Børn og gourment restaurant ??
Fra : tofran

Dato : 11-08-07 09:00

Hej,

Vi har lige fået indbydelse til en fødselsdag på Jan Hurtigkarls
restaurant i Ålsgaard. Er der nogen som har været der med børn og har
de noget mad for børn eller er "børn ikke velkommen" ?? ( Vi har selv
en på et barn på henholdsvis ½ år og 3 år) nu har vi selv mad med til
den ½ årige

Grunden til jeg spørger er at vi ikke vil ødelægge aften for andre
hvis børn alligevel ikke er velkommen eller de ikke har noget til dem,
da jeg ikke tror min 3 årige kan indtage den store gourment menu. Så
vil vi heller melde fra i tide, men det er nu synd når man er i
familie og nu får en gourment middag serveret. Siden vi har fået
småbørn har vi holdt os væk fra "velrenommeret" restauranter, da vi
ved et besøg har været ud for at vi blev afvist pga. et barn.

Er der iøvrigt erfaringer med gourment restauranter som tager godt
imod selv "småfolk" ??

Mvh
Tom Frank

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-08-07 09:45

tofran <tofran@gmail.com> wrote in news:1186819182.685175.72640
@o61g2000hsh.googlegroups.com:

> Vi har lige fået indbydelse til en fødselsdag på Jan Hurtigkarls
> restaurant i Ålsgaard. Er der nogen som har været der med børn og har
> de noget mad for børn eller er "børn ikke velkommen" ??

Der kan være mange individuelle overvejelser. Restauranten ved det bedst:

Telefon 49 70 90 03
mail info@hurtigkarl.dk

Fra : Janner

Dato : 11-08-07 12:23

"tofran" <tofran@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Ja jeg bliver sgu sur hvis jeg går på "rigtig restaurant" og der er en ny
modens familie med en eller flere åndsvage skrig unger.

Du ved bedst selv om dine børn er som ovenstående eller de faktisk kan sidde
ordentligt uden at forstyre og ødelægge de andres oplevelser.

Men fatter ikke hvorfor du vil have børnene med??? og da slet ikke melde fra
?? Nej du lad børnene bestemme ALT sådan er udviklingen.

/Jan

Fra : Ralph

Dato : 11-08-07 22:12

"Janner" <not_valid@not_valid> skrev i en meddelelse

> Men fatter ikke hvorfor du vil have børnene med??? og da slet ikke melde
> fra ?? Nej du lad børnene bestemme ALT sådan er udviklingen.

Du misforstår vist, Tom skriver NETOP at de måske skal sige fra, hvor meget
kan en ½ årig bestemme, og hvilken 3 årig ville ikke elske at få købepizza
og Garfield på DVD-en sammen med Bedste.

Dette giver vist svar til begge - JEG synes at børn under 10år på restaurant
hører hjemme i flg.:

1. servering på under 10-15 minutter
2. børnemenuer på kortet
3. ferie hvor det er eneste spisemulighed
4. steder der reklamerer med familierestaurant

Hvis man er i tvivl og skal spørge så lad være - for at være lidt grov, så
er det det samme med rygning, ingen askebæger/rygning tilladt-mærke, så LAD
VÆRE.

--
Ralph

Fra : -= JF =-

Dato : 11-08-07 23:05

Ralph skrev:

> er det det samme med rygning, ingen askebæger/rygning tilladt-mærke, så LAD
> VÆRE.

Be' om et askebæger!

--
Mvh. John

Fra : Ralph

Dato : 12-08-07 00:14

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse
> Be' om et askebæger!

Det er DIN løsning, men JEG spiser IKKE steder der ikke tydeligt har
markeret mindst opdeling mellem ryger/ikke ryger. Forstår du ikke et hint,
INTET askebæger = INGEN rygning.

Det er sikkert heller ikke så mange pølsevogne der taber på mig, jeg rejser
da kun 150 dage om året, og lægger vel en halvtredser hvert sted - de 7.500
kan de da sikkert sagtens finde hos deres rygerkunder, for JEG er da
GARANTERET den eneste der har det sådan - eller?

--
Ralph

--
Ryger Ralph

Fra : -= JF =-

Dato : 12-08-07 08:10

Ralph skrev:

> Det er DIN løsning, men JEG spiser IKKE steder der ikke tydeligt har
> markeret mindst opdeling mellem ryger/ikke ryger. Forstår du ikke et hint,
> INTET askebæger = INGEN rygning.

Jeg er ikkeryger, så nej - det er ikke min løsning!
Jeg er bare ikke fanatiker, og opfører mig som en hysterisk kælling ved
synet af en 20-stks.

