Tætning af utæt ventil - hvordan?
Fra : Ole Vandborg

Dato : 12-08-07 11:26

Hej

Jeg har en gummibåd af mærket "ProSafe". Lige siden køb for ca. 4 år
siden har jeg skullet pumpe båden et par gange om ugen, for at holde
tryk til 2 voksne personer. Nu finder jeg så ud af at det er ventilerne
der er utætte! Som jeg kan se det kan ventilerne ikke afmonteres - er
det mulgit at smøre dem med noget så de bliver tætte? Og hvad skal de
smøres med - silikone?
Selve tætningen udgøres af en flad gummimembran der holdes på plads af
modtrykket.

Hilsen Ole

Fra : Ole Vandborg

Dato : 14-08-07 18:07

Slet ingen der har et bud?

/Ole

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-08-07 20:34

Hej Ole
Måske et bud. Er der et skruelåg der skal sættes på? Hvis der er, skal du
sikre dig at der sidder en O-ring på denne øverst for gevindet. Hvis denne
mangler kan låget nemlig have en for stor "dybgang" og derved trykke på
lukkermembranen, bare lidt, men nok til at luften siver ud.
Stik en finger i hullet og kør den rundt på indersiden. Du kan straks mærke
om der er ujævnheder på kanten, der skal slutte tæt. Er du aktiv murer, så
lad konen gøre det
Smør gummiflappen med cillicone til gummilister til en bil både på oversiden
og undersiden, og lad det sidde et par døgn. Selvfølgelig har du forinden
tjekket om flappen har revner eller mangler.
Det var hvad jeg gjorde ved vores gummibåd da jeg var fritidsdykker og
skifte selve ventilerne på båden er ikke billigt.
Håber det kan hjælpe.
Hilsen Steffen

Fra : Ole Vandborg

Dato : 14-08-07 21:22

Steffen Skov wrote:
> [...]
> om der er ujævnheder på kanten, der skal slutte tæt. Er du aktiv murer, så

Lige præcis det jeg har mistanke om! Jeg skal have den pumpet igen, og
så tjekke om den er utæt uden skruelåget sat på....

> Smør gummiflappen med cillicone til gummilister til en bil både på oversiden
> og undersiden, og lad det sidde et par døgn. Selvfølgelig har du forinden
> tjekket om flappen har revner eller mangler.

Jeg kan desværre ikke skille ventilen ad, så smøring af underside på
gummiflap er ikke muligt. Må smøre en på oversiden med en vatpind, mine
10 tommelfingre kan ikke nå derind :-/.

> Det var hvad jeg gjorde ved vores gummibåd da jeg var fritidsdykker og
> skifte selve ventilerne på båden er ikke billigt.
> Håber det kan hjælpe.

Det kan det - takker

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 21:40

Ja, gummiflappen du omtaler holder kun tæt, lige i "pumpesituationen" hvor
det er rart ikke at miste trykket når man tager pumpen af. Langsigtet er det
skruelåget der sikrer at luften ikke fiser ud.

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-08-07 22:08

Hej Ole
Jeg kan næsten forstå at ventilen er med skruelåg?
Som Bjarke skriver, så er det den, der skal holde luften inde. Så sørg for
nye "fugtige/fedtede" o-ringe på disse af en passende størrelse, for det er
o-ringen der holder ventilen luftæt. Men tag låget med op til din lokale
udstyrsforretning, de har sikkert en kasse med o-ringe, hvor I kan finde en
passende ring til dit låg.
God arbejdslyst
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:46c21320$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bent Pedersen

Dato : 18-08-07 07:02

Det lyder nu meget underligt at ventilerne ikke kan skrues af. Det er jeg
egentlig helt sikker på at de må kunne, hvad gør man ellers når
gummimembranen går i stykker?
Jeg mener, det er jo ikke en "Harald Nyborg" kvalitet du har...

Bent

PS Er du nu helt sikker på at den ikke er punkteret?