Så kom dagen...
Fra : Jesper Laursen

Dato : 12-08-07 07:07

Jævnfør min tidligere tråd ang. foder til ny hvalp, så har vi nu fået
hvalpen hjem. De første par dage vil jeg/vi da lige dele med jer.

Vi hentede ham i fredags og havde forberedt det helt store arsenal til
køresyge. Dette var dog ikke tilfældet og turen på 2 timer foregik uden
problemer. (dog med pauser hver halve time).
Vi tog til dyrlægen og fik ham vaccineret inden hjemkomsten, da han skal
luftes, hvor andre hunde går.
Vi har købt Oliver's hvalpefoder og han fik en portion ved ankomst og det
gled da temmelig hurtigt ned. Han har ikke vist symptomer på mavekneb, trods
det at han tilsyneladende ikke fik "kvalitetsfoder" ved moren.

Cairn-terrieren Rufus, som han hedder, er en ilter lille herre. Allerede nu
begynder han at have sin egen mening om tingene. Han er allerede selektiv
mht. hvor og på hvad, han vil gå. Der skal lokkes lidt for at få ham til at
gå på et fortov for at nå ned på et græsareal. Sjovt nok er der ingen
problemer, når han skal samme vej hjem. :)

Vores oplevelser (som 1.gangs hundeejere) er indtil nu meget positive. Han
er utrolig lærenem. Lystrer til dels navn og har også lært at tisse + moms,
når han skal ud at gå. Der har dog været et par smuttere. Hér nummer 2 nat
var der dog kun tisset en enkelt gang.
De 2 første nætter har han sovet i en kurv ved siden af sengen. Jeg har
samtidig placeret en af mine trøjer i kurven hos ham. Han har været helt
rolig og ikke hylet eller noget.

Alt ialt har de første 2 dage stort set kun været positive.

Mht. soveplads er det ikke intentionen, at han skal sove i soveværelset. Nu
efter 2 nætter vil jeg mene, at det er tid til at flytte hans kurv ud, hvor
han skal sove.
Hvordan vil I anbefale, at jeg gør dette? Skal jeg flytte kurven et stykke
hver dag ved sengetid og så at den til sidst står på sin plads? Andre
forslag?

Vi modtager da også gerne andre gode lille fif, som gruppen har erfaringer
med.

PS. Hvor er det bare superskønt at komme tidligt op i sin ferie. :)

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : lh

Dato : 12-08-07 07:45

"Jesper Laursen" <jesper.laursen@FJERNitFjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med.
>
> PS. Hvor er det bare superskønt at komme tidligt op i sin ferie. :)

Jeg fik selv en hundehvalp i marts, så jeg kender til det hele. Og ja det er
rigtig dejligt med sådan en lille fyr - og tillykke med ham og at det går
så godt.
Jeg tror allerede du har gjort en "lille" fejl, ved at lade ham sove i
soveværelset hvor du/I er, hvis han ikke skal fortsætte med det. Min ligger
i soveværelset på en stor hundepude og det har hun gjort fra dag 1. Der har
aldrig været en eneste søvnløs nat pga. hende. Hun er tryg og det er jeres
også ved at være i jeres nærhed.
Jeg mener at huske at skal de ikke være i soveværelset, så skal man selv
rykke ud af rummet den første tid og sove der hvor hunden skal sove. Jeg kan
ikke huske hvordan og hvor længe man skal gøre, men det ved jeg andre
herinde ved!

Mvh
lh

Fra : Jesper Laursen

Dato : 12-08-07 08:32

"lh" <com@comhere.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg tror allerede du har gjort en "lille" fejl, ved at lade ham sove i
> soveværelset hvor du/I er, hvis han ikke skal fortsætte med det.

Ja, det var også vores tanke. Vi spurgte dyrlægen, da han var inde og få sit
helbredstjek. Dyrlægen sagde, at der ikke var nogle problemer i det, så det
satser vi på. :)

> [...]
> kan ikke huske hvordan og hvor længe man skal gøre, men det ved jeg andre

Rufus virker også allerede utrolig tryg hos os.

Fra : Søren LH

Dato : 12-08-07 10:40

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan ikke huske hvordan og hvor længe man skal gøre, men det ved jeg andre

Det skal I ikke gøre til et stort problem. Hvis I finder ud af at hunden
ikke mere skal sove i soveværelset, så indfører I bare det - altså sætter et
babygitter i døren når I skal sove. Det er der ikke det store problem i. Kun
kan man selvfølgelig ikke tillade at sove i soveværelset én dag, og næste
dag skælde ud over at den er der, men det kan man vel heller ikke finde på.

Dog vil jeg faktisk mene at det ville være en god ide relativt tidligt at
vænne hunden til at det kan forekomme at den ikke har adgang til
soveværelset når der skal soves. Så kan hunden sove alene, hvis det skulle
være aktuelt en dag af den ene eller anden grund. Men hunden skal
selvfølgelig først kunne være alene generelt.

