Læger og humanisme
Fra : dktekno

Dato : 10-08-07 15:37

Kan læger gå ind for dødsstraf?
Er der psykologer, der går ind for dødsstraf?

Kan læger være onde? Dvs. kan læger være sadister, og slå folk ihjel? Hvad
med psykologer? Kunne psykologer finde på det samme?

Er alle læger og psykologer humanister, med humanistisk menneskesyn, som
anser individets velvære for at være det vigtigste? Kunne en læge eller
psykolog nogensinde finde på at mishandle en patient eller klient med vilje,
og velvidende at det ikke er en del af nogen behandling til gavn for
patienten eller klienten, men alene for at tilfredsstille sig selv?

Hvad mener læger og psykologer om penge og behandling?
Bortset fra, at de af økonomiske grunde, for at de selv kan overleve, må
afvise patienter eller klienter der ikke kan betale (for ellers vil alle jo
komme rendene og kræve gratis behandling hvilket medfører at lægen og
psykologen bliver fattige og ikke kan få mad på bordet), har de så andre
årsager til at afvise patienter og klienter der ikke kan betale?

Hvis vi nu levede i et hypotetisk samfund, hvor der ingen penge er, og alle
arbejder gratis, og alle får alting gratis, og alle arbejder det de har lyst
til, og kun med det de har lyst til at arbejde med, hvor stor en andel af de
nuværende læger og psykologer i vores pengesamfund vil der så være der
vælger at være læge eller psykolog i idealsamfundet?

Når jeg fortæller min læge om nogle af mine problemer, og han eller hun
undersøger mig, gør han eller hun det så kun fordi han eller hun får penge
for det? Eller tager de kun penge for behandlingen fordi de jo skal
overleve, og deres primære årsag til at de vil behandle mig, fordi de synes
de vil gøre mig en tjeneste?

Slutteligt vil jeg spørge om følgende:

Kan psykologer få et raserianfald?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-08-07 23:25

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan læger gå ind for dødsstraf?

Som grundholdning... Ja hvorfor ikke.

> Er der psykologer, der går ind for dødsstraf?

Ja det må jo gælde for sådanne, også.

> Kan læger være onde? Dvs. kan læger være sadister, og slå folk ihjel? Hvad

Ja det er jo ikke så længe siden, England havde deres Doktor Død, som ikke
bare slog sine patienter ihjel, men også forfalskede deres testamenter.
Selvfølgelig så han selv blev tilgodeset.

> med psykologer? Kunne psykologer finde på det samme?

Sikkert.

> [...]
> og velvidende at det ikke er en del af nogen behandling til gavn for
> patienten eller klienten, men alene for at tilfredsstille sig selv?

De er vel alle, som udgangspunkt, humanister. Men som man kan sige, det er
ikke altid den hund der gø'r højest, der er der bider. Eller som man siger i
det gamle ordsprog... Hjælp mig, at vogte mig for mine venner.

> [...]
> psykologen bliver fattige og ikke kan få mad på bordet), har de så andre
> årsager til at afvise patienter og klienter der ikke kan betale?

Ja se det er du vist nødt til at spørge lægen & psykologen om, for hvad de
mener, kan jeg af gode grunde ikke sige noget om.

> [...]
> nuværende læger og psykologer i vores pengesamfund vil der så være der
> vælger at være læge eller psykolog i idealsamfundet?

Det er svært at sige, hvor mange, men læger, nyder jo en vis anseelse i
vores samfund, hvordan det er, med psykologer, ved jeg ikke, men det er vel
nogenlunde det samme. Vi ser jo F.eks Læger uden grænser, som ikke bare
behandler deres klienter, uden at få honorar, men også, ganske frivilligt,
rejser til krigshærgede områder, for at yde deres, for at hjælpe ofrene.
Men hvor ondt det end lyder, er der jo intet, som har været bedre for
lægegerningen, end netop krige.

> [...]
> for det? Eller tager de kun penge for behandlingen fordi de jo skal
> overleve, og deres primære årsag til at de vil behandle mig, fordi de

Alle vil vel gerne leve godt, alle vil vel også gerne, tjene en masse penge.
Alle vil formodentligt også gerne, både glæde og hjælpe andre mennesker,
eller dyr. Nu er uddannelsen jo ikke en, som lige kommer dumpende ind af
vinduet, og derfor ikke en man tager, bare for at hjælpe andre, men også
for, at det skulle blive ens levebrød. Men det er jo som altid, svært at
generalisere.... Nogle læger, tror de er Guds gave til menneskeheden, men
efter nogle år, finder de ud af, at de har været en utrolig kæmpeidiot, med
et ego, større end Eiffeltårnet... Men indtil de finder ud af det, er de en
pestilens for deres patienter. Bagefter, har de så nogle pokkers problemer,
med at genoprette tilliden, både til deres patienter, men også til deres
kolleger, for alle deres kolleger, har jo sikkert hørt fra mange, af hans
tidligere patienter.
Der er altid en årsag, når patienter skifter læge.

