Honda SCV 100 Lead
Fra : Niels Pein

Dato : 10-08-07 17:26

Er der nogen der har noget godt eller skidt at sige om en Honda SCV 100
Lead?

Konen (lille og let) vil gerne køre lidt selv, men en Kawasaki ER-5 var for
stor og tung for hende. Så den lille Honda "scooter" ligner et godt bud. Der
vil ikke blive tale om motorvejskørsel, men dog nogen kørsel på landevej.
Nok mere jysk landevej end bykørsel.

Selv har jeg bare absolut ingen erfaring med den slags køretøjer, hverken
som knallert eller MC.
--
Niels Pein
Bandit 1250 SA

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 18:16

Niels Pein skrev:
> [...]
> Nok mere jysk landevej end bykørsel.
>
> Selv har jeg bare absolut ingen erfaring med den slags køretøjer, hverken

Altsaa, jeg skal maaske paa mit stadie passe paa med at komme med alt
for gode raad, men koerte under min udlaering en Yamaha YBR 125, som er
en smule mere motorcykel end den SCV du har kig paa.
Yamahaen er til at faa for penge, mellem 15 og 20 tusind fabriksny.
Letkoert, og med heste nok til jaevn landevejskoersel.
Anyway, kig paa den, den er lille, og til at styre, uden af vaere alt
for scooter-agtig.

Fra : bøv

Dato : 10-08-07 20:59

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> landevej. Nok mere jysk landevej end bykørsel.
>
> Selv har jeg bare absolut ingen erfaring med den slags køretøjer, hverken

Hej Niels

Den er lidt spag, få kræfter og en tophastighed(60-70) der der nogen gange
er for lav til at følge en kvik 45 scooter.
Hvad med en Honda ANF 125 , den er noget kvikkere og har bedre køre
egenskaber.

Vh.Jan (oppe fra Special)

Fra : Niels Pein

Dato : 10-08-07 21:31

"bøv" skrev ...

> [...]
> er for lav til at følge en kvik 45 scooter.
> Hvad med en Honda ANF 125 , den er noget kvikkere og har bedre køre

Hej Jan.
Long time, no see. Håber det går godt i det Nordjyske.

Kan det virkelig passe den kun kan køre 60-70 stykker? Lyder ret svagt. Det
er i hvert fald for lidt til Lisbeth.
Og er den ANF 125 virkelig så meget kvikkere, med samme motorkarakteristik
og samme vægt? For vi har faktisk kigget på den også, men kunne ikke få øje
på den skulle være bedre, bortset fra større hjul (bedre køreegenskaber) og
en skive foran.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250

Fra : Per

Dato : 11-08-07 10:42

Niels Pein wrote:
> [...]
> også, men kunne ikke få øje på den skulle være bedre, bortset fra
> større hjul (bedre køreegenskaber) og en skive foran.

Der står lidt om den her:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=45511

Ellers kan jeg også anbefale en YBR125 - der er endda en der har en til salg
i dk.marked.privat.motorcykel til 9500,-

Den går altid minimum 35 km/l

Jeg kan også anbefale en maxi scooter a la´ en Laverda Phoenix / Sym
oyride - de er ens. De går fantastisk godt også med passager på.

Umiddelbart vil jeg mene at Lead´en er for lille, men smag og behag.

Mvh. Per

Fra : Nighthawk

Dato : 11-08-07 11:37

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> [...]
> oyride - de er ens. De går fantastisk godt også med passager på.
>
> Umiddelbart vil jeg mene at Lead´en er for lille, men smag og behag.

Jeg har prøvet Lead'en en gang, og det er en fantastisk byscooter.
Langt bedre end en 45'er (det er jo en Honda). Op til 60-65 km/t kan du
accelerere bedre fra lyskryds end de fleste Golf GT'er.

Fra 65-80 km/t er det en helt anden sag, og der skal ikke være meget
modvind eller bakke, før hastigheden falder til 70 km/t.

Topfart ifølge en GPS er 82 km/t på lige vej i stille vejr. 70-75 km/t
i let modvind eller på stigninger. Mindre jo mere vinden/bakken tager
til.

Motoren lyder som en symaskine, og inde i byen ved rolig kørsel er den
så tyst, at man ved et lyskryds kun mærker den er i gang pga
vibrationerne i sædet, som også er minimale.

