OT: søjleboremaskine
Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-08-07 19:10

Hejsa,

jeg kigger efter en søjleboremaskine, og da der er nogle stykker herinde der
rodder med det til dagligt, spørger jeg om hjælp her.
Det er OT men skal dog bruges til mc (en gang i mellem)

Skal bruges til max 5mm stålplader og lige tykkere alumium op til 10mm
Jeg har et budget på ca. 1500-2000, har bla set den her i harald skrald:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1231&Grp=&n=10&KundeID=

nogen der kender den, eller ud fra specs kan sige noget om den ?

På forhånd tak

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Armand

Dato : 12-08-07 19:25

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal bruges til max 5mm stålplader og lige tykkere alumium op til 10mm
> Jeg har et budget på ca. 1500-2000, har bla set den her i harald skrald:

Skidt med pladetykkelsen, dét er kun et spørgsmål om længere boretid, men
hvor store huller skal du bore?
Hvis ikke det skal være større end Ø13mm, rækker den lille der p.t. er på
tilbud á 390,-.
Med nogle solide kørnerprikker at centrere efter, og måske ligefrem grundig
forboring (i hånden?),burde man kunne bore brugbare huller med den selvom
jeg kunne mistænke mekanikken at være upræcis og løs i spindelen :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 20:00

On Sun, 12 Aug 2007 20:25:29 +0200, Armand wrote:

> jeg kunne mistænke mekanikken at være upræcis og løs i spindelen :-/

Teglværket købte en så, (før at jeg blev ansat der), og ud over hvad Du
nævner, så kan den _ikke_ ligge et tilspændingstryk på bor over ca. 8 mm.
så bøjer og fjedrer hele lortet, og borenden "poleres".

Mit råd, find en seriøs brugt bænkboremaskine, har selv megen glæde af min
antikke Ixion, som ikke har kostet mere end skrottet fra østen. Find en
værktøjshandler, som også gør i brugte maskiner, eller stil selv op ved et
af DMS auktionerne.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 07:04

> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1231&Grp=&n=10&KundeID=
>
> nogen der kender den, eller ud fra specs kan sige noget om den ?

Hej

Tror du bliver lidt skuffet over "motorkraften" i den, ½ hk er ikke meget.
Jeg købte på et tidspunkt denne søjleboremaskine
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1233&n=10 , men havde den kun
en uge, så blev den byttet væk med en anden brugt.
Lige så snart den skulle trække lidt størrere bor kom den til kort. Fandt
istedet en brugt hos en maskinforhandler.

Har selv købt en del maskiner hos http://www.dsvaerktoj.dk/ og
http://www.sandfeld.com/default.asp?setlang=dk , måske lidt over dit budget,
men klart pengene værd at købe noget lidt mere "profesionelt" grej.

Der ligger også et firma i Tåstrup / Glostrup som hedder noget med spitco,
de gør det dog kun i nye maskiner.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Rohde

Dato : 13-08-07 08:41

> [...]

> Skal bruges til max 5mm stålplader og lige tykkere alumium op til 10mm
> Jeg har et budget på ca. 1500-2000, har bla set den her i harald skrald:

Hvis du i forvejen har en boremaskine som du er tilfreds med, kan du med
fordel nøjes med at købe en stander hvor du kan fastgøre boremaskinen.
Firmaet Wolfcraft har bl.a. denne model, som de sælger i f.eks. Bauhaus:

http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/da/products/product_groups/851_product.html

Jeg husker ikke prisen, men den er helt sikker inden for dit budget, inkl.
både ekstra bor, tilbehør og måske en buket til fruen (husk hvad blomster
kan gøre).

Held og lykke med at bore din mc

/Rohde

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-07 11:20

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev > Hvis du i forvejen har en boremaskine
som du er tilfreds med, kan du med
> fordel nøjes med at købe en stander hvor du kan fastgøre boremaskinen.

En langt bedre løsning. Harald Skralds er udmærket, hvis man altså kan lide
trekantede huller.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-08-07 21:40

Tak for alle svarene, nu vil jeg gruble over hvad jeg skal gøre

Fra : Tau

Dato : 14-08-07 06:00

> [...]
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1231&Grp=&n=10&KundeID=
>
> nogen der kender den, eller ud fra specs kan sige noget om den ?

Prøv at kontakte Power Tool i Aalborg og spørg efter Kem.
Forskellen mellem den Harald skrald har og dem han sælger, er at hans kører
på 380 volt og er ganske udmærket til prisen.
Jeg har selv en af slagsen>

Vh
Poul