Hvorfor er Bavaria og Hanse så billige?
Fra : Steen Andreasen

Dato : 11-08-07 10:10

Man ser efterhånden rigtig mange Bavaria og Hanse sejlbåde i størrelsen
omkring 35 - 40 fod. Priserne ligger typisk fra 750.000 kr til 1.000.000 kr.
Prisniveauet er så vidt jeg er orienteret væsentligt under hvad tilsvarende
danske eller svenske både ville koste.

Hvad er årsagerne til at Hanse og Bavaria kan holde så lave priser. Er det
billig polsk arbejdskraft, er det gode og effektive produktionsfaciliteter,
er bådende apteret med billigt og dårlig billigt udstyr, eller.........???

Det kunne være fristende at sælge min 20 år gamle Granada 34, lægge 300.000
kr oveni og herefter stå med en fabriksny båd.

Er der nogen, der har konkret viden om kvalitetsniveaet på disse nye billige
både, og om de vil være i stand til at holde en fornuftig brugtpris
fremover?

mvh Steen

Fra : jesper@altomsejlspor~

Dato : 11-08-07 12:09

On 11 Aug., 11:10, "Steen Andreasen" <steen.andrea...@humleby.dk>
wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der har konkret viden om kvalitetsniveaet på disse nye billige
> både, og om de vil være i stand til at holde en fornuftig brugtpris

Årsagen til den lave pris skyldes blandt andet at Bavariaværftet
producerer sejlbåde efter samlebåndsprincippet og i enormt stort
volumen. Fra frabrikken i Giebelstadt i Bayern vælter det ud med både
til det europæiske marked. Kvalitet på både Hanse og Bavaria er ganske
fornuftig.

Jesper

www.AltOmSejlsport.dk - Det daglige overblik over nyheder, artikler og
resultater fra sejlsporten

Fra : HO

Dato : 11-08-07 13:49

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billig polsk arbejdskraft, er det gode og effektive
> produktionsfaciliteter, er bådende apteret med billigt og dårlig billigt
Blandt meget andet: meget stor samlebånds produktion, ringe kvalitet, små
gods tykkelser, billig laminat aptering, ingen randplanker i teak på dæk,
o.s.v
Men de kan ikke sejle - se Fyn rundt, man skal over nummer 100 før der
kommer en Bavarmigvel.
Hilsen
Hans

Fra : Carsten Jensen

Dato : 11-08-07 18:29

Den Sat, 11 Aug 2007 11:10:17 +0200 skrev Steen Andreasen:

> [...]
> Er der nogen, der har konkret viden om kvalitetsniveaet på disse nye
> billige både, og om de vil være i stand til at holde en fornuftig

Nu kender jeg så ikke så meget til andre mærker, men jeg kan da i hvert
fald oplyse, hvordan jeg synes om den Bavaria 30 jeg sejler. Den er
købt fra ny i år. Det kan godt være at det jeg fortæller er specielt for
modellen, jeg kender ikke de andre. Den er CE klassificeret til klasse A.

Udstyret er mærkevarer af fin kvalitet (efter min mening). Det er Lewmar,
Seldén, Elvstøm, Volvo Penta, Jabsco, Raymarine, Kapell og Annat og så
videre. Det er gedigent og fungerer fint, og det ser ud til at være skruet
fornuftigt sammen.

Indmaden er også gedigen, med lækre detaljer. Der gode skabe som fungerer
godt, en håndvenlig (kan man sige det?) kraftig gribeliste ved vinduerne i
salonen, massivt træværk, et vældig godt elektronisk elpanel med ledige
konktaker og så videre. Super lækker! Også bag ved paneler og luger.

Jeg har også hæftet mig ved nogle lidt mere nørdede ting, som er seje. Der
er gjort klar til varme i båden, så der er skåret ud til slanger og udtag.
Der er ført højttalerledninger bag panelerne, så den er klar til at få
installeret radio. Der er ført en ekstra elslange ud til konsollen, med
indlagt snor, så det er nemt f.eks. at forbinde GPS og VHF, og endelig er
der monteret luger og inspektionshuller så man nemt kan komme til at
skifte impeller og oliefilter.

Så samlet set synes jeg at kvaliteten af båden er prima, og har indtil nu
været helt vildt glad for at sejle i den her i sommer.

Til gengæld synes jeg den er kikset samlet. Den vi købte var utæt i
forreste kahyt fordi den ikke var fuget ved lanternens
ledningsgennemføring i dækket (sidder sammen med prædikestolen). Vinduerne
var ikke tætte i regnvejr, fordi skruerne ikke var strammede. Der sad her
og der små klatter fugemasse --- ikke meget, men bare nok til at være
kikset. Og så er der ikke nogen elegant løsning på at skille mastens
ledninger ad, når masten skal af båden. Der er ikke som standard en åbning
til det. Og en del andre småting. Ikke nogle alvorlige problemer, men
alligevel.

