Montering af Heki 2 tagluge
Fra : Torben Olsen

Dato : 13-08-07 16:13

Jeg har en Wilk Stern fra 1999 med en alm. 40x40 tagluge midt på vognen som
jeg kunne tænke mig at udskifte med en Heki 2 tagluge. Er der nogen i
gruppen som har erfaring med udskiftning/montering af Heki 2 tagluger, er
det noget jeg selv kan foretage (er håndværker og kan godt håndtere værktøj
m.m.), eller skal der fagfolk til. Jeg tænker på om der er noget der skal
tages forebehold til inden man skærer et større hul, og om der burde være
problemer med tætning af lugen.
Mvh. Torben.

Fra : Kim Olsen

Dato : 13-08-07 19:19

> [...]
> der skal tages forebehold til inden man skærer et større hul, og om der
> burde være problemer med tætning af lugen.
Hej Torben

Jeg har ikke specielt erfaring med HEKI, men har da prøvet at montere en
ekstra 60x60 tagluge på min Knaus Azur.
Det var der ikke mange ben i, men man måler da lige et par gange ekstra,
inden stiksaven sættes i.
Jeg havde indvendigt boret et 50mm hul i midten, for at orientere mig mht.
afstivninger. Der var kun en enkelt, der kom på tværs, så jeg lavede bare
en træramme på 60x60, og fastmonterede afstivningen på begge sider af denne.
Tætning klarede jeg med butylgummi, og det har holdt 100% tæt siden.

Kim Olsen

Fra : Jens

Dato : 13-08-07 20:19

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne.
> Tætning klarede jeg med butylgummi, og det har holdt 100% tæt siden.

Har hørt fra en forhandler at de bare saver hullet - afstivningerne saver de
over hvis de møder sådan en. Eventuelle ledninger forlænges med kronemuffer
og trækkes rundt i kanten. De har angiveligt ingen tegninger over hvor
træstiverne sidder. Ideen med at lave en træramme lyder da godt, hvordan fik
du den "ind i taget" ??

Mvh
Jens

Fra : Kim Olsen

Dato : 13-08-07 21:24

Ideen med at lave en træramme lyder da godt, hvordan fik
> du den "ind i taget" ??
>
> Mvh
> Jens

Hej Jens

Det var faktisk meget nemmere end jeg havde forestillet mig. Jeg samlede den
i to dele, og monterede metalvinkler på den ene. Så kunne jeg nemt putte den
ind, og samle de to halvdele på stedet. De oversavede afstivninger, fik så
bare et par skruer ind i rammen, og er garanteret lige så stabile som før.
Det er selvfølgelig vigtigt at montere rammen, så presset fra afstivningen
presser på de to "lange" sider i rammen, så ikke det er skruerne der skal
bære en evt. belastning.

Kim Olsen

Fra : Torben Olsen

Dato : 14-08-07 19:46

OK, tak for svarene, jeg tror godt jeg at montere lugen selv, lyder som en
god ide med at lave en ramme dertil.

Mvh.
Torben