De 7 heste er lige lidt nok til landevejskørsel. Men skal den bruges i
byen og på ind-/udfaldsveje er den helt perfekt - nem at parkere og nem
at vedligeholde.

Jeg ville nok også vælge en YBR125 i stedet. Den har 12 heste, opfører
sig som en MC, og kan holde 80-85 km/t på landevejen.

NH

Fra : Niels Pein

Dato : 11-08-07 17:00

"Nighthawk" skrev ...

> [...]
>
> Jeg ville nok også vælge en YBR125 i stedet. Den har 12 heste, opfører
> sig som en MC, og kan holde 80-85 km/t på landevejen.

Fin beskrivelse, takker.

Og der har været mange gode forslag fra de forskellige. Men maskinen er jo
til Lisbeth, ikke til mig, og hun har åbenbart set sig varm på scooter
stilen, centrifugalkoblingen og lav vægt. Efter "nederlaget" med en ER-5,
som jeg ellers ville have svoret på var perfekt, så skal jeg ikke længere
blande mig i hvad hun gerne vil have og ikke vil have. Jeg indhenter blot
oplysninger.

Hun er ikke interesseret i at den skal være mere motorcykelagtig, som f.eks.
en YBR125. Jeg synes også den vil være meget bedre, men det er ikke mig det
gælder.
(jeg har min Bandit 1250

Så har vi kig på en Yamaha Cygnos 125, men det er lidt træls at den koster
det dobbelte.
Det kommer virkelig bag på mig, at den Honda Lead ikke er hurtigere. Jeg
troede man fik mere ud af 7 hk end til sølle 70-80 stykker i tophastighed.
Det er jo ikke sjovt at ligge i vejen for lastbilerne på landevejen, det er
faktisk livsfarligt, for deres tålmodighed med den slags kørsel er jo
ikke-eksisterende.
Hvis den bare kunne rende 95-100 stykker, helst også i modvind, så ville det
være fint. Mon en Yamaha Cygnos 125 kan det?
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Nighthawk

Dato : 11-08-07 18:43

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> [...]
> Hvis den bare kunne rende 95-100 stykker, helst også i modvind, så
> ville det være fint. Mon en Yamaha Cygnos 125 kan det?

Jeg har selv haft en T-Rex 150 (11 heste), og den kunne lige akkurat
køre 102 km/t i stille vejr, 95 km/t kunne den knibe sig op på i
modvind, hvis jeg pakkede mig godt ned bag styret (ikke særligt
komfortabelt).

Ikke engang en YBR125 kan holde 95-100 reelle km/t i modvind.

Du kan læse en test af SCV100 her:
http://mc.dba.dk/asp/artikler/detail.asp?ArtikelId=24462
&NyhedskategoriID=292&SekItem=292&Sogning=1&Query=Scooter

Honda Innova og Suzuki klonen af samme, begge 125cc, skal du nok ikke
regne med kommer meget over 90-95 km/t i virkeligheden, ved modvind og
seje bakker nok noget mindre.

Skal du have noget der kan holde 95-100 km/t under alle forhold - skal
du nok op på minimum 200-250cc.

Sym Joyride (176cc) til 34.995 kan nok lige klare skærene, den kan du se
i MC Revyen.

NH

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 20:42

"Nighthawk" <nighthawk@no.valid.email> skrev i en meddelelse

> Sym Joyride (176cc) til 34.995 kan nok lige klare skærene, den kan du se
> i MC Revyen.

Jeg er ejer af en SYM Joyride, og den holder fint 100-110 km/t.
Faktisk følger den fint med selv på motorvej. Sidst jeg havde den på
motorvej
løb den mellem 120 og 135 på speedo, så trækker man lidt fra ender man vel
på en tophastighed på 105-115 km/t.
Dette burde vel dække de flestes behov ;)
Scooteren kan købes hos Thisted MC til 29.995 plus 1837 i levering.
Hvis du/I vil se lidt om mine erfaringer med den, så kig forbi
http://www.thorit.dk
Håber ikke lidt hjemmeside reklame er fy fy herinde.

Mvh

Thomas

Fra : Niels Pein

Dato : 11-08-07 21:50

"T.R." skrev ...

> Jeg er ejer af en SYM Joyride, og den holder fint 100-110 km/t.
* snip *
> Håber ikke lidt hjemmeside reklame er fy fy herinde.