--
Mvh. John

Fra : Søren

Dato : 11-08-07 14:53

> [...]
>ved et besøg har været ud for at vi blev afvist pga. et barn.
>
>Er der iøvrigt erfaringer med gourment restauranter som tager godt

Hvis jeg skulle ud og spise hos Hurtigkarl, gad jeg ikke have mine unger
med - ligemeget hvor gamle de er!
Jeg ville bestemt heller ikke høre på andres snottede unger.
En middag på en gourmet restaurant er en total oplevelse, og til den hører
slet ikke børn!

1. Skaf en baby-sitter
2. Lej et par film til ungerne og sitteren
3. Ta' på restaurant
4. Ha' en god og hyggelig aften.

Søren

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-08-07 16:33

Søren <leaveme@alone.dk> wrote:

> [...]
> slet ikke børn!
>
> 1. Skaf en baby-sitter
> 2. Lej et par film til ungerne og sitteren

Har du andre, sådan 'totaloplevelser' hvor dine børn slet ikke hører
til? (bortset fra god sex)
Erling

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-08-07 16:49

"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du andre, sådan 'totaloplevelser' hvor dine børn slet ikke hører
> til? (bortset fra god sex)
> Erling

Er vi spydige?
Jeg kan ihvertfald godt undvære at høre på folks vilde og uopdragne unger
der løber rundt og larmer i hele restaurenten.

Steen

Fra : Hauge

Dato : 11-08-07 16:51

Steen Jakobsen wrote:
> Jeg kan ihvertfald godt undvære at høre på folks vilde og uopdragne
> unger der løber rundt og larmer i hele restaurenten.

Dvs. at børn der opfører sig som børn, er updragne? Gudfader hvor en
idiotisk holdning.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-07 16:58

In news:46bddad9$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:

> Dvs. at børn der opfører sig som børn, er updragne? Gudfader hvor en
> idiotisk holdning.

Børn er i vore dage generelt voldsomt uopdragne, når de befinder sig i det
offentlige rum. Det skyldes typisk, at der sidder nogle konfliktsky
forældre, der kalder det en idiotisk holdning, når andre mennesker forventer
hensyntagen - også fra børnenes side.

Jeg ville også have mig frabedt små børn til en fødselsdagsmiddag på en
gourmet-restaurant. Jeg kunne ikke drømme om at udsætte mine egne børn for
sådan et sted. De har langt mere glæde af at blive passet af
bedsteforældrene/babysitter i den slags situationer. At slæbe små børn med
sådanne steder er udtryk for total mangel på respekt for andre mennesker og
ikke mindst for børnene selv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 11-08-07 17:43

"Jens Bruun" wrote:

>At slæbe små børn med
>sådanne steder er udtryk for total mangel på respekt for andre mennesker og
>ikke mindst for børnene selv.

Vel talt!

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 11-08-07 21:17

> [...]

> sådanne steder er udtryk for total mangel på respekt for andre mennesker

Jeg er også enig, omend det selvfølgelig kommer an på børnene. Og på
restauranten, selvfølgelig. Men børn vil overhovedet ikke kunne værdsætte en
middag hos Hurtigkarl,det vil da være synd og skam, og i øvrig også spild af
penge.

/P

Fra : Hauge

Dato : 11-08-07 21:32

Peter Westh wrote:
> Men børn vil overhovedet ikke kunne
> værdsætte en middag hos Hurtigkarl,det vil da være synd og skam, og i
> øvrig også spild af penge.

Nejda, de skal kun have røde pølser og fritter... Hvilket jo er normalen nu
om dage..

/Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 11-08-07 22:48

> Nejda, de skal kun have røde pølser og fritter... Hvilket jo er normalen
> nu om dage..

Det var nu ikke det jeg mente - børn skal også med ud at spise, og også på
steder med ordentlig mad, hvis rammerne ellers tillader det. Jeg mener også
at børn har godt af at lære at begå sig fremmede steder. Men en restaurant
som Hurtigkarls er noget helt andet end bare ordentlig mad; det er
avantgarde. Jeg mener, menuen (med afrikansk tema) byder i øjeblikket på
bagt yams, chili-is og sauce lavet på olie fra agern, der har været spist og
skidt ud igen af en ged. Det svarer til at invitere sine femårige ud og høre
tolvtonemusik, det giver ikke så meget mening.

/P

Fra : Hauge

Dato : 11-08-07 22:55

Hej
Peter Westh wrote:
> Det var nu ikke det jeg mente - børn skal også med ud at spise, og
> også på steder med ordentlig mad, hvis rammerne ellers tillader det.

Ok, så er vi enige. Ting kan jo på skrift opfattes meget firkantet

> Det svarer til at invitere sine femårige ud og høre
> tolvtonemusik, det giver ikke så meget mening.