Derudover er der ikke megen hjælp at hente, hvis man gerne vil vide
hvordan f.eks. elpanelet fungerer. Det er helt vildt lækkert, men man skal
altså selv kunne gætte hvilke kontakter der hører til hvilke ledninger.
Alle ledninger er nummererede, men en forklaring på dem får man ikke. Til
gengæld får man fuld dokumentation på alt det installerede udstyr.

Til slut er der så lige en sidste alvorlig mangel ved Bavaria i Danmark.
De sælges af Flop Marine i Randers (af nogle også kendt som Floor Marine,
men det første navn er mere præcist), og det vi oplevede i forbindelse med
købet, var noget nær det usleste man kan forestille sig. Det er vi så ikke
ene om, for vi har truffet mange Bavariaejere som var glade for deres
både, men ingen som havde haft en god oplevelse hos Flop. Man kan nok godt
købe sin båd hos dem, men man skal nok ikke give dem pengene før den er
helt leveret. Det er vores så heller ikke endnu :( Her synes jeg måske det
kan være på sin plads at henvise til:
http://www.angelfire.com/empire/albert/ som meget godt udtrykker nogle af
de frustrationer man kan løbe ind i ved at handle hos Flop.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-07 11:00

Hej Steen,

Prøv at se i www.udkik.dk under sejlbåde sælges.
Der er i dag 70 stk Bavarian til salg. De har rekorden for både
til salg.
Det er ikke en bådtype som har været på markedet i ret mange år.
Det virker påfaldende at så mange er til salg ik´?

Jeg tror at du vil blive skuffet ved et bytte.

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-08-07 15:59

"Harding E. Larsen (slet 4FIAQ)" <harding@4FIAQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11869995600.955607778844804@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Det virker påfaldende at så mange er til salg ik´?
>
> Jeg tror at du vil blive skuffet ved et bytte.

Jeg tror ikke du vil blive skuffet, for jeg har også talt med mange i
havnene rundt omkring
som har skiftet til Bavarier og de har alle kun godt at sige om den og så
for du jo
en ny flot moderne sejlbåd.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 06:48

Ja, men det skal jo sættes i forhold til hvor mange der findes af dem, og
jeg synes snart hver tredie både der kommer ind af indløbet i feriehavnen er
Bavaria.

Der er jo også mange Maxi 77 til salg, men det gør den jo ikke til en dårlig
både. Det er jo bare en naturlig konsekvens af at der er bygget 4000 af dem

Mit største problem med baviaria er snart at jeg er træt af at se på dem. I
denne tid hvor individualismen præger os og vi gerne vil stikke lidt af fra
den grå mængde, så er det ikke vejen frem at købe en Baviaria. Det er vel
nærmest ved at blive årtiets "folkevogn". Ikke at der er noget galt i det.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 4FIAQ)" <harding@4FIAQlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11869995600.955607778844804@dtext.news.tele.dk...

Fra : Steen Andreasen

Dato : 14-08-07 07:09

Ja, det er rigtigt at der mange Bavariaer til salg. Og de er utroligt
billige.
I mange år har traditionelle danske brugte både holdt prisen målt i kroner.
Således har man som bådejer oplevet at kunne sælge sin brugte båd for samme
pris (stadig målt i kroner) som man i sin tid betalte for den nye.
Hvordan er situationen med Bavariaer? Holder de prisen lige så godt eller må
man forvente større prisfald?

Steen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-08-07 11:24

> Ja, det er rigtigt at der mange Bavariaer til salg. Og de er utroligt
> billige.

Ja hvis du sammenligner med Swan, Grand Soleil, HR og X-Yacht, så er Bavaria
i den billige ende.

Hoved grunden til prisen er uden tvivl, at de samles på samlebånd, efter
Kanban og JIT principper.
Det gør at man kan øge outputtet, sænke prisen (aggrasiv markedsføring og
branding) og have samme fortjenste.

Det behøver ikke at betyde de er af dårlig kvalitet.

> [...]
> kroner. Således har man som bådejer oplevet at kunne sælge sin brugte båd
> for samme pris (stadig målt i kroner) som man i sin tid betalte for den

Ja det har også undret mig lidt... at en 20 år gammel båd stadig kan koste
2/3 af nypris omregnet i nutidskroner.
Men med det antal både der efterhånden er til salg, vil vi sikkert også se
et prisfald.
Se bare ligge tiden på nogle af bådene.

> Hvordan er situationen med Bavariaer? Holder de prisen lige så godt eller
> må man forvente større prisfald?

Både og... for det er jo en billig båd i forvejen, ikke at jeg syntes at den
fejler noget, for det sejler ganske ok og er moderne indrettet. Men det er
en "campings-båd" hvor der er tænkt mere på komfort end sejlegenskaber.
De har dog også en model der hvor det forholder sig anderledes. Match-serien
er da et dejligt skib, det kunne jeg da godt falde for.

