Måske en umulig opgave?
Fra : Martin

Dato : 13-08-07 18:49

Hvordan forklarer man en ca 1-årig hunkat og hendes killing på godt og vel
12 uger at mor og far IKKE er glade for at mor slæber fugle med ind, og
killingen mus med ind (og derefter lemlæster disse)!

Egenligt synes jeg det er utroligt hun kan fange de fugle de kan jo
flyve.... men det er møgirriterende at komme hjem hver 2. dag og så er der
spredt fjer i hele hytten og man skal til at lede efter "liget" og fjerne
det. Dertil synes jeg det er synd for fuglene men det er vel naturens
"rangorden".

Men kan man gøre noget overhovedet?

Fra : ^M^^

Dato : 13-08-07 19:46

Martin wrote:
> [...]
> og vel 12 uger at mor og far IKKE er glade for at mor slæber fugle
> med ind, og killingen mus med ind (og derefter lemlæster disse)!

Du har selv svaret på dit spørgsmål i overskriften: Nej, katte er rovdyr og
deres instinkt byder dem at jage - et af kattenes absolutte særegne træk.
Med andre ord - I slipper ikke for jeres kattes fangster..
Kattene skal naturligvis roses for deres fangster, selvom vi som ejere godt
kan finde det særdeles kvalmt og trist (og bande kattene langt væk
indvendigt over deres myrderier af små uskyldige pipfugle og bittesmå
mus)...

De vil blive ved med at slæbe de stakkels pipper og små mus med indenfor til
jer, fordi I jo bor derinde (huset). Du kan muligvis vænne kattene til at
aflevere sin lille "gave" på en måtte ved døren et sted, hvis du kan
overskue de næste mange gange at lægge byttet på måtten og rose kattene ved
måtten (med fangsten).
Og så har du naturligvis "æren" af samtidig hver gang at gøre en hurtig ende
på de stakkels små byttedyr (human aflivning), som kattene slæber ind,
selvom det er trist og makabert. De behøver ikke at skambide dem, lege med
dem levende eller lign.

Fra : Bjarne

Dato : 14-08-07 08:36

Martin skrev:
> [...]
> spredt fjer i hele hytten og man skal til at lede efter "liget" og fjerne
> det. Dertil synes jeg det er synd for fuglene men det er vel naturens

Det er kattenes måde at betale musleje på, fordi de er glade for at bo
hos dig.
Vores udekatte betaler også musleje, og egentlig vil jeg hellere finde
en død mus af og til på gulvet end finde tegn på levende mus i skabe,
papkasser etc.

Husk at give kattene ormekur.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 10:59

On Mon, 13 Aug 2007 19:48:47 +0200, "Martin" <jadahva@hotmail.com>
wrote:

>Hvordan forklarer man en ca 1-årig hunkat og hendes killing på godt og vel
>12 uger at mor og far IKKE er glade for at mor slæber fugle med ind, og
>killingen mus med ind (og derefter lemlæster disse)!

Som kattejerne altid siger: Det er bare kattens natur

Fra : Jørgen

Dato : 14-08-07 12:44

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spredt fjer i hele hytten og man skal til at lede efter "liget" og fjerne
> det. Dertil synes jeg det er synd for fuglene men det er vel naturens

Jeg fodrer fuglene et par steder i haven, et sted har jeg hængt en foderkurv
op ca 1.5 m over jorden på et træ på selve stammen og her så jeg en dag, at
en af mine katte alligevel kunne smutte op af stammen og snuppe en fugl, det
gik bare så hurtigt, herefter flyttede jeg foderet ud på en gren og her tror
jeg ikke de kan nå, men de er fantastisk hurtige, jeg har også en stor foder
beholder til ca 3 liter fugle frø, hvor der som regel er mange fugle, og den
er stillet så der ikke er nogle buske i nærheden, så mine tre katte kan
snige sig ind på byttet, det er som regel store unger de fanger, der er ved
at gøre deres første erfaringer.

Mvh
Jørgen