Jeg synes det er fint. God beskrivelse.
Det hænder også at nogen henviser til min hjemmeside ved svar på visse
spørgsmål. Kun godt at der hist og her er noget information at finde.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Niels Pein

Dato : 11-08-07 17:36

"bøv" skrev ...

> Hvad med en Honda ANF 125 , den er noget kvikkere og har bedre køre
> egenskaber.

Hej igen Jan.

UPS - jeg opdager lige at der må være en trykfejl i MC-revyen 2007. De har
da ikke samme motorkarakteristik. Honda ANF 125 har jo lige præcis det
ekstra der skal til for at følge trafikken nogenlunde på landevej.

Hvordan virker det der gearskifte med centrifugalkobling? Man letter lidt på
gassen, skifter, og giver gas igen?
--
Hilsen, Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Bo Nielsen

Dato : 14-08-07 16:25

> [...]
> ekstra der skal til for at følge trafikken nogenlunde på landevej.
>
> Hvordan virker det der gearskifte med centrifugalkobling? Man letter lidt

Man skifter såmænd gear som vanligt, der er bare intet koblingsgreb. Ved
ikke hvordan det virker, men jeg tror egentlig bare at koblingen er
indbygget i gearpedalen. Det kræver nok lidt tilvænning hvis man har kørt
mc, men kommer man fra en centrifugalkobling eller ikke har kørt to-hjulet
før er det forholdsvis nemt at vænne sig til.

ScooterBo

Fra : Jens S.

Dato : 10-08-07 22:19

> Er der nogen der har noget godt eller skidt at sige om en Honda SCV 100
> Lead?
> Nok mere jysk landevej end bykørsel.
***********
Har haft en i 3 sæsoner og kørte hver dag, også om vinteren.

Solgt for nylig, da jeg også havde en YBR 125 og samtidig investerede i
hus - så måtte den mindste lade livet. 125'eren lugter lidt mere af
motorcykel.

Jeg må sige at Honda er 110% perfekt til bykørsel. Den er sjov at køre på og
meget handy. Stort bagagerum under sædet, som sagtens kan bruges til en
Bilka-indkøbstur. Den startede hver dag på selvstarteren og brokkede sig
aldrig. Ej heller selv om der måske var 10 gr. frost.

Grotesk nok brændte starteren af under prøvekørsel den dag den blev solgt.
Medførte lige et prisfald i løbet af 10 minutter

Til landevejskørsel er den for bette. Med medvind og hjemve kunne den snige
sig op på max 90 kmt - ellers lå farten i modvind på ca. 65-70 kmt.

Hondaen er klart at foretrække fremfor en Øvert. Den må lovligt køre stærkt,
der må være 2 personer på og den er billigere i forsikring (hvis du har
tiden med dig). Så igen: Super til nærtransport.

/Jens S., Esbjerg

Fra : kop

Dato : 10-08-07 23:03

> [...]
> Lead?
>
> Konen (lille og let) vil gerne køre lidt selv, men en Kawasaki ER-5 var

...på den anden side, hvis en ER5 er for stor og tung, hvorfor så overhovedet
køre 2 hjulet?
kop

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-08-07 23:31

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> [...]
> et godt bud. Der vil ikke blive tale om motorvejskørsel, men dog
> nogen kørsel på landevej. Nok mere jysk landevej end bykørsel.

Hvorfor ikke overveje noget a la Suzuki GN250 eller den tvilling med
mere normal kørestilling, TU250?

Eller hvad med en Honda CB250RS? Denne her virker helt fin, og så er
den da rimeligt billig og nysynet:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51164457>.

Du må i øvrigt undskylde at jeg ikke fik fulgt op med det med
sv-prøveturen, men der gik pludselig lidt stress i al flytningen. Jeg
tror nu også at banditten er en bedre cykel til dig. Tillykke med den
i øvrigt
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Armand

Dato : 11-08-07 11:50

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke overveje noget a la Suzuki GN250 eller den tvilling med
> mere normal kørestilling, TU250?
> Eller hvad med en Honda CB250RS?

Mit bud frem for den forfærdelige Innova, der jo ikke er en motorcykel qua
manglende manuel gear, må være CBR125R, eller Yamaha's kåbeløse ækvivalent:
YBR125. Ved det lokale RR-projekt, har vi en del små-størrelser, incl et
pigebarn der racer fint rundt på Honda'en!