Men om det skal være en Bavarie, Hanse, Elan eller Dufour, er en smagssag.
Skal det være en tur båd, så vælg en med selvslående fok, gennaker og en
dybdegang ikke over 1.90m

Mvh
Leon

Fra : HA

Dato : 16-08-07 16:42

> [...]
> Det virker påfaldende at så mange er til salg ik´?
>
> Jeg tror at du vil blive skuffet ved et bytte.

Årsagen til det store antal der er til salg kunne måske være en anden.

Jeg tror at mange Bavaria-ejere er førstegangskøbere der skal have
realiseret deres friværdi i huset

Efter et par sæsoner med "træls" forårsklargøring og en kone det ikke gider
sejle, bliver båden sat så til salg

-- og så er der jo der store månedlige afdrag hele året.

Henning A

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-08-07 19:56

Hej Henning,

Jeg tror at du har ret i din antagelse.
Noget lignende gælder alle de mange Baylinere der er til salg.
Det er også mange førstegangskøbere, og når de har prøvet at
sejle som "Palle alene i verdenen" i et halvt års tid kan de
godt se at den er ikke holdbar i længden og de zapper videre.

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 17-08-07 07:32

"Harding E. Larsen (slet E6MOY)" <harding@E6MOYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11872909190.902408222747937@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> sejle som "Palle alene i verdenen" i et halvt års tid kan de
> godt se at den er ikke holdbar i længden og de zapper videre.

Det er da klart, de vælger jo den biligste løsning til at starte med hvis
det nu skulle gå galt,
det samme gjorde jeg der startede med en bilig bayliner 2455 og derefter en
bayliner 2655 og nu en sea ray sd270 år2001 og den er vi glade for.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-08-07 13:07

Hej Per,

Det er rigtigt at sådan gør mange; men jeg synes det er synd at
de i forbindelse med at sælge den taber relativt mange penge.
Det er sammenlignelig med bilsalg; men det er ikke så normalt
inden for bådverdenen.

Mvh/Harding

Fra : Specks6812

Dato : 17-08-07 23:05

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> said in

> [...]
>
> Er der nogen, der har konkret viden om kvalitetsniveaet på disse nye
> billige både, og om de vil være i stand til at holde en fornuftig

Hanse er en flot båd. Den er velsejlende. Den er innovativt konstrueret.
Men finish er selvfølgelig ikke på højde med f.eks. HR eller Swan.
Sammenligner man f.eks. Swan 53 med Hanse 540 så er det i små detaljer
man skal finde et forsøg på retfædiggørelse af en forskel i pris på 8,5
million minus 2,8 million.

Med mindre jeg pludselig bliver super-hyper-mange-millionær så ved jeg
godt hvad jeg ville vælge.

Træarbejdet er mere smagfuldt udført med mere nøjsomt udvalgte
træstykker.
Detaljer som f.eks. slingregrej, dørkfinish, skabshåndtag, el-kontakter
etc. fremstår kvalitativt bedre i Swan.
Alle underleveranderede produkter er nøje udvalgt til Swan bådens niveau.

Jeg tror faktisk at man i det samlede budget vil tabe flere penge på
ejerskabet af Swan 53 end på ejerskabet af Hanse 540.
Der skal nemlig bruges flere penge på at fastholde den høje finish i
løbende vedligehold på Swan båden end på Hanse båden.

Der er intet der tyder på at Hanse båden har kortere holdbarhed end Swan
båden.

Der findes dog discountværfter som har været sløsede i
produktionen/kvalitetskontrollen og som har værgret sig ved at påtage sig
ansvaret for konsekvenserne heraf som f.eks. da en køl pludselig faldt af
en båd og den kæntrede med en død besøtning til følge. Eller da
rorstammen faldt ud af en anden båd og den sank.

Hanse både har ikke været ramt af sådanne tragiske skandaler.

Jeg kender ikke nok til Bavaria til skråsikkert at sige det samme men jeg
mener ikke at kunne huske sådanne tragedier/skandaler knyttet til Bavaria
både.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 00:49

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener ikke at kunne huske sådanne tragedier/skandaler knyttet til Bavaria

Det er jo netop Bavaria, der har haft disse ulykker.
Henholdsvis fejlkonstruktion og sjusket arbejde, med manglende konntrol.
Var det ikke Matchserien, der dræbte en besætning?
En anden Bavaria blev i england kasseret som sharterbåd, idet
modholdspladerne ved kølen var sat så skævt, at kun 2 bolte udaf 4 havde fat
i pladen.
Tyske Yacht havde flere artikler om sagerne.

MVH
Egon

Fra : Specks6812

Dato : 18-08-07 11:40

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> said in

> [...]
> havde fat i pladen.
> Tyske Yacht havde flere artikler om sagerne.

Jeg mener at en eller anden ex-Jugoslavisk båd havde tragiske
fejlprodukter.
Eller var belgiske Etap?

I hvert fald synes jeg det er lidt synd at medtage Hanse i den
sammenligning.
De tilbyder endda deres både bygget med epoxyskal.