Asymmetrisk lys.
Fra : krj

Dato : 13-08-07 18:32

Hej Gruppe,

Så har jeg lige hentet min nye Ducati 916 hjem fra UK.

Styret sidder godt nok i den rigtige side men det asymmetriske lys
lyser desværre til den forkerte side.

Jeg kan se at det ikke er slibninger i glasset der giver asymmetrien, men en
linse som på nyere biler.

Kan man ændre en sådan lygte eller er det bare en at købe en ny ?

Kenneth

Nu med både FZR1000 og Duc 916

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-08-07 19:19

"krj" <kenneth.jensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en linse som på nyere biler.
> Kan man ændre en sådan lygte eller er det bare en at købe en ny ?

Kan du ikke bare dreje glasset en halv omgang ?
Venstre om - forstås

--
Bo Bjerre
XV750SE (1981)

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 21:34

On Mon, 13 Aug 2007 19:31:56 +0200, krj wrote:

> Kan man ændre en sådan lygte eller er det bare en at købe en ny ?

eBay.de god jagt !

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : krj

Dato : 14-08-07 16:52

Hej Gruppe,

Tak for svaret.

Jeg vil prøve at modificere den inden jeg evt. køber en ny.

Man kan jo meget med en hammer og en vinkelsliber

/ Kenneth

Fra : Anders Majland

Dato : 14-08-07 17:38

> Jeg vil prøve at modificere den inden jeg evt. køber en ny.
> Man kan jo meget med en hammer og en vinkelsliber

Jeg er ret sikker på at den billigste løsning er salg af uk lygten på
ebay.co.uk og køb af en ny via ebay.de/com ...

Englændere importerer også i stor stil fra resten af EU så en uk lygte må
være penge værd derovre ...

PS check lige hvad nyprisen er inden du forkøber dig på ebay.de

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-07 08:02

krj wrote:
> Jeg vil prøve at modificere den inden jeg evt. køber en ny.
>
> Man kan jo meget med en hammer og en vinkelsliber

Kan du ikke lige mejsle et par briller i -4.25 / -3.50 til mig?

Alvor - der er ingen undskyldning for ikke at køre med lovligt lys - få
nu bare anskaffet det lygteglas, så vi andre ikke bliver blændet.

--
vh
Torben

Fra : place

Dato : 15-08-07 18:18

Havde engang sådanne forlygter på en bil , og der sad bagpå lygten en lille
hvid plasticdims som man bare skulle dreje på .
Så skiftede den det asymetriske lys , henholdvis til højre og venstre .
Prøv at se om der ikke sidder sådan en bagpå lygten

Fra : Studo

Dato : 15-08-07 20:30

place wrote:

> [...]
> Så skiftede den det asymetriske lys , henholdvis til højre og venstre .
> Prøv at se om der ikke sidder sådan en bagpå lygten

Det minder mig om en englænder jeg kender, egentlig amerikaner, men kom
fra england og havde bil med. Der var klistret nogle dimser uden på, for
at få lyset over i den anden side.

Aner ikke hvor sådan noget kan købes - men et bilimportfirma er et
startsted.

Det kan du så holde op mod prisen af nyt lygteglas.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-07 20:46

Studo wrote:

> Det minder mig om en englænder jeg kender, egentlig amerikaner, men kom
> fra england og havde bil med. Der var klistret nogle dimser uden på, for
> at få lyset over i den anden side.

Det er vist bare afblænding af det lange "fodgængerlys", så overkanten
af nærlyset er lige i stedet for at knække opad fra midten og ud. Om det
er lovligt at køre permanent med det, men jeg kan nu heller ikke finde
nogen grund til at gøre sit lys ringere.

--
vh
Torben

Fra : Sune

Dato : 15-08-07 23:02

> [...]
> lovligt at køre permanent med det, men jeg kan nu heller ikke finde nogen

Jeg ved ikke om det er lovligt at køre med permanent, men det er ikke
lovpligtigt at have asymetrisk nærlys på motorcykler, lige som det er på
biler.

Vh Sune

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-08-07 06:41

Sune wrote:

> Jeg ved ikke om det er lovligt at køre med permanent, men det er ikke
> lovpligtigt at have asymetrisk nærlys på motorcykler, lige som det er på
> biler.

Nu er en bøde nok det mindste problem man kan komme ud for ved at
forringe nærlyset.

--
vh
Torben

Fra : Sune

Dato : 16-08-07 08:56

> Nu er en bøde nok det mindste problem man kan komme ud for ved at forringe
> nærlyset.

Helt enig, jeg svarer også kun på spørgsmålet om lovligheden.
vh Sune

Fra : krj

Dato : 19-08-07 18:21

Hej Gruppe,

Tak for de mange svar vedr. ændringen af en, Ducati 916, forlygte fra
venstre- til højrekørsel.

Jeg kan nu meddele at det faktisk var ret simpelt.

Bag ved linsen er monteret en skærm, som er symmetrisk bortset fra en lille
slibning der giver den ønskede profil på lyset.

Ved hjælp af en fil lavede jeg simpelthen en tilsvarende slibning på den
modsatte side.

Den gamle slibning har jeg blændet af med et stykke stålplade, som jeg har
nittet på.

Jeg har naturligvis checket og justeret lyset, og det virker perfekt.

Udover at det var ganske simpelt, så var det faktisk også dejligt at spare
de ca. 2000-3000kr som en ny brugt koster

/ Kenneth