> Slutteligt vil jeg spørge om følgende:
>
> Kan psykologer få et raserianfald?

Tja, de kan vel koge over, lige som alle andre.

M.V.H....Benny..

Fra : C.H

Dato : 12-08-07 17:19

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan læger gå ind for dødsstraf?
> Er der psykologer, der går ind for dødsstraf?

Aner det ikke, men jeg kan da ikke forestille mig andet.

> Kan læger være onde? Dvs. kan læger være sadister, og slå folk ihjel? Hvad
> med psykologer? Kunne psykologer finde på det samme?

Ja da....
Hvorfor skulle de være anderledes end resten af befolkningen?
Historien bekæfter det i øvrigt ganske glimrende.

> Er alle læger og psykologer humanister, med humanistisk menneskesyn, som
> anser individets velvære for at være det vigtigste?

Ikke nødvendigvis. Men der er ganske givet mange, der har det sådan. - Men
det er gætværk...
Læger har et naturvidenskabeligt udgangspunkt for deres uddannelse og
psykologer et humanistisk. Men det fortæller ingenting om deres personlige
værdier, kun deres uddannelses grundlag.

> [...]
> og velvidende at det ikke er en del af nogen behandling til gavn for
> patienten eller klienten, men alene for at tilfredsstille sig selv?

Tjaaa, hvorfor ikke?
Her er læger og psykologer heller ikke specielle i forhold til resten af
befolkningen...

> [...]
> psykologen bliver fattige og ikke kan få mad på bordet), har de så andre
> årsager til at afvise patienter og klienter der ikke kan betale?

Det er ganske givet helt individuelt - ligesom det er for mekanikeren og
ingeniøren

> [...]
> nuværende læger og psykologer i vores pengesamfund vil der så være der
> vælger at være læge eller psykolog i idealsamfundet?

Det er fuldstændigt umuligt at svare på.
Men jeg er slet ikke i tvivl om, at nogen ville vælge det af bar interesse
for faget.

> [...]
> for det? Eller tager de kun penge for behandlingen fordi de jo skal
> overleve, og deres primære årsag til at de vil behandle mig, fordi de

Også helt individuelt.
Nogen skal bare leve, andre brænder for deres sag.
Endnu engang ingen forskel i forhold til andre faggrupper..

> Slutteligt vil jeg spørge om følgende:
>
> Kan psykologer få et raserianfald?

Ja selvfølgelig...

Læger og psykologer er ganske almindelige mennesker med sympatiske og
usympatiske sider som alle os andre...
De gør som alle andre - vælger deres fag ud fra deres kompetencer og
interesser og ud fra en fornuftsmæssig betragtning i forhold til den
fremtid, de forestiller sig at have.
Fuldstændig som en mekaniker eller en ingeniør, bager eller pædagog.
Det kræver ikke en speciel altruistisk hensigt for at vælge deres fag og det
gælder helt sikkert for de færreste, at de er inspireret af Florence
Nigthinggale.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 12-08-07 18:44

> [...]

> undersøger mig, gør han eller hun det så kun fordi han eller hun får penge

Hvis jeg var din læge ville jeg gøre det ganske gratis, om ikke andet så pga.
underholdningsværdien

Peter

Fra : care

Dato : 14-08-07 12:35

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse

> undersøger mig, gør han eller hun det så kun fordi han eller hun får penge
> for det?

Ja, hvad havde du forestillet dig?
Du tror vel ikke at det er et filantropisk hobbyarbejde?

Fra : Peter

Dato : 19-08-07 13:41

> [...]
> undersøger mig, gør han eller hun det så kun fordi han eller hun får penge

I de gode gamle dage, var lægegerning et kald.
I dag drejer det sig bare om at tjene penge, som på så mange andre områder.

Peter

Fra : Jan

Dato : 17-09-07 23:20

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> I de gode gamle dage, var lægegerning et kald.
> I dag drejer det sig bare om at tjene penge, som på så mange andre

Tror nu alligevel der skal være lidt lyst til arbejdet, hvis man først skal
have
8 timers vagt i normal praksis og derefter 8 timers vagt på skadestuen på en
arbejdsdag jeg misunder dem ihvertfald ikke.

Jan