Mvh
Søren

Mvh
Søren

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 12-08-07 11:15

On 12 Aug., 08:07, "Jesper Laursen" <jesper.laur...@FJERNitFjern.dk>
wrote:

> [...]
> Hvordan vil I anbefale, at jeg gør dette? Skal jeg flytte kurven et stykke
> hver dag ved sengetid og så at den til sidst står på sin plads? Andre
Hej Jesper.

Vi gjorde det samme som dig da vi fik vores to hunde og de var 8 uger.
Lidt efter lidt flyttede vi kurven ud til det sted hvor den skal
være
En metode vi fik anbefalet til hvalpetræning

Mvh Fru Larsen.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 12-08-07 16:57

wrote:

> [...]

Lidt efter lidt flyttede vi kurven ud til det sted hvor den skal
være
En metode vi fik anbefalet til hvalpetræning

Det lyder bare supergodt.
Han er simpelthen så rart et væsen. Det KAN være et problem at afvise ham,
når han sidder der og småhyler lidt og kigger på dig med sine hundeøjne. :)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 12-08-07 19:10

On 12 Aug., 17:56, "Jesper Laursen" <jesper.laur...@FJERNitFjern.dk>
wrote:

> Det lyder bare supergodt.
> Han er simpelthen så rart et væsen. Det KAN være et problem at afvise ham,
> når han sidder der og småhyler lidt og kigger på dig med sine hundeøjne. :)

Ja de der "hundeøjne" og "småhyl" kan gøre enhver blød, men pas nu på
det kan hævne sig når han bliver større hvis I bøjer for meget af

Mvh Fru Larsen.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 12-08-07 20:51

wrote:

> [...]

Ja de der "hundeøjne" og "småhyl" kan gøre enhver blød, men pas nu på
det kan hævne sig når han bliver større hvis I bøjer for meget af

Vi har faktisk ikke bøjet af en eneste gang. Men for søren det er svært...
hehe

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 12-08-07 21:47

On 12 Aug., 21:51, "Jesper Laursen" <jesper.laur...@FJERNitFjern.dk>
wrote:

> Vi har faktisk ikke bøjet af en eneste gang. Men for søren det er svært...
> hehe

JAAAAA )

Mvh Fru Larsen

Fra : Rasmus

Dato : 13-08-07 08:05

"Jesper Laursen" <jesper.laursen@FJERNitFjern.dk> wrote in

> [...]
> erfaringer med.
>
> PS. Hvor er det bare superskønt at komme tidligt op i sin ferie. :)

tillykke med den lille!
Som andre skriver, vil jeg også anbefale at du flytter kurven lidt ad
gangen. Så bliver det en glidende overgang, og hvalpen bliver ikke så
forvirret/fustreret, over at skulle sove et nyt sted.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 13-08-07 10:40

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gangen. Så bliver det en glidende overgang, og hvalpen bliver ikke så
> forvirret/fustreret, over at skulle sove et nyt sted.

Tak skal du have!

Ja vi er utrolig glade for ham. Han er allerede blevet en rigtig lille
vildbasse, så vi er overbeviste om, at han er ved at falde godt til. I nat
flyttede jeg kurven næsten hen til døren i soveværelset. Han lagde sig til
at sove i kurven, men til men til morgen lå han under sengen og sov. Han
havde lige været en tur i køkkenet og tisse en lille tår. :)

I nat vil jeg prøve at flytte kurven yderligere. Næste skridt bliver nok at
prøve at lukke døren til soveværelset.

Fra : Winnie

Dato : 13-08-07 11:08

"Jesper Laursen" skrev

> [...]
> havde lige været en tur i køkkenet og tisse en lille tår. :)
>
> I nat vil jeg prøve at flytte kurven yderligere. Næste skridt bliver nok

Personligt er jeg ikke tilhænger af at man udelukker en alenehund fra sin
flok - heller ikke om natten, men det er jo en smagssag Er der flere
hunde, vil jeg mene det er en anden snak - alt efter hvilken relation man
ønsker til sine dyr. At ligge og sove sammen, er også en del af det at
knytte sig til hinanden. En cairn terrier er såmænd selvstændig nok af natur

Er der en særlig grund til at han ikke må sove i sin kurv i soveværelset?

Mht. til den lukkede dør - har du mulighed for at sætte et gitter op i
stedet? Så kan han stadig høre og se Jer.

- Winnie, der har en kæmpe seng, så der er plads til alle

Fra : Jesper Laursen

Dato : 13-08-07 12:02

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> natur
> Er der en særlig grund til at han ikke må sove i sin kurv i soveværelset?

Nej egentlig ikke nogen speciel grund til det. Det er bare mig, der ikke
mener, at dyr (udover støvmider) hører til i soveværelset. :)

> Mht. til den lukkede dør - har du mulighed for at sætte et gitter op i
> stedet? Så kan han stadig høre og se Jer.

Jeg må ud og se om jeg kan finde en form for gitter et sted. Ideen er rigtig
god, synes jeg.