Ava? Der tror jeg du tabte mig, jeg ved ikke helt hvad tolvtonemusik er..
Men ok, det er jo sandsynligvis ikke noget der hører her til gruppen..

Mvh Hauge

Fra : Peter Westh

Dato : 12-08-07 07:36

> Ava? Der tror jeg du tabte mig, jeg ved ikke helt hvad tolvtonemusik er..
> Men ok, det er jo sandsynligvis ikke noget der hører her til gruppen..

Nåh okay, meningen var blot as sammenligne molekylær gastronomi a la den
Hurtigkarl og co prakisere, med den mest avantgardistiske, mærkelige og
larmende musik jeg lige kunne komme på. En bedre sammenligning havde måske
været, at at invitere sine børn ind og se fransk film. Di forstår nok hvor
jeg vil hen.

/P

Fra : Ralph

Dato : 11-08-07 22:13

> bedsteforældrene/babysitter i den slags situationer. At slæbe små børn med
> sådanne steder er udtryk for total mangel på respekt for andre mennesker
> og ikke mindst for børnene selv.

JEPS.

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 11-08-07 22:25

> Dvs. at børn der opfører sig som børn, er updragne? Gudfader hvor en
> idiotisk holdning.

Næh, det er der vist ingen der siger, det JEG mener (og vist en del andre)
er at børn skal opføre sig som børn, det er bare forældrene der bestemmer
HVOR.
Og en restaurant i Jan Hurtiggkarls klasse er IKKE det rette sted

Et eksempel fra idag, jeg var på udstilling hvor der var en masse maskiner
til landbruget, store og små maskiner, maskiner der havde spidse metalpinde,
lastbiler med læsserampe så kunderne kunne gå op i lastbilen for at kigge
(vel 15-20 graders stigning) og en lille bane med små el-gocarts til
børnene, en fem-seks-årig dreng havde fået at vide at han måtte køre på
banen og ingen andre steder, han starter så med at køre ud bagved en lastbil
der bakker, jeg hiver ham væk og siger han skal køre over på banen, 5
minutter senere kører han op bag i førnævnte lastbilrampe, og kommer
selvfølgelig baglæns ud uden styr på noget som helst, bakker ind i en
halmrive der heldigvis havde tænderne på den modsatte side. Igen var jeg den
eneste voksen der reagerer, løfter ham op fra go-carten spørger om han er
kommet til skade, det er han ikke, så siger jeg at det er SLUT nu. Faderen
kommer 20 sekunder senere og siger undskyld til lastbilejeren - det HAVDE
nok været smartere at holde øje med ungen, og hvis man IKKE kan DET, så lad
ham blive hjemme.

Jo, børn må gerne opføre sig som børn, men voksne bestemmer HVOR.

--
Ralph

Fra : Hauge

Dato : 11-08-07 22:30

Ralph wrote:
> Jo, børn må gerne opføre sig som børn, men voksne bestemmer HVOR.

Enig, men det gør ikke børn uopdragne.. Det gør at forældrene er det..

/Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-08-07 21:36

On Sat, 11 Aug 2007 22:31:47 +0200
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Nejda, de skal kun have røde pølser og fritter... Hvilket jo er
> normalen nu om dage..

De ville i hvert fald i 99% af tilfældene hellere have en happymeal fra
McDø end en af de fine retter fra hurtigkarl. Så hvorfor bruge 1600kr
på en menu til dem når 55kr kan klare det samme. De har alligevel ikke
forståelse for den smagssnopperi der skal til for at kunne nyde
helheden af en sådan middag fuldt ud.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-08-07 21:46

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> på en menu til dem når 55kr kan klare det samme. De har alligevel ikke
> forståelse for den smagssnopperi der skal til for at kunne nyde

....... nej, og hvis de ikke får lov lærer de det ikke.
mvh
erling

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-07 09:50

In news:1i2pduq.1mc9caoer9jryN%eh-dh@mail.dk,
Erling Hansen <eh-dh@mail.dk> typed:

> ...... nej, og hvis de ikke får lov lærer de det ikke.

Det ville da være fuldstændigt tåbeligt at begynde at "oplære" små børn til
at spise gourmet-mad alene af den grund, at deres smagsløg slet ikke er
udviklede. Mange smagsnuancer kan først opleves langt op i teenagealderen,
og små børn vil givet slet ikke bryde sig om "voksen" gourmetmad, hvis de
overhovedet kan smage kvaliteterne i den.

Men derfor kan man selvfølgelig godt lære sine børn at spise kvalitetsmad i
stedet for fast food.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-08-07 21:57

On Sat, 11 Aug 2007 22:46:14 +0200
eh-dh@mail.dk (Erling Hansen) wrote:

> ...... nej, og hvis de ikke får lov lærer de det ikke.

