13-08-07 15:21

Jeg har søgt i gruppens historie og derved forstået at der findes to
slags ladere:
almindelige med transformator/ensretter og så de her switchmode-fyre,
som generel anses for bedre, og som ofte har cpu-understøttet
opladning.
Det er fint alt sammen.

Jeg er sørme kommet til at købe en lille Einhell 5.amp lader, og er
glad kommet hjem for at sætte den igang med at oplade mit
vedligeholdesesfri batteri.
Men i Einhell'ens manual står der min salighed at den IKKE er egnet
til sådanne batterier!

Jeg ved godt at jeg skulle have undersøgt sagen først, før jeg købte
osv. osv. og jeg tilskriver gerne prisen for den lille ****** einhell
til erfaaaahringen. Hurra!

Men igen: Er der så egentlig to typer af ladere af typen transformer/
ensretter, hvoraf kun den ene er egnet til vedligholdelsesfri
batterier?

Eller misforstår jeg ?

Vil være glad for opklarende svar.

Fra : ...

Dato : 13-08-07 16:03

Der er flere typer ladere til bly-batterier, du nævner dem egentlig selv.
Der er også flere typer bly-batterier, dem der er beregnet til hurtig
afladning, ( startbatterier ), og de batterier der er beregnet til langsom
afladning ( forbrugsbatterier ). Derfor er det en go' ide at have mindst 2
batterier i båden, et som startbatteri, og et som forbrugsbatteri.
Blybatterier udvikler varme og kan udvikle gas, når du lader på dem. Det er
en længere historie, men det er vigtigt at din lader ikke "overlader" dit
batteri, hverken ved at lade med for stor spænding eller strøm, eller ved at
lade det for længe.
Netop vedligeholdelsesfrie batterier, er lidt følsomme for hvor kraftigt du
kan lade på dem.
Nu kender jeg ikke størrelsen på dit batteri, men man kan købe nogen meget
billige ladere, såkaldte motorcykelladere, som er beregnet til
vedligeholdelsesladning. Disse motorcykelladere, er meget prisgunstige, men
er kun beregnet til forholdsvis små batterier, dvs. op til ca 50 Ah. Det er
iøvrigt en 5 A lader. Prisen er ca. 400 kr. Jeg har med held brugt sådan en,
til at lade på bilen, når jeg kører med fyret. Så slipper jeg for at fyret
ødelægger et batteri hver vinter, og øsen kunne starte hver morgen.
batteriet i bilen er vist på 65 Ah. så vidt jeg husker.
Ellers kører prisen bare der op af. Der var en lader i min båd da jeg købte
den, og jeg chekkede hvad det var. Den kostede 6500 kr. i sidste års priser.
Så det bliver hurtigt en heftig udskrivning.
http://www.batteryuniversity.com/ er stedet man starter, hvis du vil sætte
dig grundigt ind i det.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-07 17:58

Hej Kilgasto,

Ja den er jo ikke det mest avancerede der findes men til at
oplade et batteri natten over, uanset om det er et åbent eller
vedligeholdelsesfrit blybatteri så går det nok.
Mærkepladen viser hvor meget den yder, på en gammel en som jeg
har liggende står dens udgangsformåen til 12 V R.M.S, 5 A OG DET
VÆLTER INGEN ACCU.
De to ord transformator og ensrettet er navnet på to komponenter
der indgår i alle ladere under en eller anden form.
Transformatoren nedtransformerer de 230 V til en anvendbar
spænding for de indbyggede kredsløb med forskelligt formål og
ensretteren er det kredsløb som ændrer den indkommende
vekselspænding til jævnspænding. Det er jævnspænding der
tilføres accuen og som den igen afgiver til forbrugsenhederne.

Mvh/Harding