> - Winnie, der har en kæmpe seng, så der er plads til alle

I min seng er der kun plads til kæresten, mig selv og knægten når han vågner
om natten indimellem. :)

Fra : Hm

Dato : 13-08-07 12:34

> "Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i meddelelsen
>
> I min seng er der kun plads til kæresten, mig selv og knægten når han
> vågner om natten indimellem. :)

hej Jesper
Så må du jo ud og købe en større seng, nu når I har fået et nyt familie
medlem

Nå, Ikke

Kan det dog gøre noget at den lille ny gerne vil ligge i sin kurv i
soveværelset, husk på den er lige taget fra sin flok og skal til at indordne
sig i en ny og derfor føler den sig tryk der hvor I er.

Syntes at det er ok at I ikke vil have den i sengen.

En Cairn er en selvstændig hund, og hvis den så ikke får en tæt tilknytning,
ja, så går den sine egne veje. (måske en dårlig formulering)

Hanne/ som har lavet en "tilbygning" til sin seng så hunden også kan være
der

Fra : lh

Dato : 13-08-07 13:11

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hanne/ som har lavet en "tilbygning" til sin seng så hunden også kan være

'
Jeg kan ikke være mere enig med Hanne. Jeg går til træning sammen med to
cairn terrier, og sikke en forskel på de to. Og det er helt tydeligt hvem
der ejer hvem. Den ene har haft sådan en før, og har bare styr på det lille
væsen og en særdeles god kontakt til sin lille hund. Den anden er hos
førstegangs ejere at sådan en lille fyr og hunde i det hele taget. Den hund
lukker ørerne totalt og går sine egne veje.
Lad det lille væsen sove i sin kurv i jeres soveværelse - gør det noget? Kan
godt forstå I ikke vil have den i sengen trods alt, men den føler tryghed
ved at være hos jer.
Min egen sover selv på sin store pude i soveværelset. Hun må såmænd da gerne
sove med hvis hun vil det, men det vil hun så ikke da hun får det for varmt.
Men jeg har en tryg hund nu på snart 8 mrd. Ingen problemer med at være
alene hjemme og ingen problemer med ellers at sove alene når "mor" er væk.
Jeg tror på at den nære kontakt min hund har sammen med mig når vi er hjemme
og hun kommer meget med mig generelt, gør også at jeg har en tryg hund der
godt kan finde ud af at være alene og vide mor kommer hjem igen. Skal dog
siges at hun er sammen med 5 perserkatte så helt alene føler hun sig nok
ikke.

lh

Fra : Winnie

Dato : 13-08-07 13:11

"Hm" skrev
> [...]
>
> En Cairn er en selvstændig hund, og hvis den så ikke får en tæt
> tilknytning, ja, så går den sine egne veje. (måske en dårlig formulering)

Absolut enig!
Blot skal man vide, at tager man sådan en dominerende bandit op i sengen,
skal man passe på at den ikke tror den skal bestemme over dens plads - den
vil helt sikkert prøve Vi har gjort et stort nummer ud af at rumsterer
rundt og flytte på hundene, så det er os der bestemmer hvor de ligger og
ikke omvendt. Og gud nåde trøste den hund der mumler et eller andet
Tvangsputning er blevet dyrket en hel del
Det problem undgår man selvfølgelig med en hundekurv.

> Hanne/ som har lavet en "tilbygning" til sin seng så hunden også kan være
> der

Smart Da vi fik hund nummer 2, blev der indkøbt en king-size seng, så
der stadig var plads til et par 8 kilos katte og en revne til kæresten og
mig - der blev alligevel for trangt i en 1½ mands

- Winnie

Fra : Winnie

Dato : 13-08-07 13:00

"Jesper Laursen" skrev
> "Winnie" skrev i>>
>
> Nej egentlig ikke nogen speciel grund til det. Det er bare mig, der ikke
> mener, at dyr (udover støvmider) hører til i soveværelset. :)

Sikke noget pjat På samme måde som støvmider, er hunden et flokdyr

> Jeg må ud og se om jeg kan finde en form for gitter et sted. Ideen er
> rigtig god, synes jeg.

Måske et brugt "børnehegn" (har ikke børn og ved ikke lige hvad det hedder,
men sådan et man kan sætte foran trappen osv og forsyn det i starten
med lidt hønsetråd så vovse ikke smutter mellem tremmerne.
Når vi har hvalpe, sætter vi en hjemmebygget tråddør i døren ind til tæven -
så er alle med, men hun er i fred alligevel. Det kunne være en mulighed -
koster ikke dyrt og kræver ikke de store talenter

> I min seng er der kun plads til kæresten, mig selv og knægten når han
> vågner om natten indimellem. :)

Fair nok

- Winnie, der også holder støvmider

Fra : lh

Dato : 13-08-07 13:12

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tæven - så er alle med, men hun er i fred alligevel. Det kunne være en
> mulighed - koster ikke dyrt og kræver ikke de store talenter

Man kan købe et børnegitter i et hvert byggemarked f.eks.

lh