Der er andre og bedre måder at lære det på. Folk kan jo starte med at
servere ordentlig mad for dem hjemme. Sørge for at de får serveret
ordentlig mad i børnhaven og folkeskolen og generelt gøre en større
indsats for at de ikke propper alt det lort i munden.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-08-07 22:25

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in news:20070811225651.0941d853@laptopia:

> [...]
> ordentlig mad i børnhaven og folkeskolen og generelt gøre en større
> indsats for at de ikke propper alt det lort i munden.

Jeg vil æde en 486DX CPU på at du ikke har børn

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 15-08-07 10:11

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

> [...]
større
>indsats for at de ikke propper alt det lort i munden.

Mærkeligt surt opstød.

Mine børn får - ganske som de fleste andre jeg kender - ganske
sund og normal mad hjemme og i madpakken. De er så godt som
aldrig på McD eller Burper King. Når vi er på restaurant er de
med, med mindre det er dyr gourmet som de ikke får nogen glæde
af, og som kræver mange timer ved bordet. De får ikke lov at
løbe rundt mellem bordene, til gengæld vil jeg heller ikke kræve
at de sidder stille i 4 timer.

Men restauranterne burde opdrages til at tilbyde en sundere
børnemenu - jeg er dødtræt af at man kun kan vælge pøller,
burgere eller frikadeller til børnene.

Vh. JIB

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-07 11:26

In news:11871694200.482352528453195@dtext.news.tele.dk,
Jørn Ibsen (slet 7C0PY) <j.ibsen@7C0PYiteration.dk> typed:

> Men restauranterne burde opdrages til at tilbyde en sundere
> børnemenu - jeg er dødtræt af at man kun kan vælge pøller,
> burgere eller frikadeller til børnene.

Enig, men heldigvis tilbyder nogle restauranter børneudgaver af deres
voksenmenu, dvs. mindre portioner og halv pris eller derunder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erling Hansen

Dato : 15-08-07 18:37

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Enig, men heldigvis tilbyder nogle restauranter børneudgaver af deres
> voksenmenu, dvs. mindre portioner og halv pris eller derunder.

Restauranterne kunne slippe meget lettere om ved det, hvis de var lidt
venligere mod børnene.
Mindes stadig med fryd da vi efter en lang tur over alperne nåede frem
til den sydlige ende af Garda søen. Sultne som ulve entrede vi en
restaurant med vores 3 børn, 5, 7 og 8 år.
Som regel betaler det sig rigtig godt i Italien at spørge tjeneren hvad
han har, der er rigtig godt den dag. Som sagt så gjort. Svaret lød: Vi
har nogle skønne friskfangede ørreder fra søen, grillet og med godt
grønt. Den 8-årige og forældrene var svært fristede af de omtalte
ørreder, men var ret så usikre på hvordan de to små ville klare benene.
"No problem", var tjenerens svar. Så tog han en stol fra et ledigt bord
og anbragte for bordenden ved de to små. "I'll show them how to eat
trout", sagde han, og ganske rigtigt, da maden kom fra køkkenet slog han
sig ned og gav de to små et helt vidunderligt kursus i at undgå de små
ben i en grillet ørred.
Fra den dag spiste de lige så gladeligt ferskvandsfisk som vi andre.
Mvh
Erling

Fra : HBP

Dato : 15-08-07 10:15

[...]

Hej tofran
Et simpelt spørgsmål... Er børnene inviteret med på indbydelse??? Ellers
ville ja da godt nok tage hensyn til dem der invitere...

Mvh Heidi

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-08-07 20:01

> [...]

> ved et besøg har været ud for at vi blev afvist pga. et barn.
>
> Er der iøvrigt erfaringer med gourment restauranter som tager godt

Har ikke selv spist hos Jan Hurtigkarl, men mon ikke det er en meget
lækker madoplevelse ?

Jeg mener ikke at man skal tage børn med ud at spise på en restaurant,
hvor det publikum, som kommer dér nok forventer en hyggelig, romantisk
og "voksen" oplevelse.

Langt de fleste børn kan jo slet ikke lide den mad som serveres på en
gourmetrestaurant !?

Personligt ville jeg blive sur, hvis jeg havde glædet mig i flere uger
til en helt særlig madoplevelse sammen med min kæreste og så sidder der
en familie med småbørn og kører McDonalds stemningen af.

Hvorfor ikke bare have en voksenaften med de oplevelser det nu indebærer
og så parkere børnene et praktisk sted ?

Jeg tror ikke at konstallationen gourmetrestautanter og småbørn
velkommen findes.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/