--
Armand.
(med undskyldning til Jes, der lige blev tilsendt privat også)

Fra : bøv

Dato : 11-08-07 12:16

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit bud frem for den forfærdelige Innova, der jo ikke er en motorcykel qua
> manglende manuel gear

Anf 125 har da gear, hele 4 stk. og de er ovenikøbet manuelle.
Koblingen derimod er automatisk.

Jan

Fra : Niels Pein

Dato : 11-08-07 17:11

"Jes Vestervang" skrev ...

> Du må i øvrigt undskylde at jeg ikke fik fulgt op med det med
> sv-prøveturen, men der gik pludselig lidt stress i al flytningen.

Jamen det gør da absolut ingenting. Held og lykke med indretning mm.
Kom forbi en dag alligevel, så kan vi bytte på en lille tur i Gudenådalen,
og du kan prøve forskellen fra SV1000 til Bandit 1250.

> Jeg tror nu også at banditten er en bedre cykel til dig. Tillykke
> med den i øvrigt

Takker. Den er fed. Og da jeg godt kan lide oprejst og afslappet
siddestilling, så må den ikke være mere sportslig end på Banditten. Mine ben
er lidt rigeligt bøjede, det skal jeg lige vænne mig til.
Men for pokker den trækker godt, selv med halv gas. Glæder mig til den er
kørt til og jeg kan give den noget mere.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA ( 1.112 km. )

Fra : Ole

Dato : 11-08-07 18:59

Niels Pein wrote:
> [...]
> Nok mere jysk landevej end bykørsel.
>
> Selv har jeg bare absolut ingen erfaring med den slags køretøjer, hverken

V50 ... Jeg kender et par tøser, der bestemt ikke overholder
modelgrændsen, de køre V50.

Det må jo godt lugte lidt af /rigtig/ MC..., ikke fordi
at jeg er Guzzista, ok.. så pyt...... jeg kan nok ikke
skjule det.

mvh.

Ole M

Fra : Anders Majland

Dato : 11-08-07 20:03

> Selv har jeg bare absolut ingen erfaring med den slags køretøjer, hverken
> som knallert eller MC.

Hvis i kigger brugt så kig også ¨på suzuki's an 125. De er ikke helt nye
mere, men den er lille og let og med flere kræfter end honda'en. En suzuki
speedfight 100 kunne måske også være interessant, men det er en 2takter

For en gang skyld vil jeg ikke anbefale leonardoen - siddehøjden er sikkert
for høj til hende hvis kawa'en var for stor ...

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 11-08-07 20:10

> Hvis i kigger brugt så kig også ¨på suzuki's an 125. De er ikke helt nye
> mere,

Altså sådan en her
http://count.dba.dk/asp/count/Redirect.asp?CountId=1639&SubId1=15086802&SubId2=2&SubId3=1&Link=http%3a%2f%2fwww.dba.dk%2fasp%2fsoegning%2fdetail.asp%3fAnnonceId%3d51160691

Kineserne kan fåes nye til den pris men de langt fra så gode - hverken
mekanisk, elektrisk eller mgs til byggekvalitet. Da tyske rollerspezial
lavede langtids test (25000km) af en den var overskriften Mr. Perfect. Der
var intet at komme efter...

/A

Fra : Morten KD

Dato : 12-08-07 09:56

Hej Niels.

Som de fleste andre også skriver, synes også jeg at den lille Honda er for
svag.
Jeg havde min i 3 måneder hvorefter jeg solgte den igen, da jeg havde for
mange nær-døds-oplevleser sammen med den...

Så købte jeg en Vespa ET4 125 ccm - et rigtig charmerende køretøj Men,
slet ikke kraftig nok. Havde de samme nær-døds-oplevelser på den som på
Hondaen

Derefter fik jeg prøvet en masse forskellige scootere:

Suzuki Burgman 400 - masser af komfort og kraft. Rigelig hurtig, lav
sædehøjde.

Aprilia Leonardo 150 - helt fin, god acceleration, fin topfart, dejlig
komfort men. Dog kan sædehøjden, som Anders nævner, måske være et problem..

Aprilia SR 125 - 2-takts., temmelig støjende og vibrerende, god acceleration
og topfart men igen kan sædehøjden være et problem..

En Daelim et-eller-ander 125 ccm 4-takts.

Men endte med denne:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50968374 som nu er til
salg. Har ikke rigtig plads i garagen...

