Vinduesnet en gang til, tak
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-08-07 17:55

Dagene går cirka sådan her i sommervarmen:

Jeg:Hvor er Svedske?
Barnet: Hun ligger og sover i katteteltet/stolen/sengen eller på
skrivebordet.
Jeg: Så lukker jeg lige døren til soveværelset/stuen/dit værelse, så vi
kan få luftet ud.

Efter noget tid:
Jeg: Hvor er Svedske?
Barnet: Hun sidder ved glasdøren og kigger ud i gangen, jeg tror gerne
hun vil ud til sin mad.

Vi farer rundt og lukker vinduer og åbner døre...

Jeg: Hvor er Svedske?
Barnet: Hun ligger ... (fortsættes dagen igennem)

Så enden på det bliver, at vi skal have en eller anden form for kattenet
for mindst et og gerne flere vinduer. Det er dannebrogsvinduer med
forsatsruder - og på anden sal. Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på
nettet, men kan ikke finde en løsning.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Anette

Dato : 13-08-07 18:28

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> dannebrogsvinduer med forsatsruder - og på anden sal. Jeg har prøvet
> at kigge lidt rundt på nettet, men kan ikke finde en løsning.

Hej Dikte

Prøv at søge på insektnet f.eks http://www.fluenet.net/
Fast ramme vinduer - det burde kunne holde Svedsken indendøre

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-07 18:35

Benedikte Brisson wrote:
> [...]
> dannebrogsvinduer med forsatsruder - og på anden sal. Jeg har
> prøvet at kigge lidt rundt på nettet, men kan ikke finde en

Man kan få forskellige former for insektnet der er monteret på
rammer. Der er flere af dem der ligesom kører på skinner der kan
monteres foroven og forneden i vinduet, så man køre rammen fra side
til side, alt efter hvilket af vinduerne man vil have stående åbent.
Jeg vil tro at et insektnet er stærkt nok til at holde Sveske inde.
Vi har i hvert fald en ramme (med hængsler som på en dør) med
insektnet for den ene ende af vores udestue, når Mini skal blive
inde om aftenen og natten. Det har virket de sidste mange år efter
hensigten.

Prøv at google på insektnet. Der er mange løsninger. Her er et link
til Idényt's insektnet:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11430

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-08-07 20:07

Benedikte Brisson skrev:

> [...]
> for mindst et og gerne flere vinduer. Det er dannebrogsvinduer med
> forsatsruder - og på anden sal. Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på

Der hvor min fantasi står af, er hvordan man får indarbejdet et kattenet
i forsatsvinduerne. De åbnes indad, mens de yderste åbnes udad.
Hvis man simpelthen fjerner glasset i en forsatsrude og erstatter det
med kattenet - så har jeg kun et lag rude til vinter. Så det går ikke.
Hvis jeg skal have et kattenet på skinner, vil skinnen blokere for, ar
forsatsvinduet kan åbnes. Og så får jeg ikke frisk luft ind alligevel.
Jeg er noget af det mest uhandy'e, man kan forestille sig... måske
sidder der nogle smarte mennesker, der kan forklare mig, hvad jeg så gør.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-08-07 21:07

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> kan forestille sig... måske sidder der nogle smarte mennesker,
> der kan forklare mig, hvad jeg så gør. Venlig hilsen Dikte

Årh ja for pokker. Du havde jo skrevet at du har forsatsvinduer. Det
gik jeg vist let og elegant hen over.

Jeg synes at Winnies forslag lyder ret så fornuftigt. Hvis du så
kunne nøjes med at sætte korte kroge på et par vinduer om vinteren,
så der kan blive luftet lidt ud et par gange om dagen, det ville da
vist være den nemmeste løsning.

Fra : Winnie

Dato : 13-08-07 20:14

"Benedikte Brisson skrev
> [...]
> for mindst et og gerne flere vinduer. Det er dannebrogsvinduer med
> forsatsruder - og på anden sal. Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på

Andre har foreslået insektnet - men hvis katten har tænkt sig at klatre i
det, holder det ikke til det.
Der hvor vi boede før, havde vi på nogle af vinduerne monteret et kraftigt
net - det var lavet af kraftigt rustfrit tråd, svejset sammen i tern ca.
0,5x0,5cm - det kunne holde til en 8 kilos kat, i fuld fart, der lander med
alle fire poter ude og smask - borer sig fast i nettet. En sport der blev
dyrket med glæde - og set udefra så det ret komisk ud - man kunne nemlig
ikke se nettet
Vi havde monteret nettet direkte på vinduesrammen og lavet huller så vi
kunne få en arm i gennem - til hasper osv. Nettet blev købt i Harald
Nyborg - prisen husker jeg ikke, men det var ikke dyrt. Nettet blev i øvrigt
også monteret på en bogreol - et fantastisk klatretræ.
Vi er flyttet og overvejer at lave en slags en løsning ala fortsatsruder -
rammer med net i stedet for glas. Indtil videre nøjes vi med børnesikrede
hasper - ellers åbner Ib dem
Måske kunne du her om sommeren bytte et par af fortsatsruderne ud med et par
rammer af net? Om vinteren står vinduerne jo ikke pivåbne døgnet rundt, der
er det måske nemmere at holde øje med katten?

- Winnie

Fra : Siri

Dato : 14-08-07 18:37

> [...]
> for mindst et og gerne flere vinduer. Det er dannebrogsvinduer med
> forsatsruder - og på anden sal. Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på

Selv har jeg klaret den med et net købt i Maxizoo (mrk Karlie) plus
kroge samt en ven med boremaskine - det var til at lave en endnu
grundigere perser-sikring af altanen.
Jeg har prøvet at anmelde det under Produkter et par gange, men det går
ikke igennem.
Det er sikkert ikke nok, hvis man har siameser-ivrige misser, men katte
af dovendyrs-slagsen er sikret mod pludselige impulser a la 'nøjh, en
fugl, haps'.
Jeg lader mig fortælle, at Silvan bl a fremstiller rammer efter mål med
net i - insektnet eller hønse/kyllinge-net ved jeg ikke, men det er
aktuelt, fordi Jason nu er flyttet i et tre-etagers hjem, hvor eneste
seriøse problem er en ofte åben kælderdør - der dog går ud til en have,
der snarest bliver sikret i de sidste måske-smuthuller.
P t bliver han dog på de to øverste etager, og er lige akkurat ude fra
under sofaen i dag.
Mere under update.....
Med venlig hilsen
Siri