Honda CB400F Motorrenovering
Fra : Niels Svane

Dato : 13-08-07 19:39

Hej

Jeg vil renovere motoren på min CB400F fra 1976 her om et par måneder, især
pga. en stigende tendens til at svede olie fra den ene cylinder.
Men udover at skifte pakninger og højst sandsynligt også knastkæden (måske
endda også hovedkæden), samt renovere koblingen + diverse småting som
filtre, tændrør og lignende, er der så noget jeg skal være opmærksom på?
Er det nødvendigt at få cylindrene udboret og sat nye stempler i, eller
måske bare nye stempler i standart størrelse?

Jeg modtager gerne gode råd om motorrenovering

P.S: Jeg har selvfølgelig en reperationshåndbog og skal have anskaffet mig
en momentnøgle, ellers er udstyret i orden. OG bremserne er lige
nyrenoverede (af mig selv) så de skal ikke røres).

Tak

Fra : tp

Dato : 13-08-07 20:31

> [...]
> en momentnøgle, ellers er udstyret i orden. OG bremserne er lige
> nyrenoverede (af mig selv) så de skal ikke røres).

som skrevet så mange gange før - gør det fordi du synes det er et spændende
projekt og gerne vil lære mere om motoren, men økomien... SÅ find hellere en
anden motor på Ebay

Vedr cylinder etc. Nye stempler i samme størrelse giver ikke den store
mening, men du må vide om den bruger olie, evt kombineret med en komp. test.
Billigst er en honing og nye stempelringe. Men da det jo er en honda, så se
på david silverspares om han har noget liggende. Til en CBR1000 havde han
indtil for nyligt stempler for 10 pund stykket. DET er sgu billigt...

mvh tp - som var igennem det - for sjovt!

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 00:06

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> som skrevet så mange gange før - gør det fordi du synes det er et
> spændende projekt og gerne vil lære mere om motoren, men økomien... SÅ
> find hellere en anden motor på Ebay

Jeg er bange for at de gamle CB'ere er ramt af vintage-priser både i England
(der er tossede med selv halvgammelt stuff) og Tyskland
Således koster en ikke engang velholdt CB500f mere syd for grænsen en den
gør herhjemme

> [...]
> honda, så se på david silverspares om han har noget liggende. Til en
> CBR1000 havde han indtil for nyligt stempler for 10 pund stykket. DET er

Reperationshåndbogen beskriver tydeligt hvorledes man udmåler stempler;
ringe og cylindre, og for den sags skyld knast og bund -kæde, så dé
beslutninger må vente med at blive taget til efter at motoren er adskildt!
Men det skulle være mærkeligt om ikke den trængte til en opboring og et sæt
overstørrelse-stempler, og derom er opborings-værkstederne billige som
toltal-leverandør (af arbejde og stumper), ikke mindst derved at dé leverer
den nødvendige stempelstørrelse (efter nødvendig opboring) og ikke (som du?)
først køber stempler for sidenhen at opdage at cylinderen egentlig skal
bores yderligere én overstørrelse op!

--
Armand.