Fruen er mere end velkommen til at komme og prøve den, men igen og til din
store overraskelse... - sædehøjden kan måske være et problem.. :-/

Venligst,
Morten

Fra : Niels Pein

Dato : 14-08-07 10:07

"Morten KD" ...

* snip *
> [...]
>
> Fruen er mere end velkommen til at komme og prøve den, men igen og til din
> store overraskelse... - sædehøjden kan måske være et problem.. :-/

Det var ellers en fin maskine. Bortset fra at du har fuldstændig ret med
sædehøjden. 82 cm. er for meget til hende. :-/
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-08-07 16:25

Niels Pein wrote:
> [...]
> Nok mere jysk landevej end bykørsel.
>
> Selv har jeg bare absolut ingen erfaring med den slags køretøjer, hverken

Hvis det viser sig at være for småt, så henleder jeg opmærksomheden på
CB 450S. Den er et hit når de andre bliver for høje og tunge.

--
vh
Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-08-07 22:47

> [...]

> Kom forbi en dag alligevel, så kan vi bytte på en lille tur i
> Gudenådalen, og du kan prøve forskellen fra SV1000 til Bandit 1250.

Ja, det kunne da være meget sjovt at prøve sådan en Bandit. Jeg har jo
dit nummer, så jeg giver nok lyd fra mig ved lejlighed

> Takker. Den er fed. Og da jeg godt kan lide oprejst og afslappet
> siddestilling, så må den ikke være mere sportslig end på Banditten.

Jeg har stadig ikke helt vænnet mig til SV'ens kørestilling, så jeg
pønser på at hæve styret på den. Det og så lige det hårde sæde er så
også mine eneste anker ved cyklen, alt andet passer mig glimrende

> Mine ben er lidt rigeligt bøjede, det skal jeg lige vænne mig til.
> Men for pokker den trækker godt, selv med halv gas. Glæder mig til
> den er kørt til og jeg kan give den noget mere.

Pas nu på pappet!
--
mvh Jes Vestervang - lettere kvæstet kanelduftende efter at have holdt
25-års fødselsdag - jeg blev bundet til en stol og fik kanel med en

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-07 18:31

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> "Jes Vestervang" skrev ...

> Det er en god pointe. Jeg plejer at køre pænt. Men den her 1250 vil
> så gerne rende afsted, og man mærker hvor den keder sig totalt
> ubelastet ved 80 (ca. 2.700 o/min). Hvis ikke det føles som om den
> er ved at gå i stå, så er det fordi det allerede går for hurtigt.

Sådan er det også på SV'en, og det hjælper ikke at speedometret sidder
så langt nede at man ikke kan se det ud af øjenkrogen.

> Jeg kan ikke mærke forskel på "for stærkt" eller "alt for stærkt" og
> begge dele føles som "ingenting". Kræver tilvænning. Men hvilket
> luksusproblem.

Hehe, ja

> (og vi har mere kanel hvis du har fået smag for det )

Hmm, nej tak... her til morgen måtte jeg også lige grave noget kanel
ud af ørerne - sådan en sandblæsepistol er ret effektiv
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-08-07 12:10

Niels Pein wrote:
> Konen (lille og let) vil gerne køre lidt selv, men en Kawasaki ER-5
> var for stor og tung for hende.

Jeg kører selv er-5. Prøv at sætte hende på en er6n. Den føles mindre og
lettere. Mere "legetøjsagtig".

/jim

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 19-09-07 15:55

> Er der nogen der har noget godt eller skidt at sige om en Honda SCV 100
> Lead?

Prøvekørte den 2003 for dagbladet Politiken: God komfort for fører. Vel
afstemt scooter; transmission, bremser etc. Selv om der ikke er flottet med
store hjul, skivebremser, teleskopforgaffel er de eksisterende
billigløsninger velafstemte. Pæn finish og design. God funktionalitet med
rummeligt baggagerum. Kunne ikke få den over 85 km/t på motorvejen
(speedometer).
Køreegenskaberne er rimelige for en scooter. Jeg brød mig ikke om de
mærkelige fleksninger som opstod, når man kørte med passagerer (vægten)
bagpå. Og selv om denne indiske Honda leverer så et godt
pris/kvalitetsforhold at den burde være mere interessant end tilsvarende
kinesiske produkter i samme prisklasse, ville jeg nok interessere mig mere
for Yamahas lille 125'er, som ser ud til at have en rimelig komfort.
John de Summer-Brason